Autopia e o aplicație fondată de Daniel Popa, la bază inginer auto, care a vrut să rezolve o problemă destul de evidentă în lumea service-urilor auto: clienții nu sunt informați, iar service-urile nu comunică destul de bine cu aceștia. În plus, pe lângă acest aspect, Autopia permite oricărui șofer să salveze documente și perioada lor de valabilitate, ca să nu te prindă Poliția fără ITP sau Rovinietă.

Pe Autopia poți introduce orice mașina și, de asemenea, are o secțiune de service-uri verificate ce pot fi contactate și te poți programa. De asemenea, primești actualizări în timp real legat de stadiul reparației și poți plăti cu cardul direct din aplicație. Pe lângă acest aspect, Autopia are și posibilitatea de a face „o amiabilă” în caz de accident ușor direct din interiorul software-ului, fără să mai completezi hârtii la fața locului.

Descarcă aplicația pentru iOS și Android de aici.

Începuturile Autopia

Daniel Popa a terminat facultatea în 2018 și e la bază inginer auto, dar a terminat și ASE-ul la Marketing.

„În prezent, îmi împart timpul între un business de familie pe care îl administrez de aproximativ 5 ani și Autopia. În timpul rămas liber, profit de fiecare secundă să schițez concepte noi de servicii, modele de business și produse menite să automatizeze diferite industrii”, povestește Daniel Popa.

Autopia a venit din pasiunea pe care Daniel o are pentru domeniul auto, dar și dintr-o necesitate de pe piață.

„Am simțit pe proprie piele, ca mulți dintre noi, ce înseamnă un raport comercial de slabă calitate între client și service-ul auto. De cele mai multe ori, gradul de satisfacție al clienților, în cazul serviciilor de reparație auto, nu este afișat în mod public. De multe ori, problemele rămân între părțile implicate în mod direct: client – mecanic/consilier service, iar acest fapt are implicații financiare majore asupra business-ului în sine”, spune Daniel Popa.

În plus, pentru că raportul dintre proprietarii de mașini și service-uri nu este unul transparent de multe ori, fidelizarea și retenția clienților sunt afectate. El a avut viziunea de a crea un cadru organizat, digital și transparent.

„Pe lângă experiența oferită de Autopia în procesul de mentenanță și nevoile care apar în deținerea unui autoturism, îmi doresc să ofer utilizatorilor un instrument care să le ofere o economie reală de timp, precum și încrederea că în interiorul platformei se găsesc numai furnizori de servicii de calitate”, explică Popa.

Autopia e un serviciu mixt, B2C și B2B. Proiectul are un plan destul de complicat de a găsi o piață potrivită, pentru că trebuie să convingă service-urile să se înroleze în platformă, să fie transparente cu plățile și să accepte plata cu cardul.

Cum organizezi o piață haotică a service-urilor auto

Din experiența fiecăruia, rata de mulțumire a clienților față de service-urile auto este foarte mică. În primul rând, nu există o transparență a reparațiilor, costurile se află, de obicei, la final, iar acestea sunt greu de anticipat. În plus, satisfacția clienților e relativ mică, poate chiar și calitatea reparațiilor.

Autopia vrea să introducă în platformă service-uri verificate și la care să te poți programa online.

Până în acest moment avem o rată de conversie de aproximativ 60-70% service-uri abordate – service-uri contractate. Avem această eficiență datorită modelului de business propus de Autopia și anume comision per client venit prin aplicație. În altă ordine de idei, service-urilec olaboratoare beneficiază în mod gratuit de platformă și o pot folosi pentru business-ul de zi cu zi. În același timp, li se deschide o ușă către un public exclusiv format din șoferi”, spune Daniel Popa.

Cu toate că rata de succes e bună, Autopia a pornit la drum într-o perioadă extrem de dificilă, lansarea fiind cu câteva zile înaintea declalării stării de urgență, iar 70% din service-urile contactate erau închise în acel moment.

Beneficiile pentru un service auto

Autopia se prezintă către service-uri cu o propunere destul de simplă: organizare mai bună și mai mulți bani.

„Managerii acestora pot urmări mai clar și în timp real date esențiale business-ului lor. Au la dispoziție aproximativ 28 de statisitici despre: încasări, eficiență,randament, ore lucrate, rating-ul clienților și multe altele”, spune Daniel Popa, CEO al Autopia.

În plus, toată interacțiunea cu clienții poate deveni digitală, de la programări, la fișe de intrare/ieșire, deviz de plată sau facturi.

„Platforma este interactivă și automatizată în așa fel încât comunicarea dintre service și client să se desfășoare cu o alocare de resursă umană minimă. Aș numi doar câteva exemple: notificarea clientului cu privire la programarea viitoare, notificarea clientului când mașina este în lucru, timpul estimat al lucrării sau momentul în care lucrarea este finalizată”, spune Daniel Popa.

Autopia oferă reparații care sunt facturate și fiscalizate. Conform datelor platformei online, până acum majoritatea operațiunilor au fost plătite cu cardul.

Amiabilă din aplicație

Unul dintre planurile mari ale Autopia e integrarea de documente în caz de accident ușor, așa-numitele amiabile. În momentul de față încă se lucrează la acest feature, pentru că așteaptă răspunsul de la Autoritatea de Supraveghere Financiară cu privire la acest nou mod de completare a formularului de constatare amiabilă.

„În cele ce urmează, vom informa asiguratorii din România cu privire la produsul nostru, cum funcționează, ce elementele de securitate conține și cum digitalizarea procesului creează plus valoare pentru toate părțile implicate, inclusiv asiguratori”, spune Daniel Popa.

El spune că „Atât timp cât sunt respectate forma, conținutul, precum și elementele de securitate necesare, nu ar trebui să apară probleme. Finalitatea este aceeași, iar obligația asiguratorilor este de a procesa documentul”, explică fondatorul Autopia.

Utilizatorii Autopia și impactul asupra pieței

În momentul interviului pentru acest material, la 1 mai 2020, Autopia avea 3.000 de utilizatori în prima lună de lansare, ceea ce i-a arătat lui Daniel o deschidere a pieței.

Crede că situația sanitară din jur și limitările sociale i-au afectat, dar au primit feedback-uri bune de la utilizatori și multe mesaje pentru adăugarea de funcții suplimentare.

Apropo de funcții noi, echipa de la Autopia lucrează la implementarea unei soluții de achiziționare de RCA automatizată. „Achiziția de RCA nu ar trebui să dureze mai mult de 2 minute. De asemenea, în următoarele luni vom dezvolta și implementa în aplicație achiziția de piese de schimb și vom dezvolta news feed-ul înspre o direcție de „open platform", unde orice furnizor de servicii conexe domeniului auto să-și poată publica anunțurile”, spune Daniel Popa. El nu vrea să creeze un marketplace de tip OLX, ci un ecosistem de utilizatori, inclusiv la nivel de conținut relevant pentru clienți.

Sursele de venit vin din zona colaboratorilor și service-urilor, iar pentru clientul final nu va exista vreun cost ascuns.