Lansarea raportului de cercetare “Mediu // Pregătire și răspuns în caz de seism”, an 1, a avut loc marți, 3 martie 2020, și a fost al doilea eveniment cu acces public din seria de șase destinate lansării raportului primului an de studiu Civic Labs. Acesta a concluzionat că proiectele elaborate ce au ca țintă principală pregătirea și răspunsul la un cutremur sunt direct influențate de tipul actorilor implicați (societate civilă, stat) dar și de finanțare (de la stat sau privat), și că asistăm la un progres notabil doar la nivelul Bucureștiului întrucât restul țării este în continuare tributară logistic cât și financiar vechilor cutume.

4,3 luni este durata estimată pentru curățarea orașului după un seism major, 3.000 este numărul aproximativ de pompieri și personal SMURD care vor interveni în capitală în prima oră de la un seism major,45% din infrastructură critică de transport, energie, alimentare cu apă și comunicare se află în zonele de risc, sunt câteva din informațiile în care le găsești în raport.

“Echipa Civic Labs, program al Code for Romania, în cadrul domeniului de cercetare “Mediu / Pregătire și răspuns în situații de urgență” a încercat să înțeleagă care este capacitatea noastră ca societate să răspundem unui eveniment dramatic precum este un seism major și cât de pregătiți suntem, la nivel individual. La final de an de cercetare și de incubare suntem bucuroși că putem spune că am descoperit o comunitate de organizații neguvernamentale coerente care colaborează cu succes, instituții publice deschise la dialog și am identificat 15 soluții digitale posibile, dintre care două au devenit deja realitate. Împreună, ne pregătim mai bine!” a declarat Olivia Vereha, co-fondator Code for Romania, Program Lead & UX Architect.

În cadrul evenimentului a fost lansată și aplicația Resource and Volunteer Management (RVM) dezvoltată în parteneriat cu Departamentul pentru Situații de Urgență cu sprijinul World Bank și Global Facility for Disaster Reduction and Recovery (GFDRR). RVM este un instrument de administrare de voluntari și resurse pe care le pune la dispoziție societatea civilă către Departamentul pentru Situații de Urgență în cazul unui seism major sau al unui alt dezastru natural.

Printre aplicațiile care ar putea salva vieți în cazul unui cutremur se enumeră: Voluntar DRM, RVM, Cultural Patrimony at Risk, ABC Accesibilizare, Digital assessment map, Stay Together, Street View 101, Earthquake Hub, Seismic Watchdog, Seismic Risc, Widget Hub, Aid Management Hub, Shelter People Database, House to home, Quake News. Mai multe date despre fiecare proiect în parte poți afla aici.

Alte soluții prezentate în cadrul evenimentului care sunt disponibile online cu prototip sunt:

Stay Together - plan familial de urgență și educație pentru răspuns în caz de cutremur;

Cultural Patrimony at Risk - platformă de vizualizare a patrimoniului cultural cu grad ridicat de risc;

ABC Accesibilizare - ghid pentru accesibilizarea transmiterii de informații pentru persoanele cu dizabilități;

Digital Assessment Map - colectare de date din teren despre situația clădirilor după seism

Street View 101 - colectare de informații din teren imediat după un cutremur major;

Shelter People Database - motor de căutare pentru persoanele dispărute după un seism major.