Speakerii Mind your Business despre importanța wellbeing-ului mintal: Răzvan Rughiniș și Adina Vlad

Mind Your Business este un eveniment start-up.ro în care vom prezenta rezultatele primului studiu despre wellbeing-ul mintal al antreprenorilor și al echipelor lor și vom pune pe harta discuțiilor un subiect care a devenit vital în viața oamenilor, atât a antreprenorilor, cât și a liderilor și a angajaților: sănătatea mintală. Speakerii de la eveniment, Răzvan Rughiniș și Adina Vlad, ne spun de ce e important să vorbim despre wellbeing mintal într-un context cât mai amplu.

Mind Your Business are loc pe 11 septembrie, la Nayam Events, în București, și este evenimentul în care vom prezenta rezultatele studiului prin care ne-am propus să realizăm primul barometru al sănătății mintale în rândul antreprenorilor din România. Pe lângă studiu, vom vorbi despre leadership, educație, piața muncii și sănătate în general.

Evenimentul este realizat de start-up.ro, Main Partner BCR, Gold Partner SIGNAL IDUNA, Silver Partners Zentiva Romania & Persedon, Event & Study Partner Autonom Group, Study Partner UNLOCK, Sponsor Complice.ro, cu sprijinul IMOD Flowers & Alcalia.

Înscrie-te azi la Mind Your Business pentru a-ți rezerva locul în sală. Intrarea este gratuită, dar locurile sunt limitate.

I-am întrebat pe speakerii evenimentului de ce e important să discutăm despre sănătate mintală, dar și cum văd ei conexiunea dintre binele minții și binele afacerii.


Mai jos, răspund Răzvan Rughiniș - profesor la Facultatea de Automatică și Calculatoare POLITEHNICA București și cofondator al acceleratorului Innovation Labs, o comunitate de mentorat și dezvoltare pentru tinerii studenți și absolvenți ai universităților românești și Adina Vlad - fondatoarea companiei Unlock Market Research, pe care a fondat-o în 2008 după o experiență de peste 20 de ani în cercetarea de piață.

 


1. De ce crezi că e important să vorbim despre wellbeing mintal în rândul antreprenorilor?

Răzvan: Experiența antreprenoriatului este adesea descrisă ca un rollercoaster emoțional, care te duce și pe vârfuri de entuziasm, dar, adesea, trece și prin tuneluri de stres, anxietate sau chiar depresie. O axiomă a antreprenoriatului este ca produsul să fie mereu prima prioritate. Devine ușor să omiți că, fără antreprenorul capabil să se ridice din pat dimineața, produsul, de fapt, nu există.

Adina: Cred că antreprenorii României sunt motoarele țării. Și cred că motorul unui antreprenor este sănătatea lui psihică. Un om echilibrat, cu energie pozitivă, sigur pe el poate muta munții din loc. Iar antreprenorii cam asta fac – dau din energia lor business-urilor, iar business-urile dau energie țării.

Dacă antreprenorii se dezechilibrează, viețile multor oameni sunt afectate, pentru că aceștia au angajați, angajații au familii. Impactul este foarte mare.


În plus, presiunea la care sunt supuși în fiecare zi antreprenorii este greu de imaginat. Numai cine a condus vreodată un business poate înțelege cu adevărat. Iar presiunea din România ultimilor ani a fost enormă. 


2. Care crezi că e aspectul în construirea unui business care poate aduce cea mai mare presiune în rândul antreprenorilor?


Răzvan: În etapa inițială, cea mai mare presiune este relația cu cofondatorii. Calitatea unui produs adesea depinde de complementaritatea viziunilor și experiențelor profesionale ale acestora. Dar, această diversitate de perspective poate deveni o și o sursă de conflicte greu de negociat. Odată cu extinderea echipei, primii angajați sunt actori cheie în dezvoltarea produsului. Păstrarea motivației și a unei viziuni aliniate pentru aceștia poate fi o povară zilnică greu de dus.

Adina: Un antreprenor e un fel de Atlas care are încă nu știu câte vieți pe umerii săi. Și asta îi face să se simtă super responsabil. Eșecul resimțit de un antreprenor este similar cu cel al unui om care își pierde familia, își pierde sensul. Frica de eșec este cea mai mare presiune, pentru că nu te dezamăgești doar pe tine, ci simți că îi dezamăgești și pe cei față de care ai făcut niște promisiuni.


3. Cum ai defini motivația unui antreprenor și cum a fost la tine: ce te-a ajutat să continui, ce unealtă legată de mindset și echilibru mintal?


Răzvan: Pentru mine, motivația principală este construcția de valoare. Pentru aceasta, este important să înțeleg atât problema pe care o rezolv, cât, mai ales, așteptările și dorințele utilizatorilor și clienților, precum și influența produsului asupra vieților oamenilor.

Adina: Cred că pe un antreprenor îl motivează dorința de a se dezvolta, de a crește, de a-și expanda gândurile și proiectele, în libertate. Sky is the limit. Pe mine asta m-a motivat: faptul ca îmi pot face meseria fără limite. Evident însă că am descoperit limitele din antreprenoriat curând după ce am început business-ul, cu totul altele de cele pe care le întâlnești ca angajat.

Pe mine personal m-a ajutat mult pasiunea pentru ceea ce fac și faptul că, deși am o minte matematică, îmi place mult să visez. Așa că dacă visul se transforma într-un coșmar, încercam să-i modific cursul și să-l fac din nou un vis frumos. Și m-au motivat mereu oamenii de lângă mine, colegi sau parteneri, care au format tot timpul un core stabil pentru mine.


4. Cum te simți când te gândești la business-ul fondat de tine. Definește ceea ce simți printr-o emoție / o stare.


Răzvan: În această etapă a vieții, cel mai tare mă motivează impactul creat prin Innovation Labs, un program național de accelerare a startup-urilor de tehnologie. Sentimentul dominant este cel de bucurie – anume, bucuria de a fi parte a unei infrastructuri de sprijin a antreprenorilor la început de drum. În același timp sunt și curios, în fiecare an, privind noile produse și oamenii ce își propun să schimbe lumea prin tehnologie și prin ideile lor.

Adina: Copleșitor, complex, palpitant, util, important. Proiectul meu.


Îi poți asculta pe Răzvan și Adina discutând despre antreprenoriat, leadership și wellbeing mintal la evenimentul Mind Your Business, pe 11 septembrie, la Nayam Events în București. Rezervă-ți locul și vino să afli cum este viața unui antreprenor român, ce-l motivează, ce-l stresează, ce-l bucură și ce-l întristează.



Citeste si