În ceea ce privește activitatea segmentelor de business ale grupului, segmentul de „Servicii Software” a continuat să fie pilonul principal al AROBS, generând venituri de 166 milioane de lei, ceea ce reprezintă o pondere de 81% din cifra de afaceri totală. În ciuda diminuării cererii, la nivel global, pentru servicii software în prima parte din 2024, conducerea grupului investește în verticale cu potențial de creștere precum securitate cibernetică și integrarea AI-ului la nivelul soluțiilor software oferite, se arată într-un comunicat de presă remis start-up.ro.
Veniturile din cel de-al doilea segment de business, „Produse Software”, au crescut cu 12%, ajungând la 38 de milioane de lei, susținute de tendința de creștere a pieței, în special în zona de management de flotă, optimizarea afacerilor, soluții HR și implementarea de proiecte digitale în sectorul privat în principal. Segmentul de produse software a continuat să crească, dar și să producă EBITDA, conform așteptărilor companiei, menținând un ritm de creștere de două cifre.
La nivelul celui de-al treilea segment, „Sisteme integrate”, acesta a fost afectat de sezonalitate și de amânarea unor proiecte, inclusiv cele finanțate prin PNRR, însă conducerea AROBS se așteaptă ca acestea să fie semnate în cel de-al patrulea trimestru al anului. Pentru acest segment, așteptările inițiale ale grupului au fost diferite, deoarece procesul de semnare a proiectelor a durat mai mult decât estimările inițiale. Cu toate acestea, pe măsură ce AROBS a acumulat experiență în acest domeniu, s-a constatat că rezultatele pentru marea parte a proiectelor aferente acestui segment vor fi vizibile în ultimul trimestru al anului, introducând astfel un element de ciclicitate în modelul de afaceri al grupului.
„În primele șase luni ale anului 2024, obiectivul nostru a fost menținerea echilibrului financiar în fața provocărilor economice. Abordarea Grupului de a se baza pe mai mulți piloni de creștere a contribuit la balansarea cifrei de afaceri în primul semestru din 2024, demonstrând valoarea strategiei de diversificare a industriilor și segmentelor de piață. Totodată, având în vedere contextul dificil, în această perioadă ne-am concentrat pe luarea unor măsuri rapide și eficiente pentru a asigura o poziție solidă a Grupului pentru viitor. Am consolidat operațiunile de bază ale afacerii, am gestionat eficient cheltuielile, am menținut o poziție financiară sănătoasă și profitabilă, demonstrând astfel reziliența și adaptabilitatea Grupului indiferent de provocări”, a declarat Bogdan Ciungradi, CFO al AROBS.
În ceea ce privește contribuția companiilor achiziționate de către AROBS începând cu anul 2021, în primul semestru din 2024, segmentul de Servicii Software a contribuit la cifra de afaceri a Grupului cu 68 de milioane de lei, o creștere semnificativă comparativ cu 56,4 milioane de lei în primul semestru din 2023. În ceea ce privește segmentul de produse software, companiile care s-au alăturat grupului începând cu anul 2021 au contribuit la CA cu 4,2 milioane de lei, comparativ cu 2,4 milioane de lei în primele șase luni ale anului trecut.
După primele șase luni ale anului, conducerea grupului a implementat o serie de măsuri strategice în direcția optimizării costurilor și eficientizării structurii organizaționale. Astfel, costurile de management au fost reduse cu procente cuprinse între 5 și 10%, prin optimizarea echipei de management: CEO, COO, directori de departament sau coordonatori de proiecte. Aceste reduceri au fost în special în departamentele care au înregistrat scăderi ale cifrei de afaceri și profitabilității. Prin aceste măsuri, în următoarea perioadă vor fi reduse atât cheltuielile directe, cât și cele generale și administrative.
De asemenea, având în vedere noul context de piață, la nivel de personal, conducerea AROBS s-a axat pe menținerea celor mai buni oameni în grup, a celor care aduc valoare adăugată și contribuie direct la dezvoltarea acestuia. În paralel, a fost implementată o politică riguroasă de optimizare a resurselor umane, prin reducerea costurilor cu personalul non-esențial din resursa de rezervă (bench), sau prin instruirea persoanelor cheie la nivel de grup în noi tehnologii, pentru consolidarea unei echipe agile și bine pregătită pentru provocările viitoare. Această abordare permite grupului să se concentreze pe creștere și inovare, păstrând în același timp o structură organizațională eficientă.
În paralel cu operațiunea de majorare a capitalului social, activitatea AROBS s-a concentrat și pe eficientizarea structurii grupului prin continuarea procesului de integrare a entităților achiziționate în ultimii trei ani și simplificarea operațiunilor pentru a maximiza sinergiile și a reduce costurile. Achizițiile efectuate de AROBS în zona de servicii software s-au dovedit a fi de succes, iar procesul de integrare avansează conform planificării, cu diverse progrese înregistrate la nivel de aliniere operațională și culturală a noilor entități cu structura grupului. În prezent, procesul este în stadiu avansat cu integrarea completă a trei companii achiziționate în structura existentă. Acest proces include atât integrarea echipelor, cât și a proiectelor, cu scopul de a maximiza sinergiile și de a crea o fundație solidă pentru creșterea viitoare.
„Prima jumătate a anului 2024 a fost marcată de o serie de provocări dar și de oportunități semnificative pentru AROBS, în general în sectorul de securitate cibernetică, implementare de proiecte de inteligență artificială (AI), cât și de operațiunea de majorare a capitalului social finalizată la începutul lunii iulie 2024. În această perioadă dificilă, eliminarea beneficiilor fiscale aferente sectorului IT a venit într-un moment complet inoportun și a avut un impact semnificativ asupra rezultatelor noastre, AROBS preluând în mare parte efortul fiscal asociat cu creșterile de taxe de la începutul acestui an. Ca urmare, în acest an, am luat o serie de măsuri strategice de optimizare a costurilor și eficientizare a structurii organizaționale. Toate acestea au fost corelate cu o scădere a cererii la nivelul unor industrii ciclice, precum automotive, și amânarea lansării unor proiecte noi. Într-un astfel de peisaj economic marcat de provocări continue, AROBS și-a menținut stabilitatea și, în același timp, a demonstrat că are capacitatea de a naviga prin incertitudini și de a rămâne relevantă într-o industrie în continuă schimbare. Cred cu tărie că adevărata măsură a puterii unei companii de tehnologie, precum AROBS, constă nu doar în obținerea de profituri lună de lună, ci și în abilitatea de a rezista, adapta și continua să creeze valoare în orice context pentru investitori, clienți și angajați. Iar AROBS demonstrează acest lucru de peste 25 de ani”, a declarat Voicu Oprean, fondator și CEO al AROBS.