- 16 Septembrie 2015
Teodor Blidăruș, Softelligence la Startup Grind: "Încearcă să creezi produse greu de replicat"
O nouă ediție a Startup Grind București a avut loc aseară la Sky Tower, iar invitatul a fost Teodor Blidăruș, cofondator și managing partner la compania Softelligence. Blidăruș a vorbit despre începuturile sale în business, erorile pe care le-a făcut și diferența dintre produse și servicii în lumea software.
Startup Grind este un eveniment lunar care are loc la Sky Tower, la etajul 34, organizat de Ad Faber și Alin Chiriac. În fiecare lună, invitații pot discuta deschis cu un antreprenor român de succes, care își povestește parcursul de până acum și analizează piața.
ÎnceputurilePrimii bani i-am câștigat la 15 ani spălând sticle și borcane la o fabrică de compoturi din oraș. Eram ultima verigă din lanț. Dar acolo am învățat ierarhia, faptul că dacă vorbești frumos, oamenii se vor purta bine cu tine
Teodor Blidăruș a povestit relaxat începuturile sale antreprenoriale de la Tulcea, orașul natal. „La mine în familie a fost important să ai afacerea ta. Primii bani i-am câștigat la 15 ani spălând sticle și borcane la o fabrică de compoturi din oraș. Eram ultima verigă din lanț. Dar acolo am învățat ierarhia, faptul că dacă vorbești frumos, oamenii se vor purta bine cu tine“, a povestit Blidăruș.
De acolo, prima încercare protoantreprenorială a fost vânzarea de casete cu jocuri. Le-a realizat împreună cu fratele său și le-a vândut la o consignație din oraș. Timp de trei luni nu s-a vândut niciun joc, dar în ultima săptămână au avut un „breakthrough“ și le-au vândut pe toate. Primii bani i-a investit într-un calculator care funcționa cu dischete de 5 inci, tocmai pentru a învăța să programeze și să facă jocuri. Un mare jucător de FIFA în acele vremuri, Teodor Blidăruș a vrut să-și creeze singur jocurile.
Primul job realLa 18 ani, la sfârșitul primului an de facultate, Teodor Blidăruș a obținut și primul job real. Luase nota 0 la examenul de programare și în aceeași zi s-a angajat la o firmă. „Patronul era fascinat că eu voiam să fac un joc de fotbal online. Am părut un vizionar, dar eu habar n-aveam să fac lucrurile de care am zis“, a povestit Blidăruș.
La 19 ani și-a făcut prima firmă, împreună cu fratele său Adrian. „Eram opt oameni și eu lucram ca programator. Paradoxal, am avut succes. Eram timid. Ne tipărisem o foaie cu oferta firmei și intram în tot felul de magazine de pe Strada Lizeanu din București, acolo unde locuiam. Vindeam orice. La vreun an și ceva am închis firma. Munceam mult, dar mergea prost financiar“, a spus cofondatorul Softelligence.
SuccesulNoi am avut creșteri de 50-60% chiar și în anii de criză. România e o piață destul de mică dacă ai ambiții de creștere mari.
A fost angajat la o firmă franceză de soft, unde programa pentru terminalele din fast-food-uri. A stat șase luni, iar apoi a plecat la Total Soft, unde a stat opt ani și a dezvoltat Charisma, un produs care făcea milioane de dolari. Acolo a învățat aproape tot - a crescut în echipă, până în momentul când era technical manager. Așa a decis să-și reia traseul antreprenorial cu propria firmă, Softelligence, fondată tot cu fratele său Adrian.
„Aveam 27 de ani și o oarecare maturitate. Eram în board-ul unei companii, aveam clienți internaționali. Am descoperit că aveam alte cunoștințe. Firma crescute de la 2 milioane spre 15 milioane de euro, învățasem expunerea la clienți și puteam să susțin un pitch“, spune Blidăruș. Primul client a fost o bancă, pentru care au creat un software dedicat. Astăzi, compania are clienți ca Allianz, Honeywell, ING, Raiffeisen, Henkel, MOL, AON, Volksbank, BCR sau Capgemini.
AntreprenorulUn succes în România te va poziția bine în comparație cu produsele din Vest, mai ales pe piața din Europa Centrală și de Est
„Noi am avut creșteri de 50-60% chiar și în anii de criză. România e o piață destul de mică dacă ai ambiții de creștere mari. Aspirațional, noi ne uităm către Statele Unite. 95% din licențele de soft la nivel mondial vin de acolo“, spune Blidăruș.
Softelligence s-a dezvoltat în afara țării prin construirea de soluții greu replicabile de către alții, făcute pe măsura clienților și după cerințele lor specifice. „Poți să ieși din țară dacă ai implementat o soluție care nu este marginală, una aproape de core business-ul companiei pentru care lucrezi. Un succes în România te va poziția bine în comparație cu produsele din Vest, mai ales pe piața din Europa Centrală și de Est, unde bugetele sunt diferite“, explică Blidăruș extinderea internațională a companiei sale. Pentru el, soluțiile periferice sunt foarte replicabile, așa că trebuie să te apropii de core business-ul clienților pentru a face soluții după nevoile specifice ale lor. Costul unei asemenea decizii? Proiecte care durează mult. „O soluție de core business durează 1-2 ani pentru implementare“, a explicat la Startup Grind Blidăruș.
FACT: Pentru prima parte a anului Softelligence are o creștere de 60% a cifrei de afaceri față de perioada similară din 2014, estimându-se pentru anul în curs o cifră de afaceri de peste 2 milioane de euro.
Ca sfat pentru cei care vor să interanaționalizeze business-ul lor, Blidăruș spune că trebuie să te uiți la posibilii tăi competitori din diferite țări. „Competitorii au un canal de parteneri deja creat. În rețeaua lor pot fi oameni și companii care să devină rețeaua ta. Poate nu poți să iei toți partenerii competiției, dar măcar o parte“, explică fondatorul Softelligence.
De asemenea, un sfat pe care-l dă tinerilor antreprenori e să nu creadă că dacă au angajat un om de vânzări într-o țară lucrurile se rezolvă de la sine. „Vei pierde bani până vei înțelege ce vrea piața. Un partener local te va ajuta mai mult decât un om de vânzări“, explică Teodor.
În final, Teodor Blidăruș spune că e mai greu câteodată să faci 500.000 de euro decât 5 milioane. „Sunt companii care vând către un singur partener, dar au un produs de 5 milioane de euro. În timp, trebuie să-ți setezi obiective de calitate, nu de cantitate, pentru că lucrurile devin mai complexe“, a încheiat Blidăruș.
Astăzi, Softelligence are cifre bune. Pentru prima parte a anului au o creștere de 60% a cifrei de afaceri față de perioada similară din 2014, estimându-se pentru anul în curs o cifră de afaceri de peste 2 milioane de euro. De asemenea, Softelligence caută să angajeze oameni în 25 de poziții noi, ajungând astfel una dintre companiile din IT-ul românesc cu peste 100 de angajați.