Avem președinte. 5 recomandări care țin de delegare, inspirate de la antreprenori
România are oficial președinte. Mai departe, toți ochii se îndreaptă spre echipa pe care Nicușor Dan și-o va face la Cotroceni. Am câteva recomandări esențiale pentru noul președinte al României care țin de delegare, o activitate care a lipsit din activitatea profesională a multor lideri politici în ultimii 30 de ani.
Află opiniile specialiștilor din comunitatea start-up.ro
Textele publicate în categoria Subiectiv sunt responsabilitatea autorilor, fiind opinii asumate de aceștia. Dacă vrei să afli mai multe opinii ale specialiștilor, urmărește categoria Subiectiv.
Urmărește specialiștii!
- Să identifice și să selecteze echipa potrivită formată din oameni competenți și de încredere. Președintele ar trebui să se bazeze pe oameni care au expertiză în domeniul lor și care sunt capabili să ia decizii responsabile. Și nu mă refer la miniștri, care sunt apanajul partidelor politice. Ci la oamenii din echipa de la Cotroceni a președintelui. Consilierul prezidențial cu atribuții în economice să aibă experiență în macroeconomie și în afaceri. Consilier de stat pentru afaceri europene și politică externă să fi implementat proiecte în domeniul fondurilor europene și să fi avut experiență anterioare în diplomație.
- Claritatea responsabilităților - Fiecare membru din echipa prezidențială să înțeleagă clar ce responsabilități are și să aibă autonomie în luarea deciziilor, evitând astfel micro-managementul care ar duce la blocaje și întârzieri pe care le-am văzut foarte mult în ultimii 10 ani.
- Să comunice constant și eficient - O delegare eficientă presupune stabilirea unor canale de comunicare deschise, să se asigure că informațiile esențiale ajung rapid la persoanele potrivite și mai ales către cetățeni, care au nevoie să știe ce se întâmplă în țară și global cu țara noastră. Să ne inspirăm de la marii lideri ai lumii. Ei vorbesc rar, clar, articulat și nu e nevoie să explice ceea ce spun. Claritatea are in spate atitudinea, valorile pe care le trăiește un lider, educația în oratorie, dezvoltarea personală și atenția oferită celor din jur. Un lider nu folosește un limbaj complex sau foarte sofisticat, ci vorbește pe limba oamenilor pe care-i conduce. Simplitatea este cheia comunicării.
- Să asigure crearea unui sistem de feedback și evaluare – Monitorizarea progresului și ajustarea strategiilor sunt necesare pentru a menține eficiența delegării și doar așa că avea în echipă oameni competenți și implicați. Președintele Nicusor Dan se poate inspira de la antreprenorii care își evaluează managerii în mod eficient. Uneltele de evaluare a echipei sunt: managementul prin rezultate, coeziunea echipei și leadershipul. Un lider bun nu are nevoie de pontaj ca să-și verifice echipa; el are o echipă care muncește și rezultatele se văd. E nevoie de evaluări frecvente și nu mai sunt de ajuns cele realizate o dată la șase luni sau la un an, nici măcar cea trimestrială sau lunară. E nevoie de o evaluare după o perioadă mai scurtă. Recomand revizuirea performanței săptămânal, în ședințe de 15-20 de minute, punctuale, intalniri de 1 la 1 cu fiecare membru din echipă. Antreprenorii și liderii politici pot aplica acest model fără grija că le-ar lua prea mult timp.
- Să promoveze un climat de încredere – O echipă funcționează bine atunci când se simte apreciată și motivată să își asume responsabilitatea pentru deciziile luate. Astfel o țară întreagă va primi mesajul că pot să aibă încredere în lideri și în echipele din jurul acestora.
Dacă președintele reușește să aplice aceste principii, își poate maximiza eficiența în conducerea și reprezentarea țării. De asemneea, semnalez și care sunt obstacolele ce pot apărea din mai multe direcții. Printre cele mai comune provocări se numără:
- Lipsa încrederii – Dacă liderul nu are încredere în echipa sa, va ezita să delege sarcini importante, ceea ce poate duce la supraîncărcare și blocaje majore care ar ține țara pe loc sau chiar ar crea premisele regresului.
- Comunicare neclară– Fără instrucțiuni precise, există riscul ca sarcinile să fie înțelese greșit, ducând la rezultate nesatisfăcătoare și timp pierdut iar asta ar genera haos și climat de stress și anxietate.
- Teama de pierderea controlului– Unii lideri au dificultăți în a lăsa deciziile în mâinile altora, de teamă că lucrurile nu vor fi făcute „așa cum trebuie”. Asta va duce ca lucrurile chiar să nu fie făcute.
- Lipsa de competențe ale echipei– Dacă persoanele delegate nu au abilitățile necesare, procesul poate deveni frustrant și ineficient.
- Refuzul de a delega– Unele persoane consideră că „este mai rapid să fac singur” și evită să ofere responsabilități altora, ceea ce poate duce la epuizare.
Depășirea acestor obstacole necesită încredere, comunicare clară și o cultură organizațională care susține autonomia și responsabilizarea. Și e valabil pentru antreprenori și manageri, dar și pentru liderii politici ai unei țări.
Delegarea eficientă se construiește pe două paliere foarte importante: înțelegerea valorilor, a viziunii și a misiunii afacerii, și comunicarea. Ele pot fi considerate două fețe ale aceleiași monede, fiindcă nu poți înțelege valorile afacerii dacă nu le comunici în mod eficient.
Ovidiu Toader este antreprenor, iar din 2014, antrenor de antreprenori. A lucrat cu peste 1.200 de antreprenori și manageri. Este implicat ca antreprenor și investitor în mai mult de 15 business-uri ce au generat în ultimii 30 de ani cifre de afaceri de sute de milioane de euro și peste 1.000 de locuri de muncă.