factory by Raiffeisen Bank este un program de finanțare care pune la bătaie în fiecare an aproximativ 5 milioane de euro pentru afaceri care sunt inclusiv în stadiul de idee. Procesul de selecție se bazează pe un interviu cu echipa de la Raiffeisen Bank, iar afacerile care aplică nu trebuie nici măcar o firmă, ci un plan de business bine pus la punct.
Finanțările se pot duce până la 50.000 de euro și acoperă investiții sau capital de lucru, dar media de finanțare până acum este de aproximativ 39.000 de euro.
"În 7 ani am avut peste 1.700 de proiecte de afaceri pe care le-am evaluat, aproape 1.000 au ajuns în faza de interviu, 550 dintre ei au obținut și finanțare. Noi am văzut un 2024 record, cel mai bun an de până acum și comparativ inclusiv cu 2020, care a fost un an istoric pentru noi. Am avut de două ori mai multe proiecte decât în 2023", spune Cristina Lazăr într-o discuție cu start-up.ro.
Doar anul acesta au reușit să ajungă la 250 de antreprenori intervievați, iar din estimările Cristinei 2024 va însemna 120 de afaceri mici românești finanțate din toată țara, pentru că nu există limite geografice.
2024, un an record pentru factory
2024 a crescut pentru factory, iar motivele sunt multiple. În primul rând, menționează Cristina Lazăr, nevoia de finanțare și capital a antreprenorilor e mare. De asemenea, alternativele de pe piață sunt limitate.
"Mulți au venit către noi în dorința de a începe un business și ne bucurăm că au făcut-o. De asemenea, după 7 ani de factory am creat o comunitate de antreprenori și am reușit să ajungem la oameni care vor să înceapă un business, au început să cunoască această alternativă adusă de factory by Raiffeisen Bank", spune Cristina Lazăr.
În plus, pe lângă aceste cifre, 2024 a marcat și transformarea unui client care a fost finanțat în trecut prin factory în client corporate, adică a trecut de o cifră de afaceri de 5 milioane de euro, fiind vorba de lanțul de food FRYDAY din Suceava, care s-a extins și la nivel național.
factory by Raiffeisen Bank e un concurs de idei
Cristina descrie factory drept un concurs de idei, nu ca un program de finanțare.
"Antreprenorii pot înscrie ideile în platformă pe tot parcursul anului. Noi le evaluăm și proiectele care au un anumit punctaj ajung la interviu. Interviul de finanțare înseamnă 45 de minute de discuție în care antreprenorii prezintă business-ul în fața unui juriu și primesc răspuns", explică reprezentanta Raiffeisen.
Cei mai mulți antreprenori care vin la finanțare vor să o pornească, deci sunt doar la faza de idee. Ei au astfel de nevoie de o finanțare inițială. De asemenea, cei care au nevoie să investească mai mult la început sau au deja un business și vor să-l crească, pot primi finanțare factory la care să adauge și fondurile proprii. Evident, mai există și afaceri mai mari care vor să deschidă o nouă linie de business.
Cristina Lazăr menționează că dacă-n anii trecuți zona de investiții din finanțare se ducea spre 60-70%, acum ponderea investiții-capital de lucru este la aproximativ 50%. "E nevoie de o perioadă tampon la începutul afacerii, de minimum șase luni, ca să fii securizat și să ai o plasă de siguranță", explică aceasta.
În mod curent, cele mai finanțate afaceri au fost din zona de producție, HoReCa, zona IT, dar a început să urce și zona proiectelor de educație. În plus, au reușit să finanțeze și business-uri de activități sportive, cum ar fi terenurile de tenis, o școală de înot, terenuri de padel.
De altfel, în zona educației și-ar dori Cristina mai multe proiecte. Deși au finanțat after school-uri, grădinițe, proiecte de cursuri, ar vrea ca factory să finanțeze o școală privată.
Cum se evaluează o afacere nepornită?
De multe ori programele de finanțare tradiționale evaluează uitându-se în trecut. factory se uită în viitor.
"O finanțare standard se uită în spate, de multe ori pe indicatori de minimum 2 ani. Noi ne uităm înainte, vedem ce urmează, e important să vedem tipologia antreprenorului din fața noastră, ce-l pregătește pentru această idee de afacere. Apoi încercăm să aflăm răspunsuri despre piață, clienții către care se adresează, modelul financiar, zona de investiție și cum va susține activtatea", spune Cristina Lazăr.
Ea mai menționează că antreprenorul trebuie să înțeleagă bine afacerea, să știe în ce intră și să aibă mereu un plan de rezervă. Pentru că mereu planurile de hârtie își descoperă surprize în realitate.
Dar de multe ori în cei 7 ani de factory, antreprenorii au fost refuzați la interviu nu neapărat că planul de business nu era bun, ci pentru că fondatorii nu transmiteau mesajul potrivit către juriu.
"Antreprenorii pot fi nepregătiți în acel moment. Sunt mulți care aplică în mai mulți ani și primesc finanțare. De multe ori ideea de business nu a fost considerată viabilă sau sustenabilă. De asemenea, un alt motiv din ce în ce mai des întâlnit mai ales la afacerile de tehnologie este lipsa echipei, lipsește zona de vânzări, marketing și sunt uneori doar echipe de programatori", spune Cristina Lazăr.
În plus, uneori antreprenorii nu estimează corect investiția necesară și nu văd piața cu toate provocările sale.
Ce instrumente financiare folosești mai departe
Un business se construiește foarte bine pe banii altora, fie că e vorba de o finanțare bancară sau alte metode. Asta conferă antreprenorului mai multă liniște.
"În mod tradițional antreprenorii români pornesc din surse proprii sau ale familiei și prietenilor. Pe lângă finanțarea pe care o oferim noi, ar trebui să se uite și spre zona de fonduri europene, granturi sau programe de tip Start-up Nation, dacă ele există. Trebuie să știi că va fi mai complicat, mai ales când gestionezi două finanțări deodată și ai nevoie să îndeplinești pași constant, dar sunt bani gratis și e foarte bine să apelezi la ei", spune Cristina Lazăr.
Educație pentru antreprenori
În 2024 factory by Raiffeisen Bank și start-up.ro au colaborat pentru a organizat patru ediții de Factory Bootcamp, un eveniment de două zile dedicat educației antreprenoriale pentru cei aflați la început de drum. Trei ediții au fost rezervate celor cu afaceri, în timp ce ultima ediție din 2024 a fost pentru studenți și cei aflați în faza de idee.
Zona de educație antreprenorială e esențială pentru Cristina Lazăr.
"Am văzut nevoia de la primele ediții din 2018-2019. Am avut așteptări mari care la interviu au fost, într-un fel, înșelate, fie că antreprenorii nu făceau față interviului, fie că aveau proiecte slabe sau care nu înțelegeau că nu e suficient să fie doar specialiști în domeniu, ci să găsească puterea de a convinge lumea de ideea lor", spune Cristina Lazăr.
De asemenea, o altă nevoie identificată a fost cea de a-i face pe antreprenori să înțeleagă importanța cifrelor, estimărilor, așteptărilor privind numărul de clienți, venituri, valoarea medie a bonului, veniturile pe care se bazează, când ajung la break even. De asemenea, Cristina consideră că modelul "one man show" este depășit și antreprenorii nu ar trebui să înceapă singuri o afacere.
Așteptările pentru 2025
Pentru 2025, Cristina estimează o evoluție pozitivă a numărului de proiecte, iar zona de finanțări suplimentare să crească inclusiv cu 50% față de volumul alocat în 2024. De altfel, 1 din 5 afaceri se întoarce pentru o finanțare suplimentară după ce crește.
"Pentru programul de finanțare avem două scenarii. Ori să păstrăm nivelul de 5 milioane de euro și să finanțăm 100-120 de business-uri noi sau să încercăm să creștem cu 20-40% valoarea sumei alocate și atunci am putea crește tichetul acordat și să susținem mai mult din investiția necesară", explică managerul factory by Raiffeisen Bank.
Când vine vorba de economie, Cristina consideră că semnalele se vor păstra - inflație și o creștere accentuată a prețurilor, inclusiv la materiile prime. "Mă aștept să vedem creșteri de preț și scăderea puterii de cumpărare. Așadar, antreprenorii vor avea clienți cu venituri mai mici. De asemenea, zona de taxe și impozite care a afectat antreprenorii e posibil să vină cu noi taxe crescute în 2025 sau în 2026", spune Cristina Lazăr.