Român, membru în board-ul Oxford: De ce să faci un MBA când ești manager?

Poate că 2020 era anul vă gândeați că ar fi momentul unei schimbări din punct de vedere profesional. Poate că vă doreați un nou loc de muncă, să urcați pe scara ierarhică, sau chiar să vă deschideți propria afacere. Pentru toate aceste lucruri, perfecționarea printr-un program MBA, sau Executive MBA, poate fi o soluție pentru a evolua în carieră.

Pentru a urma un MBA sau un program de Executive MBA în cadrul unei universități de renume la nivel global puteți ajunge să scoateți din buzunar (al vostru sau al firmei) și peste 100.000 de euro. Însă beneficiile sunt mult mai valoroase.

Am aflat de la Silviu Petricescu, în prezent board advisor în cadrul Oxford, românul care, din luna mai a acestui an mentorează antreprenorii care fac parte din programul de incubare Oxford University Innovation, absolvent al programului de EMBA al prestigioasei universități britanice, motivele pentru care să urmezi un astfel de program, ce beneficii i-a adus în dezvoltarea carieriei, dar și care au fost provocările pe care le-a întâlnit în timp ce urma acest program.

Silviu Petricescu are o experiență de peste două decenii în domeniul telecom, deși este licențiat în Relații Economice Internaționale. Și-a făcut debutul în industria telecomunicațiilor în 1999. De-a lungul carierei sale a deținut diverse roluri, în Departamentul de Relații cu Clientii și cel de Marketing Product Management.

”Aveam ca focus principal portofoliul de echipamente și soluții de connectivitate mobilă de la WiFi si GPRS la HSDPA si 3G, private mobile VPN, laptop security, data roaming și video calling”, își amintește Silviu.

Cele mai memorabile momente ale sale sunt legate de lansarea de servicii 3G și primul device Vodafone branded: un netbook cu connectivitate mobilă integrată dezvoltat de echipa din România, în parteneriat cu Microsoft și un producător din Taiwan. 

În 2010 s-a relocat în Marea Britanie, la Londra, pentru a coordona portofoliul de connectivitate mobilă la nivel de Group ca Principal Product Manager pentru Vodafone Group Enterprise.

”Rolul mi-a oferit ocazia să lucrez cu cei mai mari OEMs din Consumer Electronics și să lansăm împreuna soluții de connectivitate mobilă complete, atât pentru clienții business, cât și pentru consumer. Unul din proiectele cele mai interesante a fost lansarea unui gaming device portabil, Sony PS Vita, cu 3G și SIM integrat, care s-a vândut și în magazinele Vodafone”, povestește Silviu.

Trei ani mai târziu urma să fie promovat în cadrul echipei de M2M, devenită ulterior IoT, unde a condus echipa de Global Product Managers responsabili de o zona nouă de B2B2C pentru IoT. De altfel, acela a fost momentul în care și-a descoperit pasiunea pentru domeniul IoT, chiar dacă nu studiase până atunci elecronică sau inginerie.

”Am fost pasionat de inovație tehnologică și de soluțiile de conectivitate mobilă”, spune el.

Totodată, acel rol l-a pregătit, chiar fără să știe, pentru lucrul de acum alături de fondatorii de startup-uri.

Experiența în acest rol a fost similară unui startup, fiind necesară recrutarea echipei, dezvoltarea și execuția planului de marketing, precum și lansarea în piețele Vodafone. Lansarea Internet in the car cu BMW și Mercedes în peste 20 de piețe, inclusiv piețe în care nu există operațiuni Vodafone, ci chiar în parteneriat cu cel mai important competitor al Vodafone, AT&T, sau  lansarea tabletei Amazon Kindle Fire 3G cu Amazon au fost unele dintre proiectele pe care noi le-am coordonat”, afirmă cu mândrie Silviu Petricescu.

În 2018 a preluat zona de product lifecycle management și digital transformation pentru IoT, iar încununarea carierei sale a fost odată cu absolvirea unui Executive MBA la Oxford în acest an. În prezent lucrează cu Oxford University Innovation ca advisor pentru startup-urile afiliate la OUI. 

Educație continuă la orice vârstă și indiferent de experiența acumulată

Poate părea puțin ciudat ca un profesionist cu o carieră importantă deja de peste 20 de ani să ”revină la școală”. Însă educația continuă este un domeniu despre care se vorbește cu interes în ultimii ani.

Cât de important a fost pentru Silviu să se educe și după vârsta studenției și după ce a avut deja experiență în business?

”Studiul continuu este esențial atunci când îți dorești o carieră profesională de succes. Toata cariera mea în telecom a fost o permanentă aprofundare și îmbunătățire a cunoștințelor prin programele puse la punct pentru dezvoltarea angajaților. Connex a fost un excelent incubator de talente și a avut un rol cheie în construcția fundației de cunoștințe și skill-uri necesare dezvoltării personale și a carierei”, detaliază Silviu Petricescu.

Totodată, după mutarea în Marea Britanie, Silviu spune că a învățat foarte mult din experiența celorlalți, din interacțiunile cu diverse culturi și totodată, de la multitudinea de parteneri globali cu care a avut ocazia să lucreze la proiecte comune.

Înscrierea într-un program de MBA - exemplul Oxford

Cât de dificil este procesul de înscriere în cadrul unui MBA? ”Indiscutabil procesul de înscriere și admitere este unul laborios. Pe lângă rezultatele universitare, este necesară experiență manageriala (pentru programele de tip Executive MBA), un eseu în care să îți demonstrezi motivația și cum te ajută experiența profesională să faci parte din program. De asemenea trebuie să explici cum te va ajuta MBA-ul să îți dezvolți cariera, iar dacă treci cu succes de toți pașii anteriori, ești invitat la un interviu foarte similar cu cel pentru un job nou”, explică el.

Silviu, de exemplu, s-a orientat din start spre programe din top 30 la nivel global. Pe lista scurtă au rămas 4 programe, la care a aplicat și în cadrul cărora a și fost acceptat.

”Două din acestea mi-au oferit o bursă substanțială pentru a mă atrage să particip la programul lor. În final am decis pentru Oxford. Deși era cel mai dificil din punct de vedere academic și financiar, răspundea cel mai bine obiectivului meu, fiind cea mai bine cotată la nivel global”, spune el.

Din punctul său de vedere, programul de Executive MBA de la Oxford este gândit și echilibrat astfel încât să acopere tot spectrul de business cu partea teoretică, dar și cu o parte practică.

Universitatea încurajează prezența în campus pe parcursul unei săptămâni, fiecare modul necesitând prezența obligatorie.

”Se încurajează partea de networking, interacțiunea umană, crearea de legături prin exerciții de grup, dar și prin evenimente de entertainment, mese oficiale și private. Volumul de proiecte, în paralel cu un job și viața personală testează, cu siguranță, disciplina fiecăruia”, afirmă Silviu, menționând faptul că este important să îți impui o strictețe și să îți eficientizezi timpul pentru a face față ritmului de lucru.

Tranformare profesională

Însă satisfacțiile absolvirii unui program de Executive MBA sunt inimaginabile. ”Astăzi pot spune cu toată convingerea că m-a transformat  și dezvoltat, atât personal, cât și profesional”, declară Silviu Petricescu.

Acesta adaugă faptul că un astfel de program te ajută să înțelegi mai bine cum funcționează business-urile per ansamblu, cum influențează factorii globali un business, să identifici care sunt regulile jocului și actorii de care trebuie să ții cont într-o piață, sau chiar să creezi un balance sheet doar cu o hârtie și un pix la dispoziție.

”Privind în urma realizezi că ai învățat sau ai făcut lucruri pe care nu credeai că poți fi în stare să le faci vreodată. Practic un MBA te echipează cu toate cunoștințele de care ai nevoie să conduci un business sau chiar să începi un business al tău și să îl conduci într-un mod profesionist crescând astfel șansa de succes”, concluzionează Silviu Petricescu, mentor și board advisor în cadrul Oxford University Innovation.



Citeste si