- 22 Aprilie 2024
She's Next: femeile adună mai ușor oameni în jurul lor. Cum pot antreprenoarele duce asta mai departe în business?
Peste jumătate dintre femeile care dețin o afacere în România se confruntă cu niște condiţii dificile de piaţă și lipsa resurselor non-financiare, ceea ce le împiedică în dezvoltarea business-ului. Aceasta este doar una dintre realitățile antreprenoriatului la feminin, concluzii care au reieșit în urma unui studiu realizat de Visa și ING Bank România.
Alte realități cu care se confruntă femeile antreprenor din România au reieșit din acest studiu recent. În procesul de a porni o afacere, antreprenoarele menționează ca bariere:
- 51% dintre femeile antreprenor spun că birocrația este o barieră în a porni o afacere
- 48% dintre femeile antreprenor spun că sursele de finanțare sunt o problemă
Într-o notă optimistă, 73% dintre antreprenoarele chestionate spun că nu s-au confruntat cu prejudecăți sau dezavantaje în timpul dezvoltării afacerilor.
Studiul a fost declanșatorul unui program lansat de cele două companii în parteneriat cu Impact Hub Bucharest, un program sub numele She's Next, construit să ajute, să ofere mentorat și oportunități de finanțare femeilor antreprenor din România.
Săptămâna trecută le-am avut în studioul start-up.ro pe Alina Donici, fondatoarea brand-ului Artesana și mentor în programul She's Next, și pe Luana Sorescu, Head of Clients în cadrul diviziei Business Banking, ING Bank România.
Am discutat cu ele despre ce înseamnă să fii femeie antreprenor în România și cum te poate ajuta un program ca She's Next să îți duci business-ul mai departe.
Despre invitate:
- Alina Donici este cofondatoarea companiei Artesana, care produce și distribuie lactate, de la lapte de vacă și capră, la iaurturi, sana, smântână, cremă de brânză și chiar brânză maturată.
Povestea Artesana a început de la o bucată de brânză adusă de un prieten din Spania, pe care soțul Alinei, Daniel Donici, a gustat-o și a zis că trebuie să aibă ceva asemănător produs în România. Asta se întâmpla în 2007.
În 2008, proiectul Artesana prindea contur, iar prima fabrică era inaugurată în 2012. Artesana a intrat în magazinele mari în 2014, un moment care a funcționat ca un podium spre succes național. Iar în 2023 antreprenorii deschideau o nouă fabrică în urma unei investiții de 6 milioane de euro, unde au o capacitate de producție de aproximativ 40 de tone de lapte pe zi.
Anul acesta antreprenorii își propun să depășească cifra de afaceri de 13 milioane de euro, să extindă portofoliul, dar și partea de export, și să adauge noi destinații pe lângă Belgia, Marea Britanie și Spania.
- Luana Sorescu conduce divizia dedicată antreprenorilor din România, în cadrul ING Bank, și are o experiență de peste 20 de ani în domeniul bancar.
Despre ce vorbim în acest interviu relaxat?
1. Ce tip de valori au femeile care pot inspira alte femei spre antreprenoriat?
”Cred că femeile au ceva în plus, și anume sentimentul acela matern și cred că pot face foarte multe lucruri, sunt născute să fie altfel, adună mai ușor oameni în jurul lor, sunt mai calde, sunt mai empatice, iar business fără empatie eu nu cred că există. Cred că femeile, în special, pot avea rezultate extraordinare, susținute și de alte femei, și de bărbați”, ne spune Alina Donici, care e o susținătoare a ideii că orice business însemană oameni și crede că femeile se pricep de minune să adune oameni în jurul lor.
2. Cum se vede antreprenoriatul feminin la firul ierbii.
Antreprenoriatul la feminin este promițător.
”Femeile sunt din ce în ce mai active în mediul de afaceri din din România, ceea ce mă bucură. În divizia Business Banking, divizia ING dedicată antreprenorilor, peste 40% din clienții noștri au femei în structura de acționariat. Mai mult, în segmentul firmelor mid-corporate, adică acele companii care au o cifră de afaceri peste 5 milioane de euro, peste 70% dintre acestea sunt deja prezente pe piață de peste 20 de ani. Aceste companii au cel puțin o femeie în acționariat”, ne spune Luana Sorescu despre perspectivele optimiste ale mediului de business în care se regăsesc femei antreprenor.
În studiul derulat anul trecut de ING Bank România, alături de Bravva Angels și Impact Hub Bucharest a reieșit că 47% dintre companiile care au o cifră de afaceri de minim 10.000 lei au femei în structura de acționariat, una din patru companii este deținută 100% de femei, și companiile femeilor au o cifră de afaceri mult mai mare decât cele conduse de bărbați.
”Asta ne indică un apetit de risc mai ridicat al bărbaților. Ei sunt mai predispuși spre acțiuni de extindere a afacerii, în timp ce femeile preferă o dezvoltare organică, preferă stabilitatea”, adaugă Luana.
3. Care au fost momentele marcante când antreprenoarea Alina Donici a știut că Artesana este o afacere de succes.
”Cred că a început să se sădească sămânța în momentul în care am făcut prima listare în retail. Noi am început cu târgurile și magazinele tip băcăni de specialitate, care astăzi erau, mâine nu mai erau și cheltuielile unei fabrici nu le puteam susține cu ce câștigam în weekend din târgurile de profil. Și atunci am luat decizia să ne îndreptăm atenția către piața de retail. Cred că am fost la toți retailerii din România, până în momentul în care am avut șansa să ne așezăm la masă la Auchan cu o doamnă extraordinară căreia borcanele noastre îi aminteau de copilărie. După acest moment, s-au deschis ușile multor retaileri și am știut că suntem pe drumul cel bun.”
Pe lângă acest moment care a setat direcția afacerii, antreprenoarea menționează și un vis pe care-l aveau cu Artesana, și anume acela de a educa publicul și de a avea o fabrică deschisă pe care o poate vizita oricine, orcând.
”Avem o fabrică deschisă, deschisă vizitatorilor, transparentă, în care oricine, oricând, fără să intervină în procesul de producție, se poate plimba prin spațiul de producție, printr-un culoar de sticlă. Avem parteneriate cu școli, colegele mele din echipa de marketing sunt prezente în școlile din București, le povestesc copiilor despre cum citim eticheta, ce ar trebui să urmărim pe o etichetă și cum reciclăm borcanele de sticlă.”
4. Care sunt datele de la care a fost construit programul She's Next.
Reprezentanta ING ne spune despre originile programului și misiunea pe care și-o asumă prin această inițiativă:
”Programul She's Next a pornit în urma discuțiilor cu clientele noastre, femei antreprenor interesate de dezvoltarea afacerilor și am identificat niște teme care apăreau cel mai des. Mai exact, interesul lor pentru diversificarea portofoliul de clienți, câștigarea de clienți noi, diferențierea lor față de competiție și modul în care pot să aibă rezultate din niște activități de promovare. Asta, pe lângă temele generale despre contextul pieței, birocrație, surse de finanțare, cash flow.”
”Prin She's Next, ne-am gândit cum am putea veni în ajutrul femeilor antreprenor, ele fiind predispuse spre succes, noi vrem să le ajutăm să-și pună în valoare atuuri precum emoție, empatie, creativitate, pasiune. Să fim și noi acolo un pic, să le dăm mai mult curaj”, adaugă Luana.
5. Viața de mamă și viața de femeie antreprenor: barieră sau catalizator spre succes și spre un business sustenabil?
”Da, am multe experiențe și mulți copii, așa cum spun prietenii noștri. Am trei copii de toate vârstele și fiecare a fost foarte important pentru fiecare etapă de dezvoltare a Artesana. Primul copil, Bianca, astăzi de 17 ani, ne-a învățat cum să ne adaptăm și să construim și să modificăm.
Apoi a venit Darius, azi 13 ani, ne-a dat o lecție foarte importantă, pe care n-am înțeles-o în momentul ăla. Darius a fost până anul trecut alergic la proteina laptelui de vacă, lucru pe care l-am aflat când el avea 6 luni, după ce i-am dat brânză calcică și am ajuns cu el direct la urgențe, în pijamale, după ce s-a umflat și se îneca. Atunci am aflat despre alergia la proteină a laptelui de vacă, ceea ce mi s-a părut foarte nedrept. Noi să avem o fabrică de lapte de vacă și copilul meu să fie alergic la așa ceva. Și de aici am înțeles cât de importantă e strictețea pe subiect, pe proces, pe recepție, și pe separarea laptelui de capră față de cel de vacă. Darius nu a reușit să intre în fabrică până acum vreo trei sau 4 ani, pentru că inclusiv respirator de la mirosul de lapte din fabrică, făcea niște alergii extraordinar de urâte și ajungeam cu el la spital.
Iar apoi a venit Evelina, care astăzi are 6 ani, a venit să ne spună da, e momentul să vă uitați mai mult spre viitor, să construiți o nouă fabrică. Șefa casei și moștenitoare aimperiului, cum îi spunem noi.
Copiii vin și pun o cărămidă chiar și în viața unui business și ne oferă niște lecții extrem de valoroase.”
6. Pentru cine este creat programul She's Next și cine se poate înscrie?
Programul este destinat femeilor antreprenor care dețin cel puțin 51% într-o companie deja înființate.
7. Scumpiri, inflație, provocări la nivel de business: cum faci față acestor și cum gestionezi momentele de cumpănă?
”Cu greu am făcut față. A fost un 2022 atipic, urât, singurul an din cei 14 ani de business când am fost pe minus. Psihologic, a fost foarte greu pentru noi, asta din cauza prețurilor care au explodat la început de an, ceea ce a dus la o dublare a prețului la lapte, o dublare a ambalajelor de sticlă.
În astfel de momente îmi readuc în atenție misiunea mea, care e produsul meu, ce vreau eu să fac cu business-ul ăsta? Da, pentru că momente din astea cu siguranță vor mai veni. Important este să-ți știi foarte bine misiunea, unde vrei să ajungi și să nu umbli sub nicio formă la produsul pe care i l-ai promis clientului.”
8. Ce speri să le insufli femeilor din cadrul programului She's Next, în calitate de mentor?
”Vreau să le insuflu bunul simț și etica în business, să le vorbesc despre cum te raportezi la oameni, angajați și parteneri, ceea ce este mai important decât un contract scris.”
Experiență în FMGC, producție și marketing, acestea sunt câteva dintre zonele pe care Alina știe că le poate acoperi în programul She's Next.
”Producția este extrem de grea, are foarte multe provocări. La noi în industrie este și o vorbă, laptele pe cât de e de alb, pe atât este de negru: în momentul în care îl analizezi s-ar putea să ai surprize pe încărcătură microbiană, de aceea trebuie să lucrezi cu o materie primă de foarte bună calitate.Procesele, oamenii, echipele, logistica sunt lucruri, da, pe care spun eu că după 14 ani le stăpânesc destul de bine. Și optimism, colegii mei spun că sunt cel mai optimist om, genul care și într-un pahar gol cu o signură pictură de apă, văd acea picătură de apă, nu văd golul.”
9. Trei mari lucruri cu care pot rămâne antreprenoarele din program la finalul acestuia.
1. Consultanță și acces la resurse valoroase prin sesiuni de mentorat unu la unu, cu mentori experimentați care le pot ajuta să își acopere nevoile lor de dezvoltare, fie că sunt legate strict de business sau și în zonă personală, combinată cu business.
2. Sesiunile de coaching de grup, comunitatea de antreprenoare care au interese, pasiuni comune, și unde se pot lega parteneriate, își pot împărtăși experiențe, pot învăța unii una de la alta.
3. Pitch-ul de la final, un exercițiu foarte bun prin care femeile să-și vândă proiectele sau produsele în fața unei audiențe, pitch care se poat eîncheia cu acordarea granturilor de 10.000 euro.
10. De ce le-ai încuraja pe femeile antreprenor să participe în acest program.
”Am colegi mentori extraordinari, femeile antreprenor au de unde să aleagă pentru orice domeniu de activitate. Cred că participarea la acest program va fi un pas înainte. Eu le încurajez să vină, să povestim, să facă pitch-ul. Cred că experiența asta și formală și informală pe care o avem noi, mentorii în business, poate să fie un punct de reper pentru fiecare dintre ele.”
Femeie antreprenor? Înscrie-te în programul special creat pentru tine.