Outdid a primit 2,5 milioane de dolari de la Jump Crypto, Superscrypt și 15 investitori de tip angel. Compania a fost fondată în 2022 de o echipă de cercetători pentru a schimba modul în care identitatea poate fi verificată online, pe baza unei soluții concentrate pe ideea de privacy. Tehnologia Outdid folosește așa-numitul zero-knowledge proof, prin care identitatea digitală este verificată în mod privat și poate fi rezistentă la fraude.
În momentul de față, Outdid se concentrează pe verificarea sigură a vârstei, dar creatorii startup-ului spun că soluția poate fi extinsă în diferite industrii și diferite scenarii.
Practic, Outdid extrage cu ajutorul unui algoritm date din pașaport cuma ar fi vârsta, cetățenia, numele, genul, dar nu le stochează. Startup-ul a pornit când cei doi cofondatori s-au mutat de la Paris la Londra și au căutat idei pe care să le pună în aplicare.
“Am observat că datele noastre personale sunt peste tot. Ca să lucrezi cu băncile, ai neovie de documente. Ca să cumperi anumite produse online trebuie verificată vârsta. Dacă trimiți pe email sau pe WhatsApp, acestea sunt medii nesecurizate. Social media cu atât mai mult. Dacă e un hack, oricine poate avea acces la datele tale”, spune Ana-Maria Pricop.
“Aplicația noastră poate să demonstreze cine ești și că ai 18 ani fără să dăm datele acestea nimănui și fără ca noi, firma care demonstrează cine ești, să avem acces la datele tale. Totul se întâmplă în telefonul tău și nici noi nu avem acces”, explică Ana.
Totul se realizează cu ajutorul matematicii și a unui algoritm construit de Zvezdin și Ana-Maria. De asemenea, există și verificarea prin selfie, pentru a demonstra că documentul aparține acelei persoane. Algoritmul citește toate datele de pe un pașaport și nu are nevoie de a le stoca undeva pentru a da acordul de a merge mai departe. E practic o bifă de încredere și lipsa operatorilor umani.
Iași, Paris, Londra
Ana-Maria Pricop a studiat la Iași, unde a făcut management și a plecat apoi cu programul Erasmus în Spania și Franța, alegând să studieze masterul la Paris. Zvezdin, cofondatorul său, era și el într-un program de studii la Paris.
Au renunțat ambii la studii și au vrut să facă un business împreună. “Avusesem inițiative înainte, dar creșteau greu pentru că erau împrăștiate în foarte multe direcții. Am zis să renunțăm la tot și să facem ceva mare care să funcționeze. În Paris nu a fost cea mai bună opțiune pentru că nu prea știm franceză și ne-am gândit să alegem între Anglia și America, dar am ales UK pentru apropierea de casă”, spune Ana.
Ana a fost implicată mereu în diferite inițiative, fie că au fost antreprenoriale, fie în ONG-uri. De la voluntariat în orfelinat, a predat matematică, o școală de vară pentru copiii de gimnaziu sau strângere de fonduri pentru copiii cu probleme oncologice împreună cu Asociația Magic Camp. De asemenea, înainte de Outdid a pornit o academie online de limbi străine, dar și-a dat seama că a atins o limită de creștere acolo.
“Așa că am zis să creăm ceva deep tech, am luat-o ca pe o provocare”, explică ea. Zvezdin e o minte tehnică foarte bună și a fost faimos în liceu pentru participarea la olimpiadă, pentru cercetările științifice în securitate și confidențialitatea datelor, în timp ce Ana-Maria a venit cu un background de matematică și business.
Astfel au ajuns la Londra unde au pornit să lucreze la Outdid. Astăzi, la un an după concepere, Outdid e un produs complex tehnologic care poate lucra cu pașapoarte, iar după investiția de 2,5 milioane de dolari, fondatorii vor să ducă produsul la mai multe companii.
“Acum testăm cu o mână de potențiali clienți care au mai puțini utilizatori pentru a vedea funcționalitățile. După acest moment se ne vom duce către companii mai mari”, spune Ana.
Confidențialitatea datelor e esențială
Față de alte produse de verificare a identității, Outdid se laudă cu acest zero knowledge proof și cu faptul că nu stochează datele.
“Dacă cineva are acces la datele tale, înseamnă că acestea sunt stocate undeva. Se pot pierde datele și miliarde de dolari”, spune Ana.
Cu Outdid, datele pot fi văzute și transformate într-un algoritm ce deschide ușa utilizatorului spre un serviciu, dar nu se stochează nicăieri.
“Momentan lucrăm doar cu pașapoarte, dar vrem să ne extindem spre documente de identitate precum buletinul din mai multe țări din Europa și permise auto”, explică fondatoarea Outdid.
Tehnologia e destul de flexibilă și poate fi integrată cu ajutorul descărcării aplicației. Pentru siguranța datelor, Ana-Maria spune că cea mai bună metodă ar fi ca Outdid să fie folosit ca o metodă de autentificare separată, nu incorporată într-un serviciu. În momentul de față vor să testeze în zona de sănătate, mobilitate, dar și pe zona bancară, deși acolo există limitări, pentru că băncile sunt obligate să stocheze datele clienților din punct de vedere al reglementării domeniului.
În plus, firmele care folosesc Outdid au șansa să-și reducă și din costuri de 10 ori.
“Nu există oameni în proces, nimeni nu are acces la datele tale. Nu avem nevoie de o echipă care să verifice autenticitatea datelor. Oamenii sunt cel mai scump lucru din punctul de vedere al unei companii. În plus, nu stocăm date, așa că nu trebuie să te conformezi cu multe reguli din jurul lumii”, explică Ana.
În clipa de față Outdid a ajuns la cinci persoane care lucrează la tehnologie și la dezvoltarea business-ului. După investiția de 2,5 milioane de dolari au deschis discuții cu firme mari și corporații. “Focusul nostru e pe companii mari, cu un volum de date mare pe care să-l proceseze la nivel de clienți. Pentru că abia atunci soluția noastră va face o diferență pentru ei”, explică fondatoarea Outdid.
O investiție mixtă
Outdid a primit 2,5 milioane de dolari de la Jump Crypto, Superscrypt și 15 investitori de tip angel. M-a interesat și cum se leagă zona de crypto de Outdid sau dacă există vreo legătură.
Cofondatorii startup-ului au intrat în legătură cu acest fond după ce au participat la un eveniment de profil, au făcut un pitch mai special pe scenă, sub forma unei scenete de teatru, iar în 36 de ore au primit decizia de investiție.
“Noi am început inițial în zona de crypto pentru că ne-am dat seama că acolo oamenilor le pasă cel mai mult de datele lor și voiam să ne extindem. Acum însă ne-am mutat în afara domeniului, pentru că vrem să construim un business cu impact global, iar zona crypto este încă o nișă”, spune Ana-Maria. Astfel, dacă inițial clientul standard era din zona crypto, acum acesta s-a mutat în zona corporațiilor ce procesează milioane de date și de identități.
Dar până să ajungă la finanțare nu a fost ușor. Iar Ana spune că au făcut toate greșelile posibile după ce s-au mutat de la Paris la Londra.
“Ne-am aruncat cu capul înainte și inițial nu am ridicat nimic din iulie în decembrie. Ajunsesem la un moment dat pe la 500.000 de dolari, dar nu era de ajuns și aveam nevoie de cineva care să închidă runda. Eram cu anxietatea și stresul la maximum”, explică Ana.
2022 s-a terminat, au venit acasă, s-au gândit și apoi și-au mai dat o șansă pentru o jumătate de an. “Am făcut un plan cu ce vrem să facem, cu cine vrem să vorbim, foarte clar. Am început să mergem la multe conferințe, să ne întâlnim cu investitorii față-n față și să creăm o conexiune”, explică Ana.
Așa au ajuns să facă o piesă de teatru pe scena unui pitch de startup-uri și să-i atragă pe cei de la Jump Crypto.
Cu toate că până acum le-a ieșit, deși ce e mai greu urmează, Ana spune că a învățat multe din această experiență de cofondatoare.
“Dacă aș lua-o de la capăt mi-aș lua un job la Londra. A fost greu financiar în primele luni și un job ar fi avut sens în primele luni. Nu m-aș mai arunca așa cu capul înainte”, explică Ana-Maria Pricop.
Cu toate acestea, în această perioadă spune că a căpătat încredere în oameni și un mesaj pe care-l transmite altor fondatori e să folosească rețeaua lor, chiar dacă asta înseamnă să publice ceva pe Linekdin, să scrie o anumită nevoie, pentru că din 100 de oameni, unul va dori să te ajute.
Pentru Outdid povestea abia a început, Investiția de 2,5 milioane de dolari pare mare, dar are nevoie de rezultate și incorporarea produsului de verificare a identității și vârstei în diferite produse. Acesta e obiectivul următoarelor luni pentru startup-ul londonez fondat de românca Ana-Maria Pricop și de cofondatorul său, CEO al firmei, Zvezdin Besarabov.