TechHub Bucharest: Kilometrul zero al comunității de startup-uri tech

Înaintea pandemiei, TechHub nu era doar un alt spațiu de coworking. Era un liant puternic pentru comunitatea de investitori și antreprenori, o punte de legătură între cei care clădesc viitorul și cei care vor să îi susțină.

“Mindset de Antreprenor” este un proiect start-up.ro, susținut de Orange, în care vorbim cu fondatorii startup-urilor care au trecut prin programul de accelerare Orange Fab și cu alți inovatori din industrie. Ne propunem să aflăm perspectivele celor care au lansat business-uri în care folosesc inteligență artificială, machine learning sau comerțul online. Pentru afacerile cu un ADN inovator, situația se poate transforma într-o oportunitate uriașă. Acestea sunt poveștile lor.


Scroll până la finalul articolului pentru a descoperi cinci startup-uri de urmărit. Astfel, descoperim companiile care cresc în interiorul acestor ecosisteme. 

Cu peste 220 de evenimente găzduite anual, TechHub Bucharest era o sursă de inspirație, dar și de parteneriate pentru mulți dintre cei peste 200 de membri care ocupau cei peste 2.000 de metri pătrați. Povestea hub-ului începe în 2013, cu 500 de metri pătrați de spațiu și 40 de rezidenți. 

”Proiectul TechHub s-a născut pentru ca ne-am dorit un spațiu fizic în care antreprenori, investitori și profesioniști tech să poată interacționa ușor, un spațiu unde echipele care dezvoltă produse tech să poată lucra sub același acoperiș și să aibă acces la conexiunile de care au nevoie pentru a crește rapid”, își amintește Daniel Dragomir, unul dintre cofondatorii TechHub Bucharest cu care am stat de vorbă pentru a afla mai multe despre valorile acestui spațiu dedicat inovării și colaborării, dar și despre strategia aplicată în noul context.

TechHub e unul dintre hub-urile incluse în comunitatea Hub Pass, un program Orange Fab care susține mobilitatea startup-urilor, atunci când călătoresc, vor să lucreze și să folosească săli de ședință. 

Beneficiul este oferit antreprenorilor care participă în programul Orange Fab și membrilor spațiilor de coworking partenere și le permite acestora să lucreze din toată țara în mod gratuit. 

Comunitate construită prin adresarea nevoilor antreprenorilor

TechHub a fost un deschizător de drumuri pe piața din România și a ajutat la formarea unei comunități puternice de startup-uri. 

”În 2013, când am pornit la drum, obiectivul nostru părea absolut utopic pentru că spațiile de coworking nu erau «la modă»" și conceptul de startup era departe de a fi unul la fel de popular cum este azi”, își amintește Daniel. 

„Primii 10-15 antreprenori care ne-au devenit membri sunt oameni entuziaști cu o energie fantastică și care vor sa faca produse tech. În jurul lor s-au strâns rapid alți fondatori, business angels și profesionisti de tech din companii mari, care erau interesați de startupuri și produse tech”, spune cofondatorul TechHub Bucharest. 

Încet, încet, odată ce au venit noi rezidenți și noi verticale de afaceri, TechHub a încetat să mai fie un spațiu. A devenit o comunitate. 

Ca orice business care crește sănătos, formarea acestui ecosistem s-a produs natural, pe baza înțelegerii și îndeplinirii nevoilor membrilor.  

”Tot ce am făcut noi a fost să construim instrumentele prin care să adresăm aceste nevoi”, mărturisește cofondatorul TechHub. 

Daniel Dragomir, cofondator TechHub Bucharest

„Întregul e mai mare decât suma părților”

Colaborarea este unul dintre principiile de bază ale oricărui spațiu de coworking, iar TechHub face eforturi serioase pentru a se asigura că rețeaua sa de membri, mentori, experți și investitori se dezvoltă armonios. 

Daniel spune că acesta este unul dintre principalele avantaje ale TechHub - ”accesul la o rețea de potențiali colaboratori validați de comunitate”.

”Colaborarea între membri a apărut natural. TechHub este astăzi mai mult decât un spațiu de coworking - este o comunitate ai cărei membri lucrează împreuna, schimbă  idei, se ajută concret unii pe alții pentru a rezolva problemele cu care se confruntă în activitatea lor de zi cu zi. Cred ca e un exemplu concret de situație în care întregul e mai mare decât suma părților”, continuă el.

Printre echipele care au ales TechHub de-a lungul timpului se numără nume mari din ecosistemul local: Smart Bill, Green Horse Games, Minutizer, RenderStreet, CyberGhost, Revolut, Techcelerator, Froala, MorphL, Talent Browse, Custify, Zscaler, Boost Developers ori SDAcademy. 

”O parte dintre ei ne sunt încă rezidenți și toți sunt membri activi în comunitatea noastră și acum”, mai spune cofondatorul.

Rezidenți aleși după valoarea lor în comunitate, nu după valoarea lor pe bursă

Din 2013, de la deschiderea TechHub, și până în prezent, în București au apărut numeroase alte spații de coworking. Dar concurența nu le-a dăunat, explică Daniel. Din contră, a fost benefică. 

”În ultimii ani conceptul a devenit tot mai popular. Asta ne-a adus de exemplu mai multe oportunități de colaborare cu mari companii interesate de lumea startup-urilor”. 

Iar spre deosebire de alte entități, ce oferă doar spații de birouri oricărei persoane interesate, TechHub se situează într-o nișă clar definită, lucru care le aduce un avantaj când vine vorba despre poziționarea pe piață. 

TechHub e un loc pentru startup-uri și profesioniști din domeniile tehnologiei, o comunitate întru binele comunității. 

”TechHub nu este un proiect de real estate, obiectivul nostru principal este să construim o comunitate puternică de profesioniști în domeniul tehnologiei și ne concentrăm, ca echipă, pe a crea programe de calitate pentru comunitatea tech din România. Acesta este principalul nostru diferențiator”, explică Daniel. 

Fiecare membru este ales cu grijă și trebuie să contribuie, într-un fel sau altul, la comunitatea din care urmează să facă parte. 

”Calitatea membrilor este esențială pentru noi. Avand în vedere faptul că TechHub este o comunitate, fiecare membru trebuie să beneficieze de apartenența la comunitate și, la rândul lui, să aducă valoare. Ne asigurăm ca toți rezidenții sunt potriviți pentru comunitatea TechHub.”, detaliază el.

Obiectiv 2020 - supraviețuirea

Pandemia, criza sanitară și măsurile pe care acestea le-au adus au venit ca ”un șoc” pentru echipa TechHub. 

Hub-ul s-a golit rapid, veniturile au scăzut considerabil. 

”A fost un șoc. Pe 9 martie am decis împreună cu cei de la TechStars și How to Web să mutăm online un meetup pe care îl co-organizam în acea seară la hub. Îmi amintesc că ne întrebam în cadrul echipei dacă este o decizie exagerată sau nu”, își amintește Daniel primele semnale. 

Câteva zile mai târziu fusese declarată stare de urgență si hub-ul era aproape gol. 

”Pe 31 martie o parte dintre membrii noștri își restrânseseră activitatea și numărul de birouri, sau au fost puși în situația de a suspenda temporar sau chiar închide activitatea. Veniturile noastre au scăzut semnificativ de la o lună la alta”, își amintește antreprenorul.

Daniel este sincer și admite că nu s-a putut trece peste toate provocările pandemiei. 

Echipa TechHub încă este într-o stare de incertitudine în ceea ce privește business-ul, dar s-au luat măsuri rapid și ”am învățat să luăm fiecare zi așa cum e ea, cu provocările și oportunitățile pe care le aduce”. 

Siguranța membrilor a fost pe primul loc, așa că TechHub și-a adaptat condițiile de acces și măsurile sanitare în concordanță cu noul context. 

”Primul pas a fost să ne asigurăm că membrii comunității noastre care aleg să folosească spațiul de lucru sunt în siguranță și respectă regulile impuse de autorități”, povestește Daniel. 

Au schimbat modul de acces pentru a fi contactless, au intensificat modul de curățenie și dezinfecție și comunică permanent cu membrii hub-ului. Și, la fel ca toată lumea, au migrat evenimente pe internet. 

„Am migrat în online evenimentele noastre și continuăm să ne concentrăm pe a crea programe de valoare pentru membrii comunității”, explică Dragomir.

În perioada pandemiei, hub-ul a fost renovat. Acum există noi spații de meeting, cu 25% mai puține birouri, pentru a evita aglomerarea, dar și un bistro în interiorul hub-ului, pentru a reduce din vizitele la magazin. 

Echipa TechHub caută modalități de a se folosi în alte moduri de acel spațiu lăsat gol de evenimente. 

Deocamdată, focusul este pe sprijinirea comunităților care organizau evenimente la TechHub prin acțiuni de promovare online, iar planul este de a organiza programe digitale cât mai bune pentru startup-uri, minimizând interacțiunile offline. 

”În direcția asta am lansat o nouă ediție a pre-acceleratorului Step FWD în iunie, iar înscrerile în program sunt deschise până pe 15 septembrie”, ne reamintește Daniel..

Obiectivul financiar al TechHub pentru acest an este, realist vorbind, supraviețuirea, mărturisește Daniel.

”Am fost impresionat de susținerea membrilor noștri, o bună parte dintre ei au ales să-și păstreze membership-ul activ chiar și în perioada stării de urgență. Am ajuns împreună aici și am încredere că vom ieși din asta tot impreuna.”

5 startup-uri pe care merită să le urmărești

În episoadele anterioare publicate în proiectul „Mindset de Antreprenor” am povestit cu startup-uri locale cu ambiții globale și care pot schimba domenii ca agricultura, Cloud-ul și nu numai. 

Pentru că vrem să continuăm să discutăm despre acest mindset, am decis să extindem aceste story-uri la mai multe recomandări, pentru că vrem să scoatem în evidență acele staruri locale. Și cum altfel să o facem decât cu cei care încheagă ecosistemul orașelor. 

Așa că l-am provocat pe Daniel Dragomir de la TechHub Bucharest să ne recomande cinci startup-uri care pot schimba lucrurile. Află pe următoarea pagină care sunt startup-urile recomandate de către Daniel. 

Gloria Food

Gloria Food este un sistem de preluare comenzi online pentru restaurante. Companie înființată de Oliver Auerbach în urmă cu 5 ani la TechHub Bucharest, Gloria Food permite restaurantelor să își creeze meniul online și să implementeze un formular de plăți. Este un startup care a crescut în timpul pandemiei. 

Argumentul lui Daniel: ”De ce? Sunt la noi de la deschidere și au crescut prin investiții proprii la aproximativ 20 oameni. Fondatorii sunt super profesioniști și în perioada de pandemie business-ul lor a crescut”

Socialinsider.io

Socialinsider e un tool de analiză a paginilor de Facebook, Instagram, TikTok, Youtube, Twitter și LinkedIn pentru branduri în competiție. 

Practic, poți să-ți urmărești concurența în permanență pentru a lua decizii mai bune pentru conținutul tău. 

Startup-ul realizează frecvent studii de piață și analize privind conținutul de brand pe social media, iar sfaturile date de experții SocialInsider sunt frecvent preluate de publicații locale și internaționale de business.

Argumentul lui Daniel. ”De ce? Echipa de fondatori e fantastică la nivel de competențe și între ei există o dinamică excelentă.”

CBN Agrotech

Cunoscut înainte sub numele Silometer, CBN Agrotech este este un startup românesc care retehnologizează silozurile fermierilor din România. Am povestit despre ceea ce fac încă din 2017 în cadrul unui interviu video pe care-l puteți urmări aici.

"Silometer este un mix de aplicație software cu echipamente hardware pe care le-am creat ca să fie compatibile cu silozurile agricole deja existente. Sunt compatibile cu senzorii de temperatură deja instalați în siloz și se conectează sistemul de automatizare a ventilatoarelor în paralel cu butoanele manuale. Scopul final e de conservare a produsului depozitat", spune Cezar Nourescu, fondator al Silometer.

CBN Agrotech este unul dintre startup-urile care au intrat în 2018 în programul Orange Fab. Business-ul a fost început în 2011 și are o creștere constantă. 

Argumentul lui Daniel: ”De ce? Îl admir foarte mult pe Cezar (fondator). Este tipul de om care poate face orice își pune în minte. Cred că vom auzi lucruri faine despre startup-ul acesta în viitorul apropiat”.

Custify

Custify e un startup SaaS premiat în 2019 la Startup Spotlight. Puteți să aflați povestea lor din acest material.

Custify le permite clienților să își gestioneze toate datele într-un singur loc - de la adopția și utilizarea produsului, până la oportunități de upsell (o tactică de vânzări care le oferă clienților posibilitatea de a achiziționa un element complementar la produsul comandat).

”În trecut, echipa fondatoare Custify a avut mai multe puncte de contact cu companii de software, în mare parte business-uri de tip SaaS (Software ca Serviciu). Multe dintre aceste companii s-au concentrat pe optimizarea achiziției de clienți noi în detrimentul succesului clienților existenți, care aveau nevoie de ajutor cu produsul lor”, ne spune Philipp Wolf, cofondator și CEO al Custify. 

Argumentul lui Daniel: ”De ce? Evoluție făină în ultimul an. Echipă foarte bună.”

Zoom Report

Zoom Report e un startup bazat pe generarea de rapoarte detaliate. 

Este o platformă web pentru explorarea datelor localizate. Economisește timp și ajută utilizatorul să ia decizii în cunoștință de cauză. Poți accesa date din surse publice și poți compila rapoarte bazate pe date demografice, date ce țin de educație, prezența la vot etc. 

Zoom Report a participat, în 2019, la programul StepFWD, iar fondatorii sunt Cătălina Răileanu și Cosmin Nițu. 

Argumentul lui Daniel: ”De ce? Fondatori foarte energici.” 



Citeste si