INTERVIU Cristian Pană, Ubisoft România: Avem nevoie de mai mulți oameni creativi în industria locală de gaming

Cristian Pană este Managing Director pentru Ubisoft România & Serbia încă de la finalul anului 2020 și din această poziție coordonează activitatea celor două filiale locale, din București și Craiova, dar și a studioului de peste graniță, din Belgrad.

Și-a început cariera în industria jocurilor video acum 20 de ani, iar primul său rol a fost cel de Video Game Tester la sediul Ubisoft din București, ca mai apoi să se specializeze în rolul de Project Closer, sprijinind echipele din alte studiouri în finalizarea și lansarea unor titluri precum Assassin’s Creed Brotherhood, Far Cry 3, The Crew și multe altele.

În 2015, Cristian s-a alăturat Massive Entertainment - studioul Ubisoft din Malmö, Suedia, în rolul de Producător, și mai apoi Director Executiv al departamentului de Producție, unde a condus echipele implicate în dezvoltarea francizei Tom Clancy’s The Division.

A revenit în țară cu dorința de a duce Ubisoft România la următorul nivel. start-up.ro a fost în vizită la sediul Ubisoft și acolo am stat de vorbă cu Cristian Pană. În continuare o să găsiți idei extrase din acea conversație, însă puteți urmări interviul integral în clipul atașat acestui articol.

Cine este Cristian Pană - gamer, contabil, manager

Cristian Pană este un fan al jocurilor video și a fost atras de mic de acestea, iar prima lui amintire legată de asta este prin prisma jocului Jetpack. Pe măsură ce a crescut, și aria de jocuri s-a extins cu jocuri de tip tycoon sau turn based strategies precum Heroes of Might and Magic, un clasic în această industrie, însă preferatele lui rămân cele de tip simulation și este mare fan Formula 1.

Și-a început cariera la Ubisoft ca Game Tester, datorită unui fost coleg de liceu care i-a depus CV-ul. Pe vremea aceea lucra în domeniul construcțiilor pe un rol de contabil, însă pentru că îi plăceau jocurile video a fost dispus să dea startul unei cariere într-o industrie nouă. A urcat proverbialele trepte în carieră și s-a specializat în rolul de Project Closer, specific industriei de gaming. Acest rol constă în ajutorul pe care-l oferă echipelor de dezvoltatori să lanseze produsul. Un fel de ”moașă” pentru jocurile video. Vine cu o perspectivă nouă, ajută echipele să vadă unde sunt problemele și se asigură că titlul este la calitatea dorită.

Un pas important în cariera lui a fost mutarea la studioul Massive Entertainment (studioul Ubisoft din Suedia), iar acolo a avut rolul de Producer și într-un final a ajuns Director Executiv al departamentului de producție, unde a coordonat echipele implicate în dezvoltarea jocurilor The Division 1 și 2. Recunoaște că The Division 2 este proiectul de care este cel mai mândru, titlu apreciat de fani și de critici. Iar acesta a fost și primul joc Ubisoft cu subtitrare în limba română, însă nu Cristian a avut ideea, ci un olandez din echipa de localizare a jocului.

„Am făcut acest proiect pilot și am decis să investim în subtitrarea în română ca să vedem ce putem obține cu ea și poate deschidem puțin piața românească. Ne-a ajutat să fim mai aproape de comunitatea de gaming din România”, a spus el.

Ce s-a schimbat la Ubisoft România și la ce proiecte lucrează

„Pe plan profesional tot timpul mi-am dorit să mă întorc în România să pun în aplicare experiența pe care am cumulat-o în afară”, mi-a spus Cristian când l-am întrebat de ce s-a întors în România. A fost un fel de ofertă de nerefuzat pentru el deoarece se îmbina perfect cu partea personală, dar și profesională.

Venirea lui Cristian Pană a coincis și cu mutarea Ubisoft București și Ubisoft Craiova în sedii noi. Situat în incinta ansamblului J8 Office Park, pe Bulevardul Jiului, noul sediu din București dispune de o suprafață totală de 23.000 metri pătrați și reunește, în total, 1.800 de angajați. Schimbarea este prezentă și în Craiova, unde cei 150 de angajați ai studioului s-au mutat deja în incinta Electroputere Parc, într-un spațiu cu o suprafață totală de 2.000 mp.

„Am încercat să egalizăm beneficiile atât între departamente, cât și între studiouri. Ceea ce a fost mai bun în București am ales să implementăm și la Craiova, avem același nivel de beneficii”.

În același timp, Cristian a adus The Division 2 pe plan local. Ubisoft România se ocupă în acest moment de tot conținutul post lansare al jocului. Acesta va fi în continuare actualizat cu conținut nou ce va fi creat în România.

În plus, Cristian a mărturisit că studioul local este implicat și în crearea unui nou joc în universul Star Wars, într-un rol de co-dezvoltare, Massive Entertainment fiind lead studio pe acest proiect, dar și în realizarea altor jocuri din francize foarte cunoscute din universul Ubisoft.

Ubisoft România a fost implicată în crearea mai multor francize de succes precum Assassins Creed sau Tom Clancy, însă nu a condus până în momentul actual dezvoltarea titlurilor AAA. Studioul local a realizat în întregime jocuri precum Silent Hunter, Blazing Angels sau H.A.W.X, însă acelea au fost titluri mai mici.

„Noi în România încercăm să devenim foarte buni în co-developement, dar în același timp avem ambiții să avem un joc pe care noi să-l conducem”, spune Cristian Pană, care menționează că țara noastră are foarte mulți dezvoltatori talentați, un sistem de educație bun pentru asta, însă cererea este foarte mare deoarece avem și foarte multe companii de IT aici.

Însă un lucru de care duce lipsă țara noastră este de educație creativă pentru industria jocurilor și ar fi nevoie de mai multe programe de unde oamenii să învețe game design, creative direction etc.

Cum arată industria de gaming acum și în ce direcție merge

Piața de gaming este una încă efervescentă și una în creștere. Piața jocurilor video a fost evaluată la 198,40 miliarde de dolari în 2021 și se așteaptă să ajungă la o valoare de 339,95 miliarde de dolari până în 2027, potrivit firmei de cercetare Mordor Intelligence.

Și piața locală este în creștere și potrivit unui studiu realizat de RGDA, 7,8 milioane de români cu vârste cuprinse între 15 și 64 de ani joacă jocuri video cel puțin o dată pe lună, iar dacă adăugăm și gamerii de sub 15 ani atunci probabil ajungem la 10 milioane de români.

Preferința pentru tipul de jocuri și tipul de dispozitive este împărțită, iar acum se vorbește foarte mult de realitate virtuală, cloud gaming și social gaming. Am fost curios să aflu de la Cristian cum vede el această dezvoltare a industriei de gaming.

El nu consideră că un anumit trend va acapara piața și vede o dezvoltare pe mai multe direcții, indiferent că este vorba despre jocuri de realitate virtuală, jocuri foarte sociale sau jocuri free to play pe console sau telefoane mobile.

Cristian Pană îi sfătuiește pe cei care-și doresc o carieră în domeniu să profite de orice oportunitate să-și urmeze visul și a povestit din experiența personală - primul său job a fost într-un alt domeniu, însă din pasiune pentru gaming, ulterior a făcut tranziția către această industrie. 

Ubisoft România caută și în momentul de față oameni creativi, în special artiști pentru departamentul de producție al studioului. Astfel, dacă ai înclinație spre artă și vrei să fii implicat în crearea unor jocuri precum The Division 2, Star Wars sau să contribui la realizarea altor titluri din francize cunoscute Ubisoft, poți aplica la unul dintre job-urile de aici.

Acestea au fost doar câteva idei scoase din interviul cu Cristian Pană, Managing Director Ubisoft România și Serbia, și te invităm să urmărești interviul în întregime.



Citeste si