Ziua Femeii: femei antreprenor și lecțiile de business învățate în pandemie

De Ziua Femeii sărbătorim femeile din antreprenoriat. Și având în vedere dificultățile ultimului an, inițiativa și reziliența ar trebui celebrate și încurajate mai mult ca oricând. Șapte femei antreprenor ne-au povestit despre lecțiile de business învățate în pandemie.  

Ultimul an a pus la grea încercare capacitatea de a rezista pe piață și a dezvolta un business a multor antreprenori, unii dintre ei cu mulți ani de experiență în spate. Cei care au reușit să se replieze rapid, au văzut tendințele din piață și au știut să profite de ele, au reușit să-și crească afacerile sau chiar să dezvolte nișe noi. 

Astăzi aflăm de la șapte femei antreprenor despre ceea ce au învățat în an de pandemie, cum au trecut peste provocările lui 2020 și merg mai departe, dar și despre cum văd diferențele de gen în lumea afacerilor. 

 

Alexandra Crâșmaru, fondator Illuma Clinique

Într-un context marcat de distanțare socială, Alexandra Crâșmaru, cu o experiență de 10 ani în industria farmaceutică, a lansat la mijlocul lunii mai 2020, imediat după ieșirea din starea de urgență, o clinică orientată către servicii dermato-estetice minim invazive.

Peste 250 de clienți au trecut pragul clinicii până la finalul anului, care au accesat servicii în medie de 350 de euro/client.

Pentru 2021, Alexandra Crâșmaru își propune creșterea cu 50% a cifrei de afaceri, dar și extinderea și diversificarea serviciilor oferite în cadrul clinicii, către tratamente precum cele cu laser pentru leziuni vasculare, testare genetică pentru alopecie sau tratamente faciale.

În câteva cuvinte, fă-ne un bilanț la un an de pandemie, atât profesional cât și personal. 

Profesional – împlinirea unui vis de a deschide acea clinica cu servicii dermatologice și estetice unde simți că primești toată atenția, alături de un personal extrem de bine pregătit și dedicat. Faptul că am crescut lună de lună într-un mediu în care foarte multe business-uri se descurcă extrem de greu, mă face să fiu extrem de recunoscătoare și să îmi propun obiective și mai ambițioase pentru perioada ce vă urma. 100.000 euro cifra de afaceri din mai 2020 până în prezent este un bilanț promițător. 

Personal – am simțit din plin susținerea și încurajarea familiei, ceea ce îmi oferă în fiecare zi   echilibrul de a merge mai departe cu visul meu.

Care a fost cea mai importantă lecție învățată în pandemie? 

Oamenii sunt cea mai importantă resursă. Modul în care ne alegem echipa influențează fiecare aspect al business-ului de la performanță, la modul în care interacționam cu fiecare pacient până la modul în care ne simțim în fiecare zi la locul de muncă. Pentru mine, echipa Illuma a devenit o a doua familie ceea ce îmi oferă curaj că vom realiza tot ceea ce ne propunem.

Cum crezi că e diferit antreprenoriatul pentru o femeie față de un bărbat?

Nu mă pot pune în locul unui bărbat. Cred că provocările sunt deopotrivă aceleași în orice start de business, mai ales în aceste vremuri incerte și încercate de multe obstacole. Faptul că femeile din antreprenoriat sunt în foarte multe cazuri și mame poate reprezenta un plus de activități cu care jonglăm.

Însă, în zilele noastre, bărbații sunt de cele mai multe ori la fel de implicați în creșterea copiilor, iar rolurile de părinți sunt un parteneriat în care suntem cât mai mult posibil alături de copii noștri, jonglând și cu taskurile pe care business-urile ni le aduc.

Ioana Doagă, avocat

Ioana Doagă profesează ca avocat din 2009, la început ca membru al echipei de bază în firme de avocatură cunoscute, apoi ca partener. După 10 ani de activitate, a simțit că trebuie să-și contureze o practică proprie, punând accentul pe domeniile de drept în care a ales să se perfecționeze: dreptul muncii, dreptul media, achizițiile publice și sfera litigiilor comerciale.

Deschiderea unui business propriu sub umbrela DB Legal.Avocați i s-a părut așadar a fi pasul firesc de urmat, pentru a pune în serviciul clienților cunoștințele sale de specialitate, într-un cadru propriu, creat pe baza valorilor și a principiilor care i-au ghidat activitatea.

În câteva cuvinte, fă-ne un bilanț la un an de pandemie, atât profesional cât și personal.  

Avocatura în vremuri de pandemie este o provocare. Se traduce într-o foarte mare adaptabilitate față de schimbările apărute în afacerilor clienților, în flexibilitate sporită față de nevoile lor curente și în păstrarea optimismului pe toate planurile.

Profesional, pandemia a determinat focusarea mea pe zone specifice de drept și pe sarcini juridice din sfera construirii de contracte care să acopere pe deplin riscurile asociate continuării pandemiei în viitorul apropiat, precum și din sfera asigurării de consultanță juridică în domeniul dreptului muncii, pentru o gesionare optimă a raporturilor de muncă în această perioada dificilă pentru angajatori și angajați deopotrivă.

Pe plan personal, pandemia m-a învățat să am răbdare, să mă pregătesc pentru scenarii neplăcute, fără să îmi pierd optimismul că urmează vremuri mai bune, și să fiu recunoscătoare pentru oamenii din viață mea.

Care a fost cea mai importantă lecție învățată în pandemie? 

2020 va rămâne un an greu de uitat, care m-a îndepărtat de stilul de viață cu care eram obișnuită. Am învățat însă o lecție importantă – că nu trebuie să mă opun schimbării, ci trebuie să o îmbrățișez. Prin urmare, mi-am adaptat strategia de dezvoltare profesională, mi-am asumat riscuri și am luat decizii curajoase, inclusiv pe plan personal. Pandemia este, până la urmă, o altă ocazie de a învață lucruri despre mine.

Cum crezi că e diferit antreprenoriatul pentru o femeie față de un bărbat?

Percep această diferență de sex că fiind un atu. Un antreprenor bun, indiferent de sex, este un profesionist cu o solidă pregătire în sfera sa de activitate, cu o conduită morală, este devotat traiectoriei sale profesionale, se perfecționează permanent și găsește zilnic motivație în activitatea pe care o desfășoară.

Consider însă că femeile antreprenoare manifestă un plus de intuiție, dețin acel al șaselea simt care este o veritabilă binecuvântare, mai ales în desfășurarea profesiei de avocat. Totodată, femeile antreprenoare sunt dedicate drumului curajos pe care l-au ales, sunt perseverente și empatice, ceea ce, de multe ori, se dovedește a fi un veritabil atu.

Florentina Ion, manager Editura Didactica Publishing House

Florentina Ion este de 17 ani managerul Editurii Didactica Publishing House, timp în care a coordonat publicarea a peste 2.000 de titluri și vânzarea a peste 10 milioane de cărți și reviste. În parcursul său antreprenorial focusul a rămas pe dezvoltarea unui portofolul de carte și resurse educaționale alternative.

În pandemie, Editura DPH a lansat produse noi, digitale, cum ar fi o platformă educațională dedicate însușirii și aprofundării cunoștințelor pentru clasa pregătitoare și ciclul primar.

În câteva cuvinte, fă-ne un bilanț la un an de pandemie, atât profesional cât și personal.  

Ultimul an a fost unul dificil, incert, trist și extrem de neobișnuit. A fost un an care a adus provocări neașteptate, dar am reușit să-l parcurgem cu mult curaj, acceptare, înțelegere și multă, multă muncă.  Am fost mereu în alertă și a fost nevoie să ne adaptăm zi de zi pentru a mentine echipa și firma pe drumul stabilit. Sper că acum, eu si echipa mea suntem cu toții mai înțelepți, mai puternici și mai flexibili.

Privesc urmatorul an  cu optimism și speranță, cu intelegere și prețuire a valorilor adevărate ale vieții. Mă bazez pe  cumpătare, responsabilitate și o apreciere justă a lucrurilor care merită să-mi umple viața.

Care a fost cea mai importantă lecție învățată în pandemie? 

Am înțeles importanța sănătății și a vieții și acest lucru m-a adus spre o analiză a vieții mele, a lucrurilor importante din  viața mea, dar și să prețuiesc mai mult ceea ce am. 

Am înțeles și că este nevoie să facem pasul înainte, să ne adaptăm și să contribuim în cât mai mare măsură la a dezvolta sistemul educațional prin accelerarea digitalizării acestuia. Deși a fost un an dificil pentru piața de carte prin prisma relației cu tipografiile și librăriile deopotrivă, afectate de contextul pandemic, am reușit să lnsăm primul program digital educațional, adaptat programei școlare, care se adresează deopotrivă cadrelor didactice și părinților.

Elaborate după pedagogia finlandeză, materialele educaționale sprijină dezvoltarea unor abilități practice, precum scriere și citire, comunicare, matematică, științe ale naturii sau muzică, dar și abilități din zona lifeskills, precum management emoțional, responsabilitate, echilibru sau cooperare. Iar contextul actual ne demonstrează zilnic cât de importante sunt aceste abilități conexe.

Cum crezi că e diferit antreprenoriatul pentru o femeie față de un bărbat?

Nu cred că antreprenoriatul este diferit pentru o femeie față de un bărbat, dar cred că femeile aduc în antreprenoriat mai multă responsabilitate, o viziune care pune accent în egală masură pe afacere, familie și valori. Cred că femeile antreprenor au un impact emoțional mai puternic in propria echipă si analizează mai mult ceea ce clădesc și transmit generațiilor următoare.

Oana Pascu, fondator Complice.ro

Oana Pascu a fondat Complice.ro în urmă cu 5 ani, deschizând o nișă puțin cunoscută, cea a cadourilor experiențiale. De atunci, Complice.ro a livrat mai mult de 1.000 de experiente inedite pentru clienți din zonele corporate și residential, dintr-un portofoliu care include 200 de experiențe predefinite pe site, construite cu ajutorul a peste 150 de parteneri din București, dar și din restul țării și din străinătate.

La începutul lui 2020, businessul Complice.ro livra experiențe aproape exclusiv offline, însă pandemia a accelerat dezvoltarea unei direcții noi, adaptate contextului actual. Astfel, în prezent, Complice.ro deține un portofoliu cu zeci de experiențe online, orientate atât către segmentul residential, cât și corporate.

În câteva cuvinte, fă-ne un bilanț la un an de pandemie, atât profesional cât și personal.  

Ca în fiecare bilanț, exista niște plusuri și niște minusuri. Dacă discutăm despre business, am pierdut unele oportunități - cel mai evident exemplu e reprezentat de evenimentele offline de business care nu au mai avut loc - și am înregistrat scăderi în comenzile medii venite de la persoane fizice. Pe de altă parte, au apărut oportunități noi în segmentul corporate (premiile, cadourile și give-away-urile concept, cele tematice sau seriale livrate angajaților, clienților sau partenerilor care în acest an s-au aflat mult mai departe) și ne-am extins aria de acoperire.

Practic online-ul a făcut posibil să putem livra experiențe nu numai în orașe noi din țară, dar și în toată Europa, de exemplu. Evident, ca toată lumea, am fost provocați să fim creativi, să ne reinventăm și să ne reorientăm. Cred că se aplică foarte bine sintagma: ce nu te omoară te întărește. 

La nivel personal, a fost vorba de caruselul de emoții generat de întregul context sanitar (teama în primul rând pentru sănătatea celor dragi) și de business (incertitudine, lipsa de predictibilitate, presiuni etc). În același timp, însă, am petrecut mai mult timp în familie, am descoperit noi modalități de a ne petrece timpul împreună, ne-am redescoperit și apreciat casa etc. Cred ca întărirea relațiilor în familie a fost cel mai mare plus.

Care a fost cea mai importantă lecție învățată în pandemie?

Nu știu dacă a fost vreo lecție nouă, pe care să nu o știu sau să nu o fi auzit dinainte. Poate pe unele nu apucasem să le trăiesc pe propria piele și acum au capatat un sens mult mai puternic. Sau poate acum îmi sunt mult mai proaspete în minte.

Cel mai important pentru mine, cred, a fost să accept că nu pot avea predictibilitate 100%. Înainte de pandemie obișnuiam să spun că lipsa de predictibilitate este o mare problemă și tot încercăm să găsesc modalități de rezolvare. Odată cu pandemia mi-a fost clar că predictibilitate nu mai există, am acceptat, nu doar înțeles situația, și mi-am redirecționat energia în alte direcții. Aș mai enumera și:

- strategia este importantă, dar execuția este esențială. În pandemie multe strategii au devenit inutile, dar execuția a fost cea care, de multe ori, a făcut diferența între supraviețuire și renunțare.

- în lipsa sentimentului urgenței, dorința își pierde valoarea. Viteza de reacție a fost cheie și a reiterat că mai bine faci ceva imperfect, decât să nu faci ceva perfect.

- cu motivația potrivită, găsim în noi resurse inimaginabile, necunoscute.

Cum crezi că e diferit antreprenoriatul pentru o femeie față de un bărbat?

Personal, nu am resimțit niciodată diferența între femei și bărbați în business, întotdeauna oamenii au fost evaluați din punct de vedere al potențialului de business. Cred că am fost privilegiata să mă regăsesc mereu în medii normale, în care bărbații și femeile sunt văzuți doar din perspectiva valorii pe care o generează.

Singura diferență între bărbați și femei pe care am conștientizat-o de-a lungul timpului în business a fost că femeile devin mame și asta înseamnă, de cele mai multe ori, un timp mai lung de lipsă din business versus bărbații care devin tați.

Dar, de cele mai multe ori, aceste situații vin cu stabilirea unor priorități clare și a unei eficiente crescute. Majoritatea femeilor antreprenor au ca prioritate copiii și știu ca aceea este zona în care totul trebuie să fie bine, iar apoi acest lucru le oferă liniștea de a construi în business.

Carmen Dumitru, fondator Acvatic Bebe Club

Carmen Dumitru a înființat Acvatic Bebe Club în 2012, un club de educație acvatică, cu metode inovative, unice de predare. Clubul este dedicat copiilor cu vârste între 4 luni și 4 ani. În cei peste 8 ani de activitate, peste 2.000 de copii au urmat lecții de educație acvatică și de  înot la ABC, cu beneficii vizibile în dezvoltarea fizică, psihică și emoțională.

Anul acesta, Carmen Dumitru va inaugura o a doua locație în Capitală.

În câteva cuvinte, fă-ne un bilanț la un an de pandemie, atât profesional cât și personal.  

Profesional, am valorificat oportunități care ne-au ajutat să evoluam. Ne pregătim de deschiderea unui al doilea lea club în aceasta primăvară și, la nivel de echipă, am identificat vectori de comunicare ce ne-au ajutat să ne apropiem mai mult de comunitatea de părinți și să creștem nivelul de creativitate în cadrul serviciilor ce le oferim.

Personal, am valorificat timpul petrecut alături de familie, am învățat despre mine că nu stau chiar atât de rău la capitolul gătit și cred că pandemia mi-a dat șansa să le arăt copiilor puterea unei familii unite în fata unor evenimente ce nu le putem controla.

Care a fost cea mai importantă lecție învățată în pandemie? 

Lecția rezilienței - analiza cu stoicism a situației, adoptarea unei atitudini constructive,  asumarea emoțiilor, dar luarea deciziilor interdependent de acestea.

Cum crezi că e diferit antreprenoriatul pentru o femeie față de un bărbat?

Cred că ideea de antreprenoriat este ancorată în pasiunea pentru ceea ce facem în fiecare zi ori nu văd acest lucru că fiind influențat de sex. Dar e important că femeile și poveștile lor de succes să fie promovate pentru a constitui sursa de inspirație pentru alte femei, care să ajungă să aibă cariere de succes.

Claudia Stroe, cofondator BeeFast

Claudia Stroe este unul dintre cei patru co-fondatori BeeFast, un start-up pornit la finalul lui 2019 ca o soluție de livrări rapide B2B și B2C, folosind doar biciclete și trotinete electrice.

Noul context socio-economic a determinat o linie nouă de dezvoltare a businessului, către oferirea unei infrastructuri digitale cu sistem integrat de plată și livrare a comenzilor pentru magazinele offline.

Astfel, BeeFast asigură construirea unui e-shop folosind Shopify, acesta având integrat API-ul companiei, astfel încât în 24 de ore clientul dispune de un sistem funcțional și activ de comenzi și livrare, inclusiv sistem de plată. Implementarea este asigurată gratuit de BeeFast cu condiția ca livrările în București să se realizeze prin intermediul platformei.

În câteva cuvinte, fă-ne un bilanț la un an de pandemie, atât profesional cât și personal.  

Par cinci ani, nu unul. A fost un an compact, plin ochi de evenimente importante și intense pe toate planurile. Un business abia lansat de livrări super-rapide - BeeFast, pe care l-am co-fondat - a decolat și s-a dezvoltat minunat, alături de un alt business mai vechi, venind la pachet cu muncă pe măsură.

Am fost part-time stay-at-home-mom, cu copil de clasa a opta și un examen important trecut cu emoții mari de tot.

Cumva, între testări de aplicații și platforme, strategii de dezvoltare, campanii de comunicare, teste la română și matematică, s-a dus un an că niciunul altul, care m-a crescut că niciunul altul. Sunt recunoscătoare. 

Care a fost cea mai importantă lecție învățată în pandemie? 

Că habar nu ai ce poți, de fapt. Cât de mult și cât de diferit poți. Și că adaptabilitatea și ambiția, dublate de empatie și deschiderea către ce vine nou către tine sunt o combinație câștigătoare în aceste vremuri. 

Cum crezi că e diferit antreprenoriatul pentru o femeie față de un bărbat?

Nu cred că este o diferență fundamentală la nivel de dorință și identificare cu acest mod de viață. Și o femeie, și un bărbat devin antreprenori când vor două lucruri: impact și un anumit tip de autonomie în felul în care își pun în valoare abilitățile profesionale și personale.

Cum se organizează un bărbat sau o femeie antreprenor în viața de toate zilele - aici s-ar putea să apară diferențe, care însă țin mai mult de rolurile sociale pe care fiecare vrea să și le asume. 

Mihaela Rotaru, fondator Școala Rottaru

Mihaela Rotaru are o experiență de 10 ani în domeniul frumuseții, fiind make-up artist și trainer. În 2012 a deschis propriul studio de make-up, unde oferea consultanță, apoi a devenit trainer acreditat. La finalul anului 2018 a pus bazele propriei școli, iar primii cursanți s-au înscris în ianuarie 2019. Investiția inițială a fost de 45.000 de euro, iar echipa sa este formată din 12 traineri și colaboratori permanenți.

Școala Rottaru oferă cursuri de make-up, manichiură, cosmetică, masaj, design interior, dar și ateliere de tip hobby sau perfecționare. Acestea au prețuri cuprinse între 600 și 3.600 de lei, cu o durată de până la 3 luni.

În câteva cuvinte, fă-ne un bilanț la un an de pandemie, atât profesional cât și personal.  

A fost un an dificil și plin de nesiguranță, iar daca înainte de pandemie nu eram conștientă de cât de multe resurse am la dispoziție și decât de multe lucruri pot face cu acestea, iată că pandemia m-a făcut să conștientizez aceste lucruri și am sesizat de asemenea, că pot să fiu mult mai creativă fară să am nevoie de toate aceste resurse. Am descoperit că mă pot baza pe echipa mea și împreună ne-am străduit în acest an să ținem business-ul în viață.

Provocarea a fost cu atât mai mare cu cât Școala Rottaru a avut practic un an de existență, un an dificil ca pentru orice business aflat la început, iar apoi a avut de-a face cu provocările generate de criza pandemică.

Care a fost cea mai importantă lecție învățată în pandemie?

Sunt genul de persoana stabila, căreia îi place să știe la ce să se aștepte. Lecția cea mai importantă a fost să învăț să trăiesc în incertitudine și să fiu ok cu asta. Iar în domeniul nostru, al cursurilor acreditate, este destul de greu să trăiești în incertitudine. Pentru noi online-ul nu a fost o opțiune completă, viabilă, pentru că este nevoie de practică, de prezență fizică pentru a-ți însuși cunoștințele predate la curs.

Adaptarea a fost o altă lecție importantă, nu atât adaptarea businessului, cât adaptarea noastră ca traineri, ca oameni la o realitate complet diferită. Și, evident, ajustarea așteptărilor constant, în funcție de evoluția contextului. Totuși, eu zic că Școala Rottaru făcut față cu brio, astfel încât la finalul anului, când am tras linie, am ieșit pe plus.

Mai mult, am învățat să ne facem planuri. Mai mari, mai îndrăznețe. Să venim cu o ofertă adaptată continuă pieții, așa că, de exemplu, am lansat chiar la finalul anului un curs nou de design de interior, ca urmare a apetitului crescut în acest domeniu din ultimul an. Pentru că nu doar vânzările de mobilier au crescut, ci și dorința oamenilor de a trăi și lucra într-un spațiu funcțional, confortabil.

Cum crezi că e diferit antreprenoriatul pentru o femeie față de un bărbat?

Nu cred că este neapărat diferit, deși știu că părerile sunt împărțite, eu consider că este la fel de greu sau de ușor pentru ambele părți. Antreprenoriatul se învață și oricine poate avea succes, fie că este femeie sau bărbat. 



Citeste si