Tomas Bike: Cum schimbă vitezele un business românesc cu biciclete

Cătălina Toma este fondatoarea Tomas Bike, un one-stop-shop dedicat cicliștilor, celor care vor să se deplaseze mai eficient și mai ecologic, dar și celor care vor să (re)descopere bucuria mersului pe bicicletă.

Cătălina are peste 16 ani de experiență în business la companii mari, „cu o cifră de afaceri între 10 și 80 milioane de euro, atât în România cât și în afara țării”, iar la începutul anului a decis să pedaleze pe drumul spre antreprenoriat și a deschis Tomas Bike, un business offline și online care accelerează spre succes.

La Tomas Bike găsești orice ai nevoie dacă ești pasionat de ciclism și nu numai. Magazinul comercializează biciclete clasice, accesorii, dar și scutere și biciclete electrice. Este un brand dedicat mobilității urbane care poate să contribuie la transformarea orașelor în zone mai puțin aglomerate. Cu sediul fizic în Ploiești, Tomas Bike livrează în toată țara comenzile primite pe site-ul tomasbike.ro.

Ce a contribuit la decizia de a fonda această afacere? Experiența ei anterioară în business a ajutat-o mult, susține antreprenoarea. „Aspectele de strategie au fost cruciale în viața mea profesională anterioară, lucru care a fost determinant în decizia de a-mi deschide un business”, recunoaște Cătălina Toma.

Totuși, mai spune fondatoarea Tomas Bike, antreprenoriatul l-a învățat în familie și a fost mânată de „dorința de a crea”.

„Când lucrezi într-o mare organizație, urmezi direcția impusă. Însă când creezi propria afacere, ai direcția ta, iar satisfacția succesului este enormă”

Alături de ea, în echipa Tomas Bike mai există „bike doctor-ul nostru”, cum îi spune Cătălina, adică un „ciclist care se ocupă de partea tehnică a business-ului” și care o ajută să rămână la curent cu noutățile și inovațiile din acest domeniu, dar și o echipă mică de vânzări și colaboratori pe partea de marketing și de social media. 

Am vrut să aflăm de la Cătălina Toma și care sunt lucrurile pe care le face pentru a atinge succesul de care se bucură acum. Antreprenoarea este conștientă de faptul că este nevoie de timp, răbdare și determinare pentru a construi o afacere puternică, dar și de o echipă pe care să te poți baza. Adică aceleași ingrediente de care ai nevoie și pentru a câștiga Turul Franței, pentru a face, din nou, o paralelă cu lumea ciclismului.

Pentru a ieși în evidență și a se delimita de concurenți pe o piață „dominată de mari jucători internaționali”, la Tomas Bike, „în fiecare zi facem ceva care să ne atragă clienți” prin marketing online și offline. Avantajul, susține ea, este că „România este încă o piață departe de a fi matură”, iar business-ul Tomas Bike este unul de viitor, pentru că „mobilitatea alternativă este viitorul”. 

Lecții de la clienți și competitori 

Am vrut să aflăm de la Cătălina Toma cât de atentă este la piață - la clienți, dar și la concurenți - și care sunt lucrurile pe care le-a deprins până acum și pe care le-a aplicat business-ului propriu. 

„Întotdeauna este ceva de învățat, atât de la clienți cât și de la competitori”, recunoaște aceasta. Clienții vor servicii excelente la prețuri competitive, lucru care ne determină să fim foarte agili atât în achiziții cât și în cheltuieli, astfel încât prețurile de comercializare să nu fie afectate”, spune ea.

Antreprenoarea este conștientă de faptul că o mare parte din competitorii săi „au mult avans în fața ei”, dar acest lucru nu o demoralizează: „din contră, mă determină să fiu foarte atentă la strategia abordată și să excelez în a operaționaliza business-ului meu”.

Revenind la clienții Tomas Bike, potrivit fondatoarei aceștia sunt „cu venituri medii-mari, interesați de mărci de renume”, adică genul de oameni pentru care ”prețul nu este primul criteriu de achiziție”. „Sunt persoane care renunță la automobile pentru a utiliza scuterele și utilitarele electrice”, completează aceasta. 

Despre inovație în business

Știm deja că antreprenoarea urmărește inovația din domeniul bicicletelor și vehiculelor electrice, dar cum rămâne cu inovația în business? Pentru ea, „inovația înseamnă un retail interactiv”, explică aceasta. Acest lucru înseamnă că Tomas Bike pune accent pe informațiile pe care le furnizează clienților despre produse, fie ei novici sau cunoscători.  

„Îmi imaginez un magazine online revoluționar capabil să răspundă cerințelor novicilor și cunoscătorilor deopotrivă”. 

Iar unul dintre cei mai importanți factori diferențiatori ai Tomas Bike este „varietatea stocului”, însă recunoaște că nu se compară cu jucătorii „consacrați, care au ajuns la nivelul de astăzi după foarte mulți ani de activitate”. 

Deocamdată, Tomas Bike adăpostește numeroase branduri de renume, dar nu are un brand propriu de biciclete sau scutere electrice. Dar este un lucru pe care antreprenoarea îl ia în calcul. „Nu văd de ce, în viitor, nu am face și un brand propriu. Însă, în următorii ani, ne dorim ca Tomas să devină «top-of-mind» pentru doritorii și utilizatorii de biciclete și scutere și utilitare electrice”.

Pe lângă această dorință de a fi pe primul loc în mintea pasionaților de mobilitate urbană, planul Tomas Bike pentru succes mai presupune și un market share cât mai mare. „Pentru a atinge aceste performanțe este necesară o strategie bună și excelență operațională”, mai spune aceasta. 

„Planul meu de viitor este să mă extind. Este ceva ce evaluez încă de la început, însă acest lucru se va materializa numai atunci când voi fi sigură că o astfel de extindere ar fi una de succes, deoarece nu pot amortiza o eventuală pierde”, punctează antreprenoarea, menționând că primul trimestru al acestui an „a început foarte bine”. 

Cum depășești momentele dificile în business?

Unul dintre cele mai dificile momente pentru Tomas Bike a fost când fondatoarea s-a trezit în postura de a plăti cu 15 luni înainte de termenul estimat inițial. În opinia ei, „orice greșeală care se repetă este fatală mai devreme sau mai târziu”, dar asta nu înseamnă că nu există soluții. Mai ales când ai lângă tine partenerii potriviți. 

Tomas Bike este unul dintre business-urile finanțate prin programul factory by RAIFFEISEN BANK, care le oferă antreprenorilor atât resurse financiare cât și îndrumare. Am vrut să aflăm de la Cătălina Toma cum s-a schimbat afacerea ei în urma acestei colaborări, dar și cum a fost ajutată efectiv de acest program.

„Finanțarea accesată prin intermediul programului factory by RAIFFEISEN BANK mi-a dat posibilitatea să am stocul pe care mi l-am dorit pentru acest sezon. Am învățat că băncile sunt un partener valoros de business, iar atunci când reperează o afacere bună nu ezită să ajute antreprenorii”, spune ea.

Fără sprijinul primit în program, Cătălinei Toma i-ar „fi fost greu - aproape imposibil” să aibă un an satisfăcător în 2022. „În România, puțini antreprenori apelează la finanțare de la bănci - de teamă, presupun”, lucru care ar trebui să se schimbe în opinia antreprenoarei. 

„Pentru un business nu e necesar doar să crezi în el, ci să identifici posibilitățile de dezvoltare rapidă, deoarece menținerea unui ritm potrivit este crucială în contextul actual. Cred că cei care au un plan solid, vor atinge mereu succesul cu ajutorul factory by RAIFFEISEN BANK, fiindcă este un program excelent construit și care răspunde nevoilor antreprenorilor”, conchide fondatoarea Tomas Bike.

Ce este factory by RAIFFEISEN BANK?

De 5 ani, în programul factory by RAIFFEISEN BANK, antreprenorii aflați la început de drum au acces la resurse financiare, know-how și îndrumare. Aici, afacerile și ideile de business prind aripi și se transformă în proiecte de succes. Înscrierile sunt deschise pe toată perioada anului. Aplică pe raiffeisenfactory.ro și du-ți business-ul la nivelul următor!

Startup Studio by Factory este componenta educațională a programului factory by RAIFFEISEN BANK. Aici ideile de afaceri sunt șlefuite și beneficiază de un sistem special de propulsare. Înscrierile în ediția de primăvară-vară sunt acum deschise pe raiffeisenfactory.ro/startup-studio.ro.

Fabrica de Afaceri este un proiect susținut de RAIFFEISEN BANK.



Citeste si