- 30 Octombrie 2018
Țepe de Black Friday: cum verifici prețurile și ce amenzi a dat ANPC
Țepele de Black Friday 2018 pot veni în multe forme. De exemplu, anul trecut, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a dat amenzi în valoare totală de 122.000 de lei în urma campaniilor de reduceri de Black Friday 2017, potrivit Agerpres.
ANPC a primit 63 de reclamații și a amendat companiile care au înșelat consumatorii. Potrivit unui raport al Consiliului Concurenței, mulți comercianți online nu respectă legislația în timpul campaniilor de reduceri acesta fiind ”un comportament generalizat”. Potrivit aceluiași raport, 80% din ofertele de Black Friday de anul trecut erau ilegale. Mai exact, prețul la care se aplică reducerea, adică prețul de referință, afișat de comercianți era mai mare decât nivelul prevăzut de lege pentru aproximativ 80% din produsele monitorizate și, mai mult, la 20% din acele cazuri prețurile erau chiar mai mari decât în mod obișnuit.
Creșterea prețurilor înainte de Black Friday, normală și legală în anumite situațiiTotuși, nu toate creșterile de preț dinaintea perioadei de Black Friday sunt ilegale. Legislația românească le permite comercianților să aducă prețurile produselor la nivelul original înainte de reduceri, adică la valorile la care produsele respective au fost vândute pentru prima dată.
Concret, dacă un telefon costă, imediat după lansare 4.600 de lei prețul lui poate fluctua pe parcursul timpului și poate ajunge, să zicem, la 3.9000 de lei - lucru datorat unor alte campanii de reduceri, concurenței sau pierderii interesului față de respectivul telefon. Totuși, înainte de Black Friday, comercianții pot afișa ca preț de referință (adică prețul care apare tăiat) prețul original, adică 4.600 de lei, cu toate că în urmă cu o lună prețul afișat era de 3.900 de lei.
Prețurile mai fluctează și din cauza creșterii dolarului sau monedei euro, dar și din alte cauze ce țin de economia locală și globală, precum și de cerințele producătorilor respectivelor produse.
Cum verifici prețurile înainte de Black Friday 2018Pentru a studia mai bine piața, poți instala extensia de Google Chrome Pricy.ro care caută în toate magazinele online cele mai bune prețuri și face un grafic al evoluției prețului până de Black Friday. Pe pricy.ro găsești 3 milioane de produse și merge pe Chrome, Opera și Firefox, versiunea veche.
O extensie specială de Firefox este Price Expert prin care poți să compari prețul unui produs și să-ți setezi alerte push pentru a fi anunțat dacă există un preț foarte bun. De asemenea, dacă instalezi aplicațiile magazinelor online și pui produsele în favorite, vei primi alerte că acestea sunt reduse și merită să le cumperi de Black Friday 2018.
Compararea prețurilor din diferite magazine este o practică tot mai frecventă pentru 45% dintre români, arată un studiu GfK, România situându-se peste nivelul global la acest capitol, fapt care arată atenția sporită pentru găsirea celui mai bun raport calitate-preț pentru produsele căutate.
Ce alte necazuri au avut românii de Vinerea Neagră 2017 și la ce să fii atent de Black Friday 2018Potrivit celor de la Agerpres, în urma campaniei Black Friday de anul trecut, consumatorii s-au plâns la ANPC că au existat produse cu deficienţe sau neconforme cu specificaţiile de pe site, că au primit alte produse în locul celor comandate sau că termenele de livrare nu au fost respectate.
Alte sesizări au vizat nerespectarea termenelor de ramburs, comportament incorect în relaţia cu consumatorii, nerespectarea termenelor de remediere, precum şi practici comerciale înşelătoare (de exemplu nerespectarea modului de calcul al preţului ori existenţa unui avantaj specific preţului).
Întrebaţi care sunt măsurile luate pentru ca aceste lucruri să nu se întâmple din nou, oficialii ANPC au indicat "monitorizarea, prin sondaj, a ofertelor şi campaniilor promoţionale pe parcursul anului 2018, la principalii retaileri care desfăşoară campania Black Friday".
Cum eviți țepele de Black Friday 2018În primul rând, nu te lăsa tentat de site-urile fantomă. În această perioadă pot apărea numeroase ”magazine online” care vor doar să colecteze informațiile cardurilor. Limitează-te la comercianții pe care îi cunoști și de la care ai mai cumpărat și nu te arunca la oferte care par incredibile. Verifică datele de contact de pe site și evită comercianții care au doar pagini de facebook sau doar adrese de email, fără adrese fizice sau numere de telefon.
În al doilea rând, nu uita că legislația din România prevede faptul că orice produs achiziționat online poate fi returnat în termen de 14 zile, indiferent de motivul returului. Dacă ți se refuză acest drept, apelează cu încredere la ANPC.
ANPC mai sfătuieşte oamenii să tipărească la imprimantă comanda, clauzele şi condiţiile care apar pe site la momentul achiziţiei, pentru situaţia în care, ulterior, comerciantul modifică aceste informaţii de pe site. "Să fie atenţi când oferă detaliile cardului de credit sau de debit pe internet, să verifice întotdeauna dacă prelucrarea datelor se face prin protocol securizat, să refuze tranzacţia dacă li se cere codul PIN", au adăugat reprezentanţii autorităţii, pentru Agerpres.