Shadows este un titlu care vine cu un bagaj destul de mare și Ubisoft are nevoie de o victorie după multe eșecuri, cel puțin din punct de vedere financiar. Parcursul nu a fost lin nici pentru Shadows cu amânări și mai recent cu faptul că jocul a ajuns în mâinile gamerilor înainte de lansare.
Primul lucru interesant este că în acest joc vedem planul ubisoft pentru a unifica toate titlurile sub o singură umbrelă animus. Și din acest meniu putem juca mai multe titluri din serie, dar nu pe toate.
Poveste
În Shadows vei putea juca cu două personaje Naoe și Yasuke, un samurai negru, insiprat din realitate care ar fi ajuns în Japonia și l-ar fi servit pe Oda Nobunaga, o figură importantă în istoria Japoniei. Acțiunea are loc în 1579, în timpul perioadei Sengoku, pe fundalul unificării Japoniei sub conducerea lui Nobunaga. Japonia la vremea respectivă era foarte fragmentată și era sub presiunea străinilor care ajungeau la țărmurile sale. De aceea, Oda Nobunaga dorea unificarea sub un singur steag, chiar dacă asta însemna uciderea inocenților.

Vei juca pentru început atât cu Naoe, cât și cu Yasuke ca să vezi cele două stiluri de joc. Naoe este un shinobi, adică un ninja care se mișcă repede, aruncă cu shuriken și umblă în umbră, iar Yasuke este samuraiul clasic care excelează în luptă directă. Interesant este că cele două personaje se află de părți opuse ale conflictului inițial, Yasuke fiind un soldat al lui Oda Nobunaga, care ataca Iga, regiunea lui Naoe. Am fost interesat să văd cum îi aduce jocul împreună și fără să dau spoilers mi s-a părut destul de bine justificat.
După prolog vei juca cu Naoe și vei afla mai bine povestea ei, apoi după cam 8-9 ore de joc vei putea juca și cu Yasuke și restul campaniei vei putea schimba între cei doi protagoniști după cum dorești. Unele misiuni sunt doar pentru unul dintre ei, altele le poți face cu cine dorești și în unele misiuni fiecare are un rol de jucat. Cool ca gameplay, dar ciudat pentru imersiune. De exemplu, am ajuns cu ambele personaje în fața unui inamic important, avem discuția clasică apoi trebuie să aleg cu care joc. După ce alegi, celălalt personaj pur și simplu dispare din peisaj. De ce? Câteodată se explică narativ, se duce undeva, alteori nu și în loc să te lupți în doi, ești singur.
Așa, la nivel de poveste vei afla mai multe despre ambele personaje, situația din perioada aceea din Japonia și sunt și niște elemente legate de animus. Povestea este decentă, însă nu se ridică la nivelul altora din serie. De fapt, Shadows mi se pare mai degrabă ca o carte de povestiri scurte, nu un roman bine închegat. Eu personal aș fi preferat o poveste mai epică despre cei doi. Cum e acum prinzi momente și bucăți din lumea aceea, despre Japonia, despre anumite personaje de atunci. Senzația asta cred că e dată și de faptul că misiunile principale, ca să zic așa, sunt răsfirate de-a lungul orelor de joc. Faci o misiune în care afli chestii interesante despre Naoe și părinții ei, apoi continuarea este peste vreo 10 ore de joc, după ce ai mai crescut în nivel deoarece misiunile au un level recomandat și dacă nu ești cât de cât aproape o să-ți fie greu.
Gameplay
Ca și în alte titluri din serie, în Shadows unul dintre principalele obiective este să elimini o grupare formată din mai mulți indivizi, apoi mai ai misiunile personale pentru fiecare, misiuni pentru aliați și cele secundare ce te vor duce prin toate zonele. Lumea este mare și o poți explora pe cal, dar și prin fast travel în anumite puncte.
Un lucru interesant este faptul că poți alege immersive mode și astfel toate personajele vorbesc japonez sau portugheză, după caz și că poți alege o experiență de joc mai puțin ghidată. Astfel nu vei mai vedea markere pentru unde trebuie să te duci pentru un anumit quest, ci doar niște indicii. Poți să folosești scouts pentru a dezvălui exact locul, însă numărul acestora este limitat. Nu este o schimbare dramatică, dar poate ajuta la imersiune, mai ales că poți ascunde și HUD-ul și cu o grafică impresionantă și un sound design excelent te poți afunda în această lume. Am ales modul imersiv și voice actingul este de calitate, dar apoi am trecut și pe engleză pentru asimilare mai ușoară, însă nu mi-au plăcut vocile și nu păreau la locul lor. Deci dacă nu vă deranjează subtitrările, atunci vă recomand modul în limba japoneză.
Jocul arată fantastic și faptul că vremea este dinamică ajută foarte mult. Am văzut furtuni, primăvară, zile însorite, nopți cu luna mare pe cer și zone înghețate. Vântul suflă constant și elemente dinamice invadează ecranul precum frunze, flori, sau zăpadă. Jocul are și ray tracing și îi dă un plus de realism, mai ales după ce se formează bălțile și vezi reflexia orașului și a personajului în ele.
Și încă o chestie, amânările cred că au ajutat deoarece jocul rulează foarte bine și e foarte bine optimizat, fără bug-uri majore. Eu am rulat jocul la setări High cu ray tracing la rezoluție 4K cu DLSS în modul performance și am avut constant peste 60 de FPS pe un PC cu o placă video GeForce RTX 4080 Super.
Deci se poate să avem și un joc Ubisoft care să ruleze bine, cel puțin pe hardware-ul meu, și fără bug-uri, doar chestii mici, ce unele vor fi rezolvate cu un patch la lansare.
Revenind la gameplay, ce face bine Shadows și era o problemă în Valhalla, este faptul că compartimentalizează foarte bine zona de acțiune non stop cu stealth. Seria oricum s-a dus mai mult spre acțiune și a lăsat stealth-ul în urmă, dar acum poți să joci doar astfel cu Naoe sau te poți lupta la nesfârșit cu Yasuke. Totuși, asta nu înseamnă că Naoe nu poate lupta și nici că Yasuke nu poate merge pe furiș. Doar că fiecare se descurcă mai bine la treaba sa.

Cu Naoe vei vrea să eviți confruntările directe cu mulți inamici deoarece ești mai vulnerabil și arsenalul tău se potrivește mai bine asasinărilor și furișărilor. Yasuke poate face asasinări, dar acestea sunt destul de zgomotoase și brutale și se poate cățăra pe anumite clădiri, dar nu pe toate, iar frânghiile se pot rupe cu el. Cu Yasuke poți trage de la distanță cu arcul, dacă vrei să mai elimini din inamici înainte să te lupți cu ei ca un adevărat samurai. Practic, ce a făcut Sucker Punch cu Ghost of Tsushima cu un singur personaj, Ubisoft a împărțit la două personaje.
Amândouă stilurile de joc sunt destul de fun, dar cumva cel cu Yasukee mai repetitiv și poate fi mai boring după multe ore de joc. Cel cu Naoe rămâne mai fresh pentru mai mult timp. La fel ca și în trecut și aici luptele sunt fondate pe pararea și evitarea atacurilor. Un sistem simplu, care funcționează ok, dar nu evoluează cu tine și poate fi plictisitor după o perioadă. Motivul pentru care jocul rămâne mai fun de-a lungul orelor de joc este faptul că ambele personaje au acces la mai multe arme care vin cu abilități noi și astfel mai poți schimba stilul de joc. Chiar și în aceeași misiune poți schimba armele, armurile care au diferite bonusuri și care favorizează un anumit mod de joc. Chestia este că trebuie să fii dispus să încerci, să nu joci doar cu Katana, deși o poți face, să te forțezi să abordezi diferit anumite misiuni.
Altfel, cum am zis, ai la dispoziție o lume vastă plină de activități și misiuni secundare, la fel ca și până acum. Precum în Valhalla, și în Shadows ai o bază de operațiuni pe care o poți crea și personaliza cum vrei tu. Aici chiar Ubisoft a mers în detaliu și poți aranja casele, le poți decora, schimba copacii și alte elemente. După multe asasinări, parcă ai nevoie de niște ore de relaxare cu un joc cosy. Acum le ai pe toate într-un singur joc. Cute, dacă ai răbdare pentru așa ceva.
Jocul are un sistem de progresie bazat pe puncte și experiență. Astfel poți să-ți dezvolți personajul în diferite direcții și pe anumite arme. Sunt abilități pasive și active pe care le poți dobândi și poți folosi doar trei în luptă. Astfel trebuie să schimbi între ele în funcție de ce arme ai echipate sau stilul de joc. Ce m-a deranjat pe mine este faptul că zonele au un nivel recomandat, iar dacă ești sub nivel o să-ți fie greu, dar și zonele de la început evoluează cu tine și astfel nu ai niciodată senzația că e o zonă unde e foarte ușor. Și la level 5 și la 32 în aceeași zonă te vei simți cam la fel ca personaj. Ceea ce e puțin dezamăgitor.
Un alt element de gameplay important este existența unor aliați pe care-i poți chema în anumite momente în luptă. Aceștia au abilități și roluri predefinite și te pot ajuta în momente dificile. Mișto din punct de vedere gameplay, dar din nou narativ e ciudat deoarece vin atacă, termină și apoi pleacă. Unii fac și mult zgomot, dar castelele și zonele mari sunt împărțite în zone mai mici și te poți lupta într-o curte fără să-i alertezi pe ceialalți, dacă nu se declanșează alarma.
Concluzie Assassin's Creed Shadows
Pentru că este imposibil să vorbești despre acest joc fără să-l compari cu Ghost of Tsushima, sunt de părere că jocul creat de Sucker Punch e mai bun: mi-a plăcut mai mult sistemul de luptă, duelurile și povestea per total, însă Ubisoft nu livrează un joc rău cu Shadows, dar nu este nici unul care să strălucească în mod special.
Gameplay-ul central este în regulă, dar poate fi plictisitor, dacă nu experimentezi cu armele și stilurile de joc și rămâi blocat în cel standard. Shadows nu iese din modelul jocurile open world al Ubisoft, dar aduce mici îmbunătățiri cu doi protagoniști, mici joculețe, base building, modul fără ghidaj și așa mai departe.
Eu cel mai impresionat am rămas de aspect și de sound design. Jocul arată și se simte fantastic. L-am jucat pe PC cu un monitor QD-OLED 4K și experiența a fost fantastică. Lumea jocului arată bine și se vede că Ubisoft a făcut o treabă bună.
Assassin's Creed Shadows este un joc care cred că va fi pe placul fanilor seriei, dar nu cred că aduce suficient de multe noutăți, încât să atragă gamerii care s-au plictisit de ultimele jocuri Assassin's Creed.