- 26 Aprilie 2024
Smart Products, afacerea care caută mereu cele mai noi tehnologii în lume. De la vânzări pe marketplace spre cele B2B
Interviul cu Guy Mandler și Ștefan Hegheș este publicat în secțiunea “Antreprenori” de pe start-up.ro, susținută de către ING Bank, partener de creștere pentru afacerile din România.
Învățam împreună din poveștile antreprenorilor români care au clădit afaceri care ne inspiră. ING este alături de ei în fiecare etapă de creștere, cu expertiză, consultanță, produse digitale și soluții de banking și mai și. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate si sprijină dezvoltarea lor sustenabilă, pentru a-și duce afacerea la nivelul următor.
Guy Mandler este de origine israeliană, iar Ștefan Hegheș din România. Smart Products este o afacere de familie, deoarece cei doi sunt cumnați, iar alături de ei se mai află un prieten. Smart Products se ocupă de comerțul internațional și se adresează piețelor B2C, pe majoritatea marketplace-urilor din România, dar și B2B, cu vânzări en-gros către persoane juridice.
Astăzi Smart Products importă produse pentru casa inteligentă, trotinete electrice, accesorii pentru camere foto, camere auto, dar nu numai. Au o firmă și în China și funcționează și ca furnizor B2B pentru diferite marketplace-uri.
Smart Products a fost înființat în 2014 și are astăzi 5 angajați permanenți, dar 12 colaboratori permanenți. Cum se mențin relevanți după 10 ani? Uitându-se mereu la trenduri.
"Pe partea de B2C ne uităm pe trendurile de comerț online și pe nevoile clientului. Am atins multe industrii de-a lungul timpului și ne-am adaptat. Am importat în România de la panouri solare, mobilă de exterior, dar și dispozitive tehnologice. Avantajul este că avem o firmă deschisă în China pentru a găsi produsele mai rapid", explică Guy Mandler strategia lor.
O afacere după nevoia clientuluiSmart Products nu este un business care spune că face același lucru mereu. E mereu în mișcare în funcție de ce vrea clientul, de care sunt produsele populare într-un anumit moment.
"Am avut situații când am intrat pe o nișă pentru că a funcționat un an, apoi vânzările au început să scadă. Am stat la masă, am verificat prețurile, concurența, dar dacă aceasta e mare, trebuie să te adaptezi, să prospectezi, să vezi noile tendințe și să te adaptezi către acestea", explică Guy Mandler.
Ce mi-a plăcut personal în dialogul cu Guy și cu Ștefan a fost faptul că business-ul pare unul care nu iese mult în evidență. E unul de comerț online. Sunt multe ca acesta. Dar mi-a plăcut să aflu cât de des încearcă să schimbe direcția pentru a avea succes.
"Când am pornit business-ul în 2014 am fost axați pe comerț online, am intrat pe diferite marketplace-uri, ne-am extins activitatea. Ce ne-a propulsat a fost zona online. Deși vânzările B2B sunt cele mai mari ca volum, ceea ce ne propulsează mereu sunt vânzările către utilizatori obișnuiți. În partea de comerț nu ai o șansă foarte mare dacă nu înțelegi cine e clientul", explică Guy Mandler.
Cum stau antreprenorii ancorați în realitateZi de zi intervin probleme în business, iar comerțul online se bazează pe produsele zilei. Cum rămâi, dacă ești generalist și nu pe o nișă, ancorat în ce vor clienții?
Pentru Guy și Ștefan asta înseamnă dincolo de a citi și de a se documenta, se uită la foarte multe review-uri și clipuri online, dar participă și la conferințe internaționale cum ar fi IFA Berlin sau conferințe de tehnologie în China și Hong Kong.
Și te uiți la concurență.
"Poți analiza și învăța din analiza pieței concurențiale, atât în România și afară. Clientul s-a schimbat și revoluția tehnologică de azi a modificat lucrurile. Avem un client care poate fi descris ca leneș poate, pentru că că retenția este mică și vrea totul să fie disponibil", spune Guy Mandler.
Smart Products s-a dezvoltat prin a "împușca" în mai multe direcții și să le identifice pe cele care rămân.
"Avem categorii constante de 10 ani, dar și unele care s-au schimbat. Ne-am și maturizat ca antreprenori în perioada aceasta", spune Ștefan Hegheș.
O altă metodă este digitalizarea. Și tehnologia. "Am dezvoltat și propriul sistem de administrare în ultimii 10 ani. Tehnologia e foarte importantă. Am reușit să centralizăm totul. Am construit un ERP propriu, generăm AWB-uri singuri, avem inteligență artificială integrată pentru refacerea stocurilor și pentru o analiză în funcție de vânzări, ca să prezicem când avem nevoie de stocuri", explică Ștefan Hegheș.
Business cu sufletCâteodată lucrurile acestea două par că nu merg mână-n mână, dar pentru Guy și Ștefan fac parte din povestea afacerii, fiind cumnați.
"Am făcut familie în 10 ani, avem copii, percepția asupra afacerii se schimbă. Degeaba zici că familia e separată și munca separată. Se leagă. Nu e ok să faci business cu sentimente, da, pentru că poți să fii rănit, dar suntem oameni și nu avem ce face", explică Mandler.
"Nu cred că este complicat să faci business în familie, dacă ai aceleași valori și tragi pentru același lucru. Nu am avut aspecte mai mari decât divergențe normale pe idei, dar ideile diferite și constructive sunt binevenite", explică antreprenorul.
Sfatul Smart Products pentru antreprenorii mai tineriDacă ar lua-o de la capăt la 20 de ani, cei doi spun că nu ar face lucrurile neapărat diferit, dar au venit cu niște sfaturi pentru cei tineri.
"Aș pleca de la o problemă și aș încerca să o rezolv. Să văd dacă poate fi turnată într-un model de business. Trebuie să aibă un sens de monetizare", spune Mandler.
"Ai nevoie, așa e, să identifici o necesitate a publicului. Să prospectezi, să verifici concurența, să vezi unde poți interveni tu, cum să definești planul de business, cum vrei să ataci piața. E foarte important să ai o strategie pe Google, Facebook, Instagram, influenceri. Trebuie să fii și atent cu finanțele, pentru că noi după 2 ani am luat o linie de credit, dar în primii 2 ani am venit cu bani de acasă", spune Hegheș.
Nevoile unui antreprenor de la o bancăÎn colaborare cu ING Bank, în proiectul #Antreprenori, îi provocăm pe cei care vin la interviu să ne spună și care sunt nevoile lor de la o bancă, dar și cum poate fi colaborarea aceasta mai bună. Pentru ca împreună să găsim o direcție și învățături.
"În comerț ai nevoie de susținere financiară, mai ales pentru că există termene de plată foarte mari. Susținerea financiară e necesară pentru activitatea de zi cu zi. Avem alături de noi o bancă de la început și au reușit să ne învețe așa că atunci când am apelat au fost alături de noi. Nu cred că există o firmă în comerț care să nu aibă nevoie de o bancă", spune Guy Mandler.
"Ori ai un capital foarte generos, dar e foarte rar, ori ai o linie de credit sau de un buget care să te ajute să crești. E foarte important să ai bani să investești în marketing și să ai liniște, pentru că termenele de plată pot fi și de 3-4 luni, deci trebuie să susții aceste termene", explică și Ștefan Hegheș.
Întrebarea de dimineață a antreprenorilorÎi întrebăm pe antreprenorii care vin în studioul start-up.ro care e întrebarea pe care și-o pun cel mai des dimineața. Sau poate dilema. Gândul.
"Cel mai important e ca în fiecare lună să-ți plătești angajații și furnizorii. Când mă pun în pat încep să fac o listă de diverse probleme și ce trebuie să rezolvăm pentru următoarea zi. Ne gândim mereu care e următoarea piață, care e următorul trend", explică Ștefan Hegheș modul "liniștit" în care doarme un antreprenor.