Studiu HappyRecruiter.com: noii absolvenți nu vor să lanseze startup-uri. Cum văd viitorul joburilor?

Un studiu realizat de HappyRecruiter.com arată că studenții și proaspăt absolvenții se axează pe a dobândi experiență, consideră social media ca fiind o sursă importantă pentru oportunități noi de carieră, unde petrec peste 3 ore/ zi și preferă un prim interviu cu un asistent virtual. Dar nu vor să-și asume riscul de a lansa un startup.

În cel mai recent studiu al HappyRecruiter.com, Dora, asistentul virtual de recrutare, a intervievat tineri studenți și absolvenți aflați în căutarea primelor oportunități de carieră.

Tinerii în căutarea primului job vor să dobândească mai degrabă experiență decât salariu, consideră mediul online și social media ca fiind sursele cele mai importante pentru căutarea noilor oportunități de carieră.

Social media devine din ce în ce mai mult habitatul preferat; 3 din 4 tineri petrec peste 3 ore/ zi pe rețelele de socializare și tot aici ar prefera să aibă interacțiuni cu viitorii angajatori, de la găsirea oportunităților până la primele interacțiuni cu potențialii angajatori.

La studiu au participat 2.278 tineri - studenți sau absolvenți, în perioada 18-21 Mai 2020.

Oportunități de carieră - ce își doresc tinerii?

În căutarea primului job sau a unui program de internship, tinerii doresc în primul rând să acumuleze experiență  (70% din ei) mai degrabă decât salariu. Primele joburi sunt văzute, deseori, ca o perioadă necesară de tranziție spre carieră într-un domeniu anume, motivate fie de necesitatea dobândirii experienței, fie de nevoia susținerii cheltuielilor curente.

Într-o perioadă în care recrutorii caută alternative la târgurile de cariere offline și programe/ prezentări în mediile universitare (sursele folosite cu succes în trecut), tinerii confirmă, într-o proporție covârșitoare (87,22%) că le este mai dificil să își găsească programe de internship sau oportunități de joburi în această perioadă.

Doar 3.42% dintre respondenți susțin că este mai ușor să își găsească oportunități noi, în timp ce 9.37% consideră că au acces la oportunități/ programe la fel ca în perioadele anterioare.

Cu un public foarte receptiv la mesajele de carieră, într-un mediu prietenos (social media), angajatorii care pot și vor profita de oportunitățile noii normalități a recrutării au șanse de succes mai mari decât înainte.

Aversiunea făță de risc îi ține departe de propriile startup-uri

Peste jumătate din respondenții la acest studiu nu au preferințe legate de tipul de companie unde să lucreze, iar un sfert dintre respondenți ar prefera să lucreze în companii multinaționale.

Interesul pentru multinaționale este motivat de oportunitatea de a dobândi experiență și de așteptările privind stabilitatea acestora în comparație cu alte profile de companii. În același timp, primele joburi/ programe de internship sunt mai degrabă rampe de lansare și au un caracter de tranziție.

Este interesant și faptul că, în proporții aproape egale (11%-9%), tinerii ar prefera să lucreze în afaceri locale sau declară că și-ar începe propria afacere.

La celălalt pol, respondenții au fost întrebați în ce tip de companie nu ar vrea să lucreze iar în top găsim tot companiile multinaționale. Motivările acestei alegeri variază de la - ”mă aștept să fie foarte multă presiune”, ”stress”, ”mediul de lucru nu pare a fi prietenos”, ”sunt rigide, birocratice sau ultra competitive”.

Pentru angajatori, aceste motivații pot fi un bun indicator care să determine re-evaluarea brandului de angajator sau modificarea culturii organizaționale și a mediului de lucru.

În topul companiilor în care tinerii nu ar lucra intră și startup-urile proprii. Aversiunea față de risc, lipsa capitalului sau anticiparea unei vieți stresante și renunțarea la echilibrul muncă-familie sunt câteva dintre motivațiile alegerii acestui răspuns.  

3 din 5 tineri ar fi dispuși să se mute în alt oraș pentru a profita de o oportunitate bună de carieră. Răspunsurile arată că rămânem încă în trendul de polarizare a  capitalului uman în marile centre urbane, dar în același timp - rămâne de urmărit dacă acesta se va manifesta similar în perioada următoare, pe fondul deschiderii companiilor către munca la distanță, o oportunitate pentru tineri să rămână în comunitățile proprii, chiar dacă lucrează pentru companii cu birouri în marile orașe.

În același timp, pentru angajatori, munca de la distanță generează oportunități - companiile pot ajunge, prin social media, la resurse de capital uman din afara ariei geografice tradiționale, supusă presiunii concurențiale și poate - cu costuri diferite.

Unde caută joburi și programe de internship absolvenții și studenții

Studiul derulat de Happy Recruiter arată că  34.42% dintre respondenți caută activ, cel mai frecvent, oportunități de carieră pe Google, 23.99% direct în Facebook, în timp ce 10.60% se bazau cel mai frecvent pe anunțurile din mediul universitar.

Apoi, în topul răspunsurilor (recunoaștere spontană) respondenții au indicat platforme precum Ejobs (9.63%) sau Linkedin (6,57%), recomandări din cercul de încredere sau alte surse precum Bestjobs, Hipo sau OLX.

Devine tot mai evident că, în contextul distanțării și al migrării studiilor spre mediul online, recrutarea de campus și toate campaniile legate de recrutarea tinerilor se vor derula exclusiv în online, cu o preferință accentuată pentru platformele de socializare, locurile de interacțiune cele mai frecvente în preferințele tinerilor.

3 din 4 tineri sunt activi online minim 3 ore pe zi

Aproape 75% dintre studenți și absolvenți petrec, conform studiului, peste 3 ore pe zi în social media. În acest nou habitat, pe lângă informații despre rețeaua de apropiați, tinerii primesc sau ar prefera să primească, și oportunitățile de carieră  sau să comunice cu potențialii angajatori.

Din această rațiune, devine tot mai clar că social media este mediul must-have de comunicare a oportunităților de carieră în noua normalitate a recrutării.

Întrebați care e primul pas pe care îl fac atunci când văd o oportunitate de carieră, cei mai mulți tineri aleg mai întâi să studieze în detaliu angajatorul pe pagina web proprie, 16% caută informații adiționale în cercurile de încredere, sau caută informații despre angajatori în social media și apoi apoi aplică direct.

De altfel, prezența companiilor în social media pare a avea o importanță foarte mare - 84% dintre respondenți o marchează ca importantă sau foarte importantă. În contextul în care publicul campaniilor de recrutare trăiește o bună parte a timpului activ în social media, devine clar că acest mediu de comunicare devine din ce în ce mai important.

Primul interviu?

În contextul distanțării, interacțiunea recrutor-candidat s-a transformat rapid în interacțiune online. Și totuși, doar 41% dintre respondenți găsesc video-interviurile ca fiind confortabile, în timp ce restul respondenților simt o presiune suplimentară, atât de ordin emoțional (o interacțiune mai puțin obișnuită) cât și de ordin logistic sau tehnic în derularea interviurilor cu angajatorii prin astfel de canale.

Candidații, însă, preferă majoritar o interacțiune cu oportunitățile de joburi și cu angajatorii direct în social media. Explicația vine atât din confortul unei astfel de interacțiuni, într-un mediu cunoscut (aplicații de mesagerie) cât și din viteza interacțiunii, facilitatea utilizării și accesul fără limite impuse de timp sau nevoia de deplasare.

Peste jumătate dintre respondenții la studiu declară că ar prefera să aibă primul interviu cu un asistent virtual, din rațiuni precum - absența bias-urilor, viteza interacțiunii, confort emoțional, posibilitatea de a formula și reformula răspunsuri fără presiune.

Respondenții care declară că ar prefera mai degrabă interacțiunea telefonică motivează alegerea prin posibilitatea de purta o conversație naturală, în care să poată clarifica detalii sau să negocieze anumite părți ale colaborării viitoare.

Totuși, în contextul presiunii extraordinare asupra oamenilor din HR, aflați în această perioadă în poziția de a avea mai mulți aplicanți decât înainte, experiența procesului de aplicare ar putea fi afectată, în sensul scăderii vitezei de răspuns sau interacțiune.



Citeste si