Studiu Mind your Business: antreprenorii români sunt exploratori de nevoie

Rezultatele primului studiu pe tema wellbeing-ului mintal în rândul antreprenorilor le-am discutat alături de doi antreprenori la evenimentul Mind your Business, un panel cu Adina Vlad și Mihai Bran, invitați cu perspective intradisciplinare. Cu ei am vorbit despre importanța educației, dar și despre sănătatea mintală care ar trebui să devină o prioritate în discuțiile despre cum construim afaceri și echipe.

În discuția pe rezultatele din studiu, s-au alăturat Adina Vlad, fondatoare companiei de cercetare Unlock și Mihai Bran, de profesie medic psihiatru și cofondatorul platformei de wellbeing Hilio. 

 ##FORM_11##

Pornind de la contextul socio-istoric, partenerii de discuție au creat un portret al antreprenorilor români, plasându-i ca exploratori de soluții, totul venind în baza unor nevoi forțate de factori externi: războaie, comunism, rapiditatea tranziției către capitalism. 

 

În tot acest demers, educația antreprenorială și cea financiară au mers în pas cu timpul, dar nu au avut timp să se sedimenteze. De aceea, lipsurile actuale pot fi explicate uitând-ne în urmă, dar acesta poate fi și un punct de turnură către discuțiile care pot face antreprenorii să se simtă parte dintr-o comunitate în care pot vorbi despre sănătatea lor mintală. 

 

Partenerii de discuție:

 

  • Adina are o experiență de peste 20 de ani în cercetarea de piață, curiozitate și pasiune pe care le-a concretizat sub forma Unlock Market Research, în 2008. Adina este pionieră în ceea ce înseamnă cercetarea motivațională, tipul de research calitativ care ne ajută să înțelegem mai bine de unde provenim și de ce suntem cum suntem, dar și cum putem să ne proiectăm în viitor.
  • Mihai Bran este de profesie medic psihiatru, dar are și experiență antreprenorială tot în domeniul medical. Mihai este unul dintre fondatorii startup-ului Hilio (hilio.com), o platforma de servicii de sănătate și wellbeing. Mihai are atât perspectiva de antreprenor, cât și cea de manager și cadru medical. Momentan, Mihai este într-o pauză de la antreprenoriat pentru a se concentra pe sine. 

 

Momente Importante din discuție: 

 

Istoric și cultural, Adina plasează românii în rândul celor cu sânge fierbinte și cu sânge de antreprenor, așa cum a observat în studiile pe care le face în cadrul companiei. 

 

”Istoric, noi suntem destul de caleidoscopici, avem foarte multe părticele, suntem foarte colorați, avem istorie de antreprenoriat și de progres, și de spirit de explorator, că nu suntem neapărat cuceritori. Când ni s-au pus frâne forțat, noi a trebuit să ne adaptăm, ceea ce a dezvoltat un mușchi al adaptabilității foarte puternic. Prin căutarea de soluții, românii au devenit exploratori, pentru că soluțiile puteau să fie tot timpul altele. Și asta ne-a crescut și creativitatea”, adaugă Adina. 

 

În completarea răspunsului Adinei, Mihai subliniază că antreprenoriatul românesc este caracterizat de pasiune, dar și de provocări semnificative și că lipsa educației contribuie la aceste dificultăți. Mai mult, punctează că e nevoie de o educație formală în domeniul sănătății mintale, dar și de un cadru unde antreprenorii să poată vorbi despre eșec. Să arătăm lumii și antreprenorii care nu au reușit. 

 

Rezultate surprinzătoare din studiu: 

 

Ce a surprins-o pe Adina Vlad este resursa la care apelează antreprenorii români pentru a rezolva probleme de business: 

 

”antreprenorii români caută soluții tot în ei să deblocheze o situație și nevoia de educație o transferă în a face mai multă școală. Pentru unii, a face un MBA vine ca o soluție de a rezolva o problemă în business. Astfel, educația funcționează ca o terapie. În loc să facă curat la ei în afacere, aleg să se educe și mai mult, ca o modalitate de a suplini ce nu a existat istoric în educația antreprenorială și financiară”. 

 

Pentru Mihai, cel mai surprinzător aspect care a reieșit din studiu, a fost nevoia aceasta a antreprenorilor de a aparține unei comunități și de a discuta cu cei asemenea lor

 

În mod surprinzător, rezultatele studiului Mind your Business sunt cumva similare cu cele ale unui studiu din Canada, existând asemănări între temerile antreprenorilor români și cei canadieni, în special în ceea ce privește instabilitatea financiară, așa cum spune Mihai. 

 

Mihai propune ca antreprenorii și companiile să prioritizeze sănătatea mintală a angajaților, menționând inițiative viitoare ale platformei Hilio în acest sens.

 

La final, ca bune practici pe mai departe, Adina și Mihai menționează acceptarea ajutorului și conștientizarea importanței sănătății mintale și a educației continue ca soluții pentru o sănătate mintală cât mai echilibrată în rândul antreprenorilor. 

 


Rezultatele complete și finale ale studiului le-am discutat în premieră la evenimentul Mind Your Business, pe 11 septembrie, la Nayam Events în București.

Pe lângă studiu, am discutat despre leadership, educație, piața muncii și sănătate în general.

Integrarea conceptului de wellbeing, inclusiv prin asigurări private de sănătate, este importantă nu doar pentru motivarea și retenția angajaților, ci și pentru crearea unui loc de muncă în care aceștia se simt apreciați și susținuți. Știm cu toții cât de important este să ne simțim bine acolo unde petrecem cea mai mare parte a timpului nostru, iar sănătatea, atât fizică, cât și mentală, joacă un rol esențial. De aceea, SIGNAL IDUNA vine în sprijinul antreprenorilor oferind soluții personalizate, adaptate nevoilor unice ale fiecărei echipe, pentru a asigura un mediu de lucru sănătos și echilibrat, indiferent de dimensiunea sau domeniul de activitate al afacerii.

Evenimentul a fost realizat de start-up.ro, Main Partner BCR, Gold Partner SIGNAL IDUNA, Silver Partners Zentiva Romania & Persedon, Event & Study Partner Autonom Group, Study Partner UNLOCK, Sponsor Complice.ro, cu sprijinul IMOD Flowers & Alcalia.

 

##FORM_11##



Citeste si