- 15 Noiembrie 2021
Wastebill, startup-ul care automatizează munca responsabililor de mediu
Când și cum v-a venit ideea să dezvoltați acest produs?
În toamna anului 2019, în calitate de business coach și consultant, lucram deja cu Georgiana Voinea de aproximativ un an de zile, timp în care au reușit să creștem afacerea ei de consultanță de mediu destul de mult, din momentul în care am decis să se promoveze ea ca expert de mediu. Însă, cu cât trebuia să deservească mai mulți clienți, cu atât trebuia să petreacă timp mai mult. Ori ea personal, ori o persoană din echipa ei. Și, de aici, multe provocări: instruirea echipei din punct de vedere legislativ, al calculelor, input-ul și output-ul de date etc.
Asta pentru că, pe parcursul celor 8 ani, Georgiana nu a avut un soft dedicat și a trebuit să dezvolte singură metode de calcul și fișiere de excel complexe care să o ajute. Atunci ne-am pus intrebarea: “cum putem să o multiplicăm sau cum să automatizăm cât mai mult din ceea ce face Georgiana?”
Așa ca ne-a venit ideea utilizării unui soft dedicat, de tipul software as a service (SaaS) așa cum, de exemplu, contabilii au softurile lor de gestiune și contabilitate. Ne-am uitat în piață și am văzut că sunt deja primele încercări de digitalizare a domeniului, însă am descoperit că nu există niciun SaaS complet dedicat responsabililor de mediu, care să îi ajute în toate activitățile de gestiune, evidență și raportări către toate autoritățile de mediu (APM, AFM etc) și am decis să explorăm noi aceasta idee printr-o posibilă asociere și formarea unei echipe de cofondatori în jurul ideii, care ulterior a devenit https://wastebill.ro
Este prima voastră experiență sau ați mai dezvoltat și alte produse în trecut?
Toți cei 4 cofondatori suntem antreprenori și avem cu toții alte experiențe antreprenoriale înainte de Wastebill. De altfel, asta a fost și ideea când am ales membrii echipei fondatoare: ca toți să fi avut deja experiențe antreprenoriale. La momentul respectiv, Georgiana, așa cum am precizat, avea deja de 8 ani business-ul de consultanță de mediu. Toni Mandin era cofondatoarea unui business de turism în regim hotelier și a unei agenții de marketing. Mihai Costea deținea un business de web development și avusese mai multe experiențe antreprenoriale și înainte. Iar eu (Bogdan Codreanu) dețineam un business de consultanță în afaceri și o școală de startup și devoltasem deja, în trecut, mai multe business-uri, singur sau în echipe de cofondatori, în diverse domenii: import și distribuție regională, rețea de magazine fizice, marca proprie de produse, magazine online, marketing de afiliere și agenție de marketing.
Cum v-ați întâlnit / cum ați început să lucrați împreună?
După ce am luat decizia împreună cu Georgiana, ne-am gândit care sunt resursele și competențele de care proiectul are nevoie, pe lângă cele ale noastre. Și așa a reieșit nevoia de un membru al echipei care să fie foarte bun pe comunicare și creare de conținut. Așa am ajuns la Toni (care era cofondator, alături de mine, al unei agenții de marketing) și i-am pitch-uit ideea pe 9 noiembrie 2019. A zis „DA” imediat și apoi, în echipă de 3, am făcut un shortlist pentru următorul membru al echipei: un web developer cu experiență dovedită în antreprenoriat, web development și team leading.
Primul pe listă a fost Mihai, pe care îl cunoșteam cu toții de aproximativ un an, fiind cursant al școlii mele de startup, și, participând împreună la diverse cursuri de dezvoltare personală. I-am pitch-uit și lui ideea în data de 11 noiembrie, a zis „DA” imediat și asa a inceput totul.
Cum luați deciziile în echipă?
Avem mare încredere unii în ceilalți, mai ales în zona de expertiză a fiecăruia, astfel că, pentru majoritatea deciziilor, ia decizia cel mai în măsură să o facă, în aria respectivă și își asumă acea decizie. Evident că există și situații în care luăm decizii prin vot democratic, dar sunt mai puține.
Ce problemă încearcă să rezolve produsul vostru? Cărui tip de client vă adresați?
Acum, la doi ani de la formarea echipei, avem mult mai multă înțelegere decât aveam atunci, astfel că acum putem descrie problema așa: toate companiile românești care au activitate la sediu și/sau punct de lucru trebuie să facă diverse raportări de mediu la APM, AFM și la alte agenții ale statului român. Cu cât activitatea economica este mai complexă, cu atât misiunea persoanei/persoanelor responsabile cu evidența, gestiunea și raportarea devine mai complexă și mai greu de gestionat (pentru a va face o idee, vă invit să vedeți cât de complexă este zona de raportare către AFM, pe care trebuie să o efectueze peste 100.000 de companii din România: https://wastebill.ro/cine-trebuie-sa-declare-la-afm-si-care-sunt-obligatiile-de-plata/ )
Din acest motiv, unele companii aleg să țină intern aceste procese, altele preferă să externalizeze. Astfel, platforma Wastebill ajută responsabilii de mediu să digitalizeze și să automatizeze aceste activități (cu ajutorul aplicației), îi informează și educă (prin intermediul academiei), iar, prin intermediul marketplace-ului, companiile găsesc consultanți externi și viceversa.
Cărei piețe vă adresați (România sau și în afara ei)?
Pentru moment, suntem prezenți în România, dar, având în vedere că legislația noastră e similară cu cea a celorlalte state membre UE (și nu numai), ne dorim să ieșim pe piața europeană, după ce prindem tracțiune relevantă în România.
Cum vă diferențiați de competiție? Care credeți că e cel mai mare atu al produsului vostru?
Din perspectiva companiilor, orice activitate în raport cu autoritățile de mediu își va găsi rezolvare în platforma Wastebill: fie că e vorba de evidență, gestiune sau raportare către autoritățile de mediu, fie că e vorba de obținerea de autorizații, acorduri, avize de mediu sau efectuare de audituri de mediu. Astfel, vor fi aliniați constant la legislația în domeniu, vor evita amenzile și chiar își vor putea mări profiturile prin optimizarea costurilor legate de generarea deșeurilor și introducerea ambalajelor pe piață.
Din perspectiva consultanților, ei își ușurează mult munca, deci pot gestiona mai mulți clienți și, astfel, iși vor mări veniturile, găsind clienți chiar în platforma Wastebill.
Ce progres aveți? Ce metrici urmăriți? Care e următorul milestone?
Avem deja primii clienți plătitori, după o perioadă lungă în care am lucrat la prototip, pe care l-am pus la dispoziția utilizatorilor, pentru a genera feedback-ul care ne-a ajutat să dezvoltăm funcționalitățile cele mai cerute.
Luna trecută, am beneficiat de o finanțare nerambursabilă, sub formă de grant, în valoare de 20k de euro, pe care îi investim, în special, în dezvoltarea produsului. Astfel că, momentan, suntem în cel mai important sprint de dezvoltare care va duce ca, până la finalul anului, să le avem pe toate dezvoltate. Ca urmare, și unii dintre metricii urmăriți vor fi diferiți de-acum încolo. Pentru noi acum cei mai importanți sunt: conversion rate, churn rate, activation rate, monthly/annual recurring revenue.
Cum plănuiți să continuați? Ce v-ar ajuta, de ce aveți nevoie?
Avem două direcții de dezvoltare: de produs și de business. În ceea ce privește dezvoltarea de produs, în 2022 vom porni cercetarea și dezvoltarea pentru două noi module: modulele de sustenabilitate și pentru GES (gaze cu efect de seră), pentru care anticipăm acte legislative care să impună obligativitatea raportarilor la nivel larg, în rândul companiilor. În ceea ce privește dezvoltarea business-ului, plănuim pentru 2022 atacarea segmentului corporate.
Iar pentru obiective ambițioase, e nevoie de resurse și parteneri, astfel că ne-ar ajuta să colaborăm cu o serie de actori mari în diverse arii economice: retail, industrie, consultanță, dar și cu institute de cercetare în domeniul protecției mediului. De asemenea, căutăm o prima investiție de tip angel, care să ne ajute la îndeplinirea obiectivelor pentru 2022.
Care e cea mai mare greșeală din care ați învățat, până acum, ca fondatori?
Am încercat încă de la început automatizarea proceselor de achiziție și onboarding ale clienților. Dorința a fost bună, rezultatul dezastruos. Și asta pentru că am înțeles, până la urmă, că automatizarea poate fi făcută doar pentru procesele care au fost dovedite că funcționează manual.
Ce v-ar fi ajutat să știți mai devreme?
Că UI și UX sunt atât de importante într-un SaaS.
Sunteți parte din Launch. Cum vă ajută să fiți parte dintr-o comunitate de startups?
În primul rând, este minunat să știi că ai alături sute de alți fondatori de startup-uri de tehnologie. Poți cere ajutor într-o multitudine de situații, primești ghidare și suport țintit. Apoi, afli că nu ești chiar ”cel mai prost din curtea școlii”. Vezi că și alții au pățit-o ca tine, ba chiar poți evita greșeli, învățând din ale lor. Te ajută cu inspirație și câștigi timp, găsind răspunsuri rapide la provocarile de zi cu zi. În plus, workshop-urile și conexiunile cu mentorii, pe care Launch le facilitează (și care sunt și gratuite) aduc un plus de valoare oricărui fondator de startup.
Ce credeți că îi lipsește ecosistemul de antreprenoriat din România, din perspectiva voastră? Ce ați avea nevoie să vă ofere?
În primul rând, mai multe comunități ca Launch, orientate către restul domeniilor, Launch fiind o comunitate a celor care dezvoltă doar startup-uri de tehnologie. Apoi, centre de inovare adevărate, care să pună la dispoziția antreprenorilor spații de coworking, laboratoare, tehnologie și facilitare de cercetare și dezvoltare.
Ar ajuta și crearea a cât mai multor institute de cercetare în diverse arii și, bineînțeles, programe de incubare și accelerare adevărate, finanțate din fonduri publice. Nu în ultimul rând, educație antreprenorială de calitate, finanțată din fonduri publice, și evenimente mari de startup, gen Slush sau Hello Tomorrow Global Summit.
Recomandați o resursă utilă (carte/blog/podcast etc) pentru alți fondatori.
Dacă mi-e permis să las modestia la o parte, aș recomanda prima carte scrisă de mine, pe care o consider o carte de căpătâi pentru orice antreprenor în primii săi ani de business și celor care au trecut printr-un eșec în afaceri.
Este vorba despre The Secrets of The Freepreneur, o carte despre mentalitatea sanatoasa de antreprenor, scrisă din experiențele prin care eu și colaboratorii mei am trecut, pe care o gasiti pe Amazon, atât în format print cât și kindle. Recomand cu drag și blogul lui Tim Ferris, un must pentru orice antreprenor.