Sustenabilitatea e un scop important în momentul de față, nu doar un termen cool pe care să-l folosească afacerile. Pe lângă faptul că Organizația Națiunilor Unite a publicat 17 țeluri pentru dezvoltarea sustenabilă, organizațiile încep să înțeleagă că nu numai profitul e important, ci și modul în care acea afacerea are un impact asupra viitorului nostru. Companiile sunt din ce în ce mai atente la cum lucrează muncitorii, la ce condiții sunt și la ce materiale folosesc.

Emanuele Musa vrea să dezvolte această direcție prin intermediul platformei Babele. Noi am discutat cu el în cadrul unui interviu video pe care-l poți asculta inclusiv ca podcast mai jos. Pe lângă Babele, Emanuele a fost implicat și în primul accelerator pentru makeri din România, adică acei antreprenori care creeză produse fizice, Level Up.

Dacă vrei să asculți podcast-ul nostru Startup Mashup abonează pe platforma ta preferată de streaming aici.

„Am dezvoltat prima platformă care connectează inovatorii sociali cu mentori din toată lumea. Am început prin a înțelege cum putem coordona oamenii ca să lucreze împreună într-o formă creativă, cu impact bun asupra societății și mediului”, povestește Emanuele.

Cum a pornit Babele și cum funcționează

„Când am scris teza mea de master am vrut să aflu cum putem face ca oamenii să fie mai implicați. Am început să lucrăm cu acceleratoare, incubatoare și universități care aveau programe ce susțineau inovatorii sociali. Astăzi lucrăm cu mai mult de 1.000 de inovatori din 160 de țări”, spune Emanuele.

Babele este punctul de legătură între o companie mare care vrea să implementeze un proiect și tot felul de oameni inovatori care să le ajute. „Toate aceste companii mari au probleme în a ajunge la înțelepciunea colectivă a acestor grupuri de persoane. Creăm conținut ce poate fi distribuit cu alte programe, tocmai pentru ca acceleratoare, incubatoarele și alte programe de inovație să nu mai încerce să reînventeze roata”, explică Emanuele. Practic, el creează metodologii prin care poți să creezi programe de inovație în cadrul firmei tale și nu numai.

Poți să urmărești interviul video mai sus sau poți asculta podcast-ul în meniul de mai jos. Dacă vrei să citești articolul integral, varianta scrisă continuă mai jos.

De asemenea, pentru a ajuta la o metodologie ușoară de a dezvoltă structura antreprenorială a oamenilor și companiilor, Emanuele a dezvoltat o metodologie bazată pe Monopoly. Și se cheamă Startupoly.

„Dacă folosesc această metodologie pot să merg în întreaga călătorie ca să explic antreprenoriatul mai ușor. E mai ușor să le arăți oamenilor care sunt pașii. Un framework ca să organizezi modul în care explici antreprenoriatul”, spune Emanuele.

Pentru 2020, Emanuele Musa vrea să lanseze și ediția a doua a acceleratorului Level Up în trimesturl al doilea și să implice mai multe companii. De asemenea, pe Babele au 50 de acceleratoare care folosesc platforma pentru a-și coordona activititatea.

Cum pot avea companiile mari o abordare socială?

E greu să zici unui brand cum e Coca-Cola, de exemplu, să se gândească serios la impactul social al afacerii lor. Dar dacă ar face-o și nu ar pierde din profit? Dacă Apple nu ar mai lucra împreună cu fabrici din China unde muncitorii sunt tratați ca niște sclavi și dacă nu am mai folosi în telefoanele mobile materiale extrase din minele din Congo de către copii?

„Totul începe prin a înțelege ce valoare oferi fiecărei companii. Trebuie să înțelegi impactul. De exemplu, Ben&Jerry e o firmă care lucrează cu producătorii de arome pentru înghețatele lor ca să se asigure că totul este cât mai natural. De asemenea, Fairphone e o firmă care produce telefoane mobile ce garantează că nu folosește materiale din minele din Africa. Un milion de oameni au murit în Congo în ultimii 10 ani ca noi să avem cele mai noi gadgeturi”, explică Emanuele.

„Awareness-ul e și mai important. Astăzi vedem multe informații despre schimbările climatice. Cu 10 ani în urmă nu aveai cantitatea aceasta de informație”, explică Musa.

„Guvernele au un rol important. 190 de țări au semnat un acord pentru dezvoltare sustenabilă. Deschizi televizorul în Suedia și vezi mereu că se vorbește de aceste țeluri, dar în România nu vezi niciodată asta”. Emanuele spune că guvernele mai au 10 ani ca să acționeze, să promoveze sustenabilitatea, dar și să vină alături de organizații private pentru a colabora ca să înțeleagă cum societatea poate ajunge la aceste ținte.

Intraprenoriat cu implicare socială

Pentru 2020, Emanuele Musa și Babele vor să implementeze programe de intraprenoriat în organizații mari, prin care să conecteze corporațiile cu ONG-urile. Cum faci asta?

„La intraprenoriat nu începi deodată mare. Începi mic. Începi de jos cu cei care sunt deschiși, așa-numiții early adopters. Eviți astfel toate persoanele care au ceva contra proiectului și încerci să creezi o poveste de succes”.

„Am decis ca în România să lucrăm cu o corporație bancară pentru un proiect de intraprenoriat social. Trebuie să te asiguri că angajații au o relație mai apropiată de IMM-uri și să le educi skill-urile antreprenoriale. Am ales patru ONG-uri care fac tranziția spre îndreprinderi sociale și să le oferim educație financiară în acest proiect”, explică Musa.

„ONG-urile intră într-un proces de accelerare și le conectăm cu directorii instituților financiare, pentru ca aceștia din urmă să devină mentori. Și îi vom învăța tehnici moderne precum design thinking, lean startup, customer development”

Pentru Emanuele, educația antreprenorială „te pregătește pentru perioade de nesiguranță. Trebuie să-i pui pe oameni în context și ar trebui să fie o colaborare mai bună între mediul academic și antreprenori. Și trebuie să înțelegi ce înseamnă să dezvolți o idee, să renunțăm în spațiul european la stigmatizarea eșecului”.