- 28 Octombrie 2022
Startup Pitch: DriverUp, soluție românească pentru transportul de marfă din UK
Și au creat DriverUp, ”un TMS (transportation management system) construit special pentru nevoile lor, care să-i convingă să lase Microsoft Excel istoriei”.
Am descoperit Driver Up la Rubik Garage 2022, la prezentarea pitchurilor. Cu o prezență puternică pe piața din UK, fondatorii startup-ului din industria transporturilor au reușit să atragă o investiție de 30.000 de euro și să aibă 4 clienți plătitori, care însumează 120 de camioane, 250 de șoferi și 25 de utilizatori web. Obiectivul este să facă un scale-up al întregii operațiuni, dar mai bine îl lăsăm pe fondatorul Mihai Firtala să povestească mai multe. În pitchul de mai sus și în interviul care urmează.
1. Echipa de fondatori și motivația lansării startup-ului. Principala problemă identificată în piață și pe care vreți s-o rezolvați?
Echipa fondatorilor este formată în jurul problemei pe care o rezolvăm. Suntem 5 oameni din industrie cu zeci de ani de experiență cumulată ca șoferi și operatori, plus un deținător al unei firme de transport. Împreună am creat DriverUp specific pentru a oferi IMM-urilor din UK o alternativă ideală de a-și digitaliza operațiunea. Un TMS construit special pentru nevoile lor, care să-i convingă să lase Microsoft Excel istoriei.
2. Stadiul în care se află startup-ul în momentul de față și care sunt planurile pentru 2022.
Suntem fix la începutul stadiului de Scale Up. Am validat aplicația împreună cu primii 5 clienți ai noștri, astfel ajungând la un product-market fit ideal. Și am construit echipa să putem acoperi toate ariile cu profesionalism. Iar acum, pentru restul anului, urmăm cursul natural al industriei - deja încep pregătirile pentru Crăciun și companiile de transport sunt ocupate până peste cap ca să mai facă schimbări în operațiunea lor. Asa că în principal ne ocupăm să construim activ o strategie de marketing și sales robustă pentru a ne crește vizibilitatea pe piața și a ne crea un avantaj la începutul anului 2023.
3. Ce investiții inițiale pentru lansare au fost necesare și investiții căutate/primite extern în momentul de față?
Când am început, echipa noastră a avut un mare avantaj - anume că lucrând în industrie de mulți ani, fiecare avea network-ul său dezvoltat. Asta ne-a făcut mai ușoară lansarea pentru că am reușit să facem mult cu bani puțini. Deși per total, în mai multe runde, am investit undeva la 120.000 de euro folosind antica strategie numită Bootstrap; plus primii clienți pe care i-am avut, am reușit să ajungem la momentul de față într-un confortabil break-even.
4. Concurența reală din piață în momentul de față și ce face compania diferit de celelalte existente acum?
Concurența este amplă. "Problema" e că toți vor să fie "cel mai bun TMS" așa că se întrec în numărul cât mai mare de feature-uri și integrări pe care îl pot cuprinde. Apoi își secționează sistemul și îl vând pe bucăți. Asta duce la crearea de sisteme greu de învățat, cu vibe de Windows 95, și cu prea multă "funcționalitate" - ceea ce le face neatractive și complicate fără rost din punctul de vedere al IMM-urilor. DriverUp, în schimb, este construit anume ca să acopere nevoile reale ale IMM-urilor; design-ul este intuitiv, ușor de învățat și folosit. Conține și destule feature-uri tip quality of life, și în mod incredibil, există o singură versiune și un singur preț. Îl dăm tot. Practic, ce facem diferit de toți ceilalți, e că suntem mai conectați la realitățile din industrie, și suntem mai "de treabă".
5. Dacă ar fi să explice unei bunici startup-ul lor cum ar face asta în câteva rânduri:
"Deci buni, fii atentă că nu-i complicat. Știi tirurile care merg pe stradă și cară containere și lucruri? Ei, oamenii din companiile de transport care fac toate lucrurile astea sa ajungă unde trebuie, în supermarketuri, în magazine, în mall-uri folosesc un program cu care se coordonează. Toți sunt conectați între ei, oamenii din birou, cu șoferii, cu clienții lor; toți stiu ce e de făcut, unde sunt de dus lucrurile, cât timp durează până ajung. Și programul ăsta îi ajută să fie super eficienți și să le fie munca mai ușoară. Înțelegi tu?"
6. Cel mai dificil aspect în a lansa și construi un startup în România?
Nu știm în România, dar considerăm antreprenorii din țară deosebit de curajoși să plece în aceasta aventură - având în vedere climatul legal în care activeaza IMM-urile astăzi. Dar dacă vreți cândva să vă povestim cum e în UK, cu mare plăcere.
7. Unde va fi startup-ul în 2024? Care sunt milestone-urile pe care vor să le atingă?
În ziua de azi, 2 ani par mai mult ca două vieți, dacă luăm în considerare câte s-au întâmplat în lume din 2020 până acum - avem multe de făcut, și Driver Up este doar primul pas dintr-un master plan. Obiectivul nostru principal pe 2023 este să facem scale up al întregii operațiuni. Asta presupune focusare pe creștere măsurabilă în KPIs de clienți, venituri, tracțiune și market share, pe nișa IMM-urilor de transport. În tandem cu îmbunătățirea continuă a calității aplicației, implementarea de procese interne și noi angajări. Iar în 2024, să dea Domnul să ajungem sănătoși, ca de vise și viziune nu ducem lipsă, vrem să creăm un ecosistem în industria de transport, din care Driver Up va fi o parte integrată. Dar mai vorbim atunci, first things first.
8. Cea mai grea întrebare pe care ar pune-o ei într-un interviu către … ei?
How do you cut through the noise? Cu atâtea opțiuni, content, reclame, website-uri, video-uri, clienții noștri ideali au o întreagă călătorie de parcurs. Să știm cum arată călătoria lor, și să ajungem în fața lor cu soluția potrivită poate fi o provocare uneori pentru startup-uri.
9. Un sfat pentru fondatorii de startup-uri din România din experiența lor?
Nu putem da sfaturi din perspectiva "așa am făcut noi" deoarece poate nu e aplicabil în România. Dar totuși avem un insight general pe care îl putem împărți - folosiți "internetul" spre avantajul vostru. Este incredibil cât de mult ne-a ajutat pe toate ariile - research și analytics care ne informează deciziile, tool-uri care ne fac viața mai ușoară, acceleratoarele sau programele la care am participat, conexiunile utile de pe LinkedIn și multe altele. Pentru orice problemă aveți, există o solutie out there.