Zero Waste București: magazinul anti-risipă pornit din gospodării fără coș de gunoi

Zero Waste București este un magazin anti-risipă, genul de loc care vrea să contribuie la reducerea plasticului de unică folosință, dar și să ajute oamenii să consume și să cumpere mai conștient. La 2 ani de la lansare, Zero Waste încă nu a reușit să ajungă pe zero și cere încă o dată ajutorul comunității ca să existe și ca să-și continue misiunea de sustenabilitate în consum.

Povestea magazinului începe în vara lui 2020, după câteva călătorii revelatoare ale fondatoareai Ana-Maria Răducanu. După ce a cunoscut cum poate să arate viața cu un impact cât mai mic asupra planetei în eco-villages, comunități intenționale din Europa și India, a știut că vrea să contribuie și ea la o societate cât mai apropiată de acel stil de viață.

De la eco villages la un magazin zero waste

Aici, oamenii se retrăgeau și foloseau tot ce le dădea natura ca să trăiască. După ce a locuit 6 luni într-o astfel de comunitate ca să-și facă documentarea pentru lucrarea de licență, Ana-Maria a știut că nu vrea să fie încă unul dintre oamenii care fac mormanele de plastic din răuri atât de mari.


Astfel a pus pe hârtie cum ar arăta un magazin zero waste prin care să reducă folosirea plasticului în cumpărăturile de zi cu zi, dar și să aducă pe rafturi genul de produse despre care știi unde provin și că au fost creat în respect pentru mediu.


În planul proiectului totul suna bine, iar ideea și-a găsit susținere și în campania de crowdfunding, prin care oamenii din comunitate au donat câte 5 euro lunar cât să asigure chiria spațiului timp de un an. Tot membrii comunității au fost și cei care au ajutat-o pe Ana-Maria să pună pe picioare magazinul, venind cu scule, punând rafturi și umplând borcane pentru marea deschidere.

Iar acum, Ana-Maria simte că misiunea ei de-a schimba felul de-a face cumpărături este în fața unei noi provocări financiare, așa că a gândit un sistem de abonamente. Prin acestea, oameni din comunitatea Zero Waste au acces la abonamente de cumpărături pe care să le folosească la nevoie, își responsabilizează stilul de aprovizionare și ajută și locul să existe în continuare.

în prezent, Zero Waste are aproximativ 400 de clienți lunar, care vin să-și umple recipientele sau borcanele cu produse vândute vrac, de la alimente până la produse de îngrijire personală sau domestică. Printre preferatele clienților se numără detergentul, untul de arahide și niște bomboane cu zmeură și ciocolată. 

Furnizorii aleși de Zero Waste trebuie să aibă produse vegane, organice și, de preferat locale. Și, desigur, să aibă o amprentă de plastic cât mai mică pe lanțul de aprovizionare. 


Noi am discutat cu fondatoarea magazinului Zero Waste București despre provocările unui astfel de business, începuturile locului, dar și cum estimează că va arăta viitorul spațiului într-un interviu special pentru green.start-up.ro pe care-l puteți citi aici.



Citeste si