Startupul românesc Soundwaves: MySpace + Clubhouse cu un twist de tatuaje audio

Soundwaves App este unul dintre startupurile care a absolvit din cohorta Grinders a acceleratorului InnovX-BCR. A pornit drept o aplicație de AR pentru tatuaje, acum se transformă într-un competitor pentru Clubhouse, dar și pentru serviciile de music streaming.

Am stat de vorbă cu Lazăr Mihai, fondatorul platformei, pentru a afla mai multe despre această platformă. 

Soundwaves Tattoo se folosește de Realitatea Augmentată pentru a aduce o nouă dimensiune tatuajelor - pe lângă dimensiunea vizuală, grafică, Soundwaves aduce un strat audio. Mai exact, tatuajele realizate realizate în saloanele partenere Soundwaves pot fi asociate unor melodii sau sunete, iar utilizatorul poate asculta acele fragmente audio atunci când scanează tatuajele cu smartphone-ul. 

Lazăr Mihai a fondat compania în 2017, venind cu un background în media și UI/UX design și, prin intermediul Soundwaves App, el a creat campanii pentru branduri mari, precum Kaufland sau Ballantine’s, a avut activări la evenimente precum Untold, Neversea și ARTmania, cu tatuaje temporare, iar brandul a devenit rapid vizibil și în țări precum Spania, Portugalia, Germania și Belgia. 

Aplicația pentru tatuaje are peste 43.000 de utilizatori, dar Lazăr Mihai, alături de un nou cofondator, vrea să ducă startupul într-o nouă direcție. Radu Lupescu, cu background în domeniul finanțelor și antreprenor, s-a alăturat proiectului în funcția de COO și membru fondator. 

Rețea socială pentru muzică - MySpace meets Clubhouse?

Cei doi lucrează acum la rețea socială audio (își mai aduce cineva aminte de MySpace?), numită Soundwaves App, cu accent pe muzică, pe artiști, pe interacțiunile dintre și cu aceștia, dar și pe Realitatea Augmentată. ”Este o platformă ce va ajuta artiștii să colaboreze și să-și mărească audiența. Este o nouă abordare a networkului în industria muzicală: de la desktop PC, laptop sau telefon, oricine poate să asculte melodiile preferate și să descopere muzică nouă de la artiști din toată lumea. Este simplu - asculți, creezi, te conectezi, faci stream și ai funcție chat: toate în aceeași platformă”, explică Lazăr Mihai.. 

Aplicația se bazează intens pe AI și Machine Learning pentru a-i ajuta pe utilizatori să descopere muzică pe gustul lor și le va permite acestora să-și urmărească artiștii preferați, să posteze melodiile preferate, să primească notificări privind evenimentele și chiar să cumpere bilete pentru ele. 

Dar asta nu este tot. Spuneam că Soundwaves App va fi și un competitor pentru populara platformă Clubhouse. Asta mulțumită funcției Soundrooms. 

”Cel mai important element inovator este Soundrooms, unde userii și artiștii pot seta un room public sau privat, iar în acest room pot ascultă muzică în același timp, chiar dacă sunt în locații diferite și pot interacționa audio folosind vocea sau chatul din aplicație în timp real, pot avea invitați care să întrețină atmosfera, pot organiza show-uri de divertisment”, explică fondatorul Soundwave. ”E ca un radio pe care-l creezi la o simplă apăsare de buton - această funcție, în viitor, va fi direcționată și către alte industrii precum filmele online, evenimente”, mai spune el. 

Artiștii se vor putea promova în mai multe moduri în aplicația Soundwaves. Astfel, profilul de artist va putea înlocui un CV, iar casele de discuri sau potențialii parteneri îi vor putea contacta direct. 

”Încă de la începutul companiei ne-am concentrat pe inovare și dezvoltare de noi trenduri în tehnologie, creând astfel piețe noi în industriile în care ne-am dorit să intrăm. Am făcut asta deja în industria tatuajelor și a evenimentelor. Întotdeauna căutăm să identificăm trendurile și metodele prin care putem să îmbunătățim procese de business sau marketing, pentru a crește emoția, eficientă și productivitatea, sau să reducem timpul/costurile, astfel câștigând un avantaj competitiv, sau trecând peste diferite bariere pe care le-am putea întâmpina. Soundwaves dorește să vadă lumea «united by music» aducând pe aceiași platforma artiștii și ascultătorii de muzică, pentru a colabora și a își crește audiență, creând «the future of music»”, completează antreprenorul.

Potrivit fondatorului, cheia succesului pe viitor o reprezintă o serie de KPI’s pe care i-a identificat și care vor ajuta atât utilizatorii, cât și creatorii de conținut sau brandurile. Astfel, Lazăr Mihai promite ”Engagements, Networks (as a fanbase), Reach, Subscriptions, Conversion, Revenue, Sales”. 

Ideea de la a trece de la o platformă AR dedicată tatuajelor la o platformă pentru tot ce înseamnă muzică și audio a venit în timpul pandemiei. Fondatorul a realizat că artiștii și organizatorii de evenimente muzicale vor avea nevoie de ajutor și așa a gândit conceptul pentru Soundwaves App.  

”Pandemia ne-a făcut să realizăm nevoile reale din industria muzicală și am găsit soluția pentru ele, printr-un produs ce va crea viitorul muzicii. Pandemia a anulat concertele și a mutat absolut toată interacțiunea online - iar marea majoritate a artiștilor, care depindea de engagementul offline a pierdut. În momentul în care totul s-a mutat online, artiștii independenți sau cei care nu aveau un fan base mare online au pierdut foarte mult și nicio platformă nu îi putea ajuta: platformele mari sunt concentrate pe mainstream”, detaliază antreprenorul. 

”Noi am găsit și momentul perfect pentru a lansa - încep să revină, ușor-ușor, evenimentele, dar marea masă a muzicii este deja online și a realizat deja că este nevoie de altceva pentru a putea să se dezvolte eficient - iar răspunsul este, desigur, Soundwaves.”

Lazăr e sincer privind viața într-un startup de tehnologie. Întrebat despre cele mai bune zile și cele mai dificile zile ale business-ului său, fondatorul spune că lucrurile merg conform planului de cele mai multe ori, dar că există și situații neașteptate. 

”În ultima perioada ne-am validat foarte clar conceptul de Hard Work Pays Off, și spunem asta pentru că prin muncă, dedicare și perseverența am reușit să ajungem mai repede la targeturile decise. Dar un lucru pe care-l trăim este că nu prea reușim să spunem la finalul zilei că a fost o zi bună, pentru că putem începe bine, având validări, rezultate, contracte sau interes din partea partenerilor și/sau a investitorilor, dar tot se întâmplă ceva care poate reduce pe moment entuziasmul”, mărturisește el. 

”Așa că alegem să spunem că avem zi de zi momente bune și momente proaste care, de asemenea, ne ajută pe viitor să luăm decizii mai bune și să tratăm lucrurile diferit”, completează el.

InnovX-BCR - Accelerare pe toate planurile

Am vrut să aflăm de la fondatorul Soundwaves App și cum a fost experiența acceleratorului InnovX-BCR. 

”InnovX-BCR ne-a accelerat pe absolut toate planurile. Noi în momentul în care am aplicat am avut o strategie bună, validată și de mentorii de aici, dar neterminată. Am avut așteptări mari și, cu toate astea, ei au reușit să le depășească. A fost un program foarte intens care s-a finalizat cu realizări de care nu ne așteptăm într-un termen așa scurt. Noi am reușit în 3 luni să progresăm cât aveam în plan pentru 1 an cel puțin. Iar unul dintre câștigurile enorme în urma acceleratorului este network-ul la care avem acces”, a detaliat el.

Antreprenorul spune că a învățat să fie mai disciplinat în cadrul acceleratorului, dar și să pună mai mult accent pe echipă, ”iar încrederea în produs nu trebuie să schimbe niciodată”. 

”În cadrul acceleratorului InnovX-BCR am reușit să ne dezvoltăm produsul într-un sistem foarte alert, dar sigur, având oportunitatea de a interacționa și primi feedback valoros de la mentorii prezenți, persoane cu experiență în diferite industrii. Ne-am identificat audiența principală și modalități de parteneriate, investiții, dezvoltare și scalare”, mai spune antreprenorul..

Toate echipele participante la acceleratorul trec printr-un pitch final, în fața unor jurați, investitori și parteneri ai InnovX-BCR. Soundwaves App a câștigat locul #2 în această competiție și va participa între 19 și 21 octombrie la Wolves Summit, în Polonia. 

Niciodată nu ești total pregătit pentru un lucru pe care nu l-ai mai făcut, de fiecare dată mie personal îmi place să spun că sunt pregătit de un anumit lucru, abia după ce se întâmplă, pentru că după fiecare moment se pot identifica multiple variante care puteau adăuga mai mult efect sau transmite mai eficient.

”Pitchul final din 16 Iunie pentru noi a fost cea mai mare realizare, mult mai real și important decât orice show sau eveniment la care am participat în trecut. Și spunem asta pentru că la acest accelerator totul este autentic și transparent, iar validarea produsului nostru de către jurații și partenerii InnovX, ne demonstrează că suntem pe drumul cel bun”, a spus el, cu mândrie.

”Suntem deja în discuții cu unele persoane din cadrul BCR, cu companii partenere pentru a realiza alături de ei campanii de marketing în industria de muzică/entertainment, iar InnovX are our best friends right now!”, mai adaugă antreprenorul. 

Dintre ceilalți participanți la grupa Grinders a acceleratorului InnovX-BCR de anul acesta, startupul care l-a impresionat cel mai mult pe Lazăr Mihai a fost SELF.ID. ”Dintre colegii noștri cu echipa SELFD.ID am reușit să încheiem un parteneriat, credem foarte mult în ideea lor și vedem foarte multe variante de implementare. ”

Planuri de viitor: Soundwaves Tattoo nu dispare, Soundwaves App se va lansa ca prototip

L-am întrebat pe fondatorul Soundwaves și despre planurile sale pe viitor. În curând startupul va iniția o rundă de finanțare pre-seed pentru suma de 400.000 de euro. 

Planul este următorul, potrivit lui Lazăr Mihai: 

  • ”Lansăm prototipul în privat pentru 1000 de artiști - pentru a fi testat și îmbunătățit
  • Lansăm MVP-ul (și aducem cei 43,000 de utilizatori în aplicație): lansarea va fi făcută în toată Uniunea Europeană către publicul general.
  • În primele 6 luni după lansare ne așteptăm la un număr de minim 500,000 de utilizatori activi în platformă. ”

”Prin produsul nostru oferim accesibilitate pentru toată lumea pentru a își accelera cariera muzicală și încasările, reducând frustrarea în rândul artiștilor și fricile pe care le au, prin intermediul funcționalităților noastre, ce le oferă mai multă valoare.  De asemenea, noi ne identificăm că o platformă social network unde toată lumea este conectată prin muzică, promovând egalitatea și încurajăm gândirea pozitivă, iubirea și descoperirea de noi prieteni, locații și evenimente dar, cel mai important, cultură. Pe scurt, muzica are puterea de a influența cultural, moral și emoțional societatea în care trăim”, completează el.

Legat de Soundwaves Tattoo,  ”aplicația nu o să dispară niciodată”, ne asigură Lazăr Mihai. ”De la bun început ne-am luat acest angajament. Din 2017 până în prezent am evoluat continuu - atât pe partea tehnică, dar în mod special pe partea de inovație și comercializare. În următorul update al aplicației, utilizatorilor o să le fie mult accesibilă crearea unui tatuaj sau a unor diferite obiect audio, cu multiple versiuni de efecte. Vom oferi salvarea tuturor sunetelor importante într-un drive audio  și vor exista mai multe oportunități de descoperit in aplicație: spre exemplu muzică, artiști și podcasturi”, sumarizează el.

Pe final, am vrut să aflăm care sunt cele mai emoționate tatuaje audio care au fost realizate prin aplicația Soundwaves Tattoo. ”Din punctul meu de vedere, toate sunt emoționante. Pentru că prin această inovație am reușit sa aducem zâmbete și emoție în viețile oamenilor, iar părerile sunt subiective - poate îți place muzica, poate când vezi un tatuaj audio cu vocea unui bebeluș, te va emoționa, poate un mesaj de la părinții tăi, totul depinde de gustul fiecărui om. Aici se pot regasi o mulțime de exemple de povești audio”, conchide el. 



Citeste si