- 14 August 2024
Speakerii Mind your Business despre importanța wellbeing-ului mintal: Matei Stănculescu
Mind Your Business are loc pe 11 septembrie, la Nayam Events, în București, și este evenimentul în care vom prezenta rezultatele studiului prin care ne-am propus să realizăm primul barometru al sănătății mintale în rândul antreprenorilor din România. Pe lângă studiu, vom vorbi despre leadership, educație, piața muncii și sănătate în general.
Mind Your Business este un eveniment susținut de către BCR (main partner), Autonom (event & study partner), Unlock (study partner) Zentiva (silver partner) și Complice.ro (sponsor).
I-am întrebat pe speakerii evenimentului de ce e important să discutăm despre sănătate mintală, dar și cum văd ei conexiunea dintre binele minții și binele afacerii.
Mai jos, răspunde Matei Stănculescu psihoterapeut, trainer, coach ACC și mental fitness. Este cofondatorul Centrului EKA, primul spațiu cu servicii integrate de psihoterapie, wellbeing și dezvoltare personală din România.
Lucrează de peste cinci ani cu lideri din industrii diverse precum tech, audit, consulting, automotive, farma, retail, media etc. și creează programe de creștere a performanței pentru top management și echipele lor.
Are experiență de peste opt ani ca antreprenor în industrii creative (muzică și divertisment) și consultant în managementul schimbării, iar în ultimii ani este invitat constant la emisiuni TV și speaker la conferințe de specialitate. Alături de Sandra Jitianu, a adus în premieră în România programul de mental fitness dezvoltat de Shirzad Chamine, profesor la Stanford și fondator al Positive Intelligence.
1. De ce crezi că e important să vorbim despre wellbeing mintal în rândul antreprenorilor?
Pentru că ei stau cel mai prost la capitolul ăsta. Ups, era să zic NOI stăm cel mai prost la capitolul ăsta .
Antreprenorul este prin definiție acea specie care se pune pe sine pe ultimul plan și se minte cu idei de genul ”lasă că eu mai rezist, eu pot să aștept, important este să fie echipa mulțumită, să meargă lucrurile”. Iată de ce antreprenorii apelează la un coach sau la un psihoterapeut când sunt deja în burnout sau când business-ul este deja mai copt sau nu mai este deloc.
Însă perioada în care are cea mai mare nevoie este fix cea în care se minte că n-are timp sau bani pentru asta. De ce?
Pentru că mușchiul mental esențial în perioada de început este reziliența sau mai bine spus antifragilitatea. Iar pentru a avea acest mușchi antrenat și capacitatea de a jongla cu imprevizibilul și provocările zilnice, de a-ți păstra mintea limpede și de a lua cele mai bune decizii, ai nevoie de antrenament mental.
2. Care crezi că e aspectul în construirea unui business care poate aduce cea mai mare presiune în rândul antreprenorilor?
Văd două: dezechilibrul dintre viața personală și cea profesională și incapacitatea amintită mai sus de a rămâne flexibil și de a o lua mereu de la ”0”, de a reconfigura constant traseul.
Dezechilibrul dintre viața personală și cea profesională duce de cele mai multe ori la probleme în relația cu partenerul care, pe bună dreptate, se poate simți neglijat. Tendința este să lucrezi non-stop pentru că ”muncești pentru tine” și ”îți place ce faci” și să vorbești doar despre business. Asta duce la frustrări, certuri, reproșuri etc. Și, evident, toate astea te afectează și își pun amprenta pe capacitatea de concentrare și de păstrare a avântului. Cunosc multe cupluri care s-au despărțit ”din cauza” unui business.
Incapacitatea de a rămâne flexibil și de a reconfigura constant traseul vine odată cu atașamentul creat față de propria idee, viziune. Reflexul este să te îndrăgostești de o idee și să-ți vină greu să renunți la ea.
Eu încă nu am cunoscut antreprenor de succes al cărui business să arate așa cum și l-a imaginat inițial. E important să rămâi cu mintea deschisă și să vezi ce merge, ce nu merge și să te repliezi rapid.
3. Cum ai defini motivația unui antreprenor și cum a fost la tine: ce te-a ajutat să continui, ce unealtă legată de mindset și echilibru mintal?
O să citez aici din clasicul ”stay hungry, stay foolish” al lui Steve Jobs. Cred că este important să te reconectezi constant la ”misiunea” care te-a împins către ceea ce faci. Iar apoi, să înțelegi că tu ești cel mai important asset al firmei tale și să te tratezi ca atare. Oferă-ți timp pentru sport, hobby-uri, pentru odihnă și mese în tihnă, plătește-te corespunzător și oferă-ți sesiuni de psihoterapie și coaching. Cu cât tu ești mai bine, cu atât și business-ul tău va fi mai bine.
Gândește-te, dacă ai fi un simplu acționar în firma ta, cum ai vrea să fie CEO-ul? Rupt de oboseală, în divorț și cu o gastrită în floare? Sau odihnit, cu o familie solidă care îl susține și sănătos tun? Eu personal am avut cele mai bune rezultate atunci când am avut și cea mai mare grijă de nevoile mele și ale familiei mele.
4. Cum te simți când te gândești la business-ul fondat de tine. Definește ceea ce simți printr-o emoție/ o stare.
Fluturi în stomac, împlinire, dar și un mare nod în gât uneori.
Îl poți asculta pe Matei discutând despre antreprenoriat, leadership și wellbeing mintal la evenimentul Mind Your Business, pe 11 septembrie, la Nayam Events în București. Rezervă-ți locul și vino să afli cum este viața unui antreprenor român, ce-l motivează, ce-l stresează, ce-l bucură și ce-l întristează.