Din datele agregate se poate vedea că, în ceea ce privește comportamentul de consum al clienților români, turismul a generat cea mai mare creștere, cu +84% pentru bugetele alocate călătoriilor. În același timp, numărul tranzacțiilor efectuate în contextul mobilității turistice aproape s-a dublat (+93%). Însă, românii au alocat mai puțini bani serviciilor și utilităților. În această perioadă, față de primele șase luni ale anului trecut, cheltuielile cu serviciile au scăzut cu 10%, iar cea mai modestă creștere, de 1,7%, a fost remarcată pentru segmentul utilităților.
Românii reduc cheltuielile cu shopping-ul
În general, românii au fost mai atenți cu banii și au cheltuit mai puțin pentru shopping sau în supermarketuri. De altfel, în primele șase luni ale anului, s-a constatat o reducere a ponderii cheltuielilor cu shopping-ul de la 21% la 17%, iar în cazul cumpărăturilor din supermarket-uri, ponderea s-a diminuat de la 16% la 13,5%.
În schimb, revenirea treptată la normalitatea socială și la mobilitatea de dinainte de pandemia de COVID-19 a contribuit la creșterea ponderii cheltuielilor cu divertismentul (de la 14% la 17%), a celor din restaurante și cafenele (de la 7,4% la 9,8%) și a celor cu călătoriile (de la 5% la 7%), în totalul cheltuielilor realizate în primele șase luni ale anului, față de primele șase luni din 2021. Inflația este și ea un factor care influențează acest comportament, românii preferând să aloce mai mulți bani unor experiențe pozitive, precum socializarea, participarea la concerte și spectacole sau călătoriile, în loc să cheltuiască pentru achiziții recurente sau cu implicare redusă (utilități, servicii, bunuri de larg consum).
Un utilizator de Revolut din România a cheltuit, în medie, 501 EUR pentru divertisment, în primele 6 luni ale anului, 374 EUR pentru călătorii, 299 EUR pentru shopping, 255 EUR pentru achiziții diverse, 175 EUR pentru utilități.
Doamnele au realizat aproape 30 de milioane de tranzacții cu Revolut în primul semestru al anului, în creștere cu 27% față de aceeași perioadă a anului anterior, în timp ce valoarea totală a cheltuielilor s-a majorat cu 31%. Cu toate aceste, valoarea medie a tranzacțiilor realizate de un bărbat, în sem. I 2022, a fost superioară celei a tranzacțiilor făcute de o femeie - 956 EUR vs. 1.607 EUR.
Campionii creșterii în privința ratei de utilizare sunt clienții din generația Z (18-24 de ani) cu +88% tranzacții în sem. I 2022 vs sem. I 2021. Tot ei sunt pe primul loc și în privința valorii totale a tranzacțiilor, când vine vorba de trenduri crescătoare (+81%).
Următoarea categorie de vârstă care a utilizat mai mult Revolut în perioada de referință este 25-34 de ani (+28%), dar la nivelul volumului cheltuielilor, segmentul 45-54 de ani a marcat o creștere importantă, de 22,4%. Cea mai mare valoare a sumei medii cheltuite per utilizator în primul semestru al anului a fost înregistrată pentru categoria de vârstă 35-44 de ani, care a făcut achiziții cu Revolut în valoare de aproximativ 1.607 EUR/ client (+19% față de sem.I 2021).
Cea mai mare creștere, în privința aceluiași indicator, a fost semnalată pentru segmentul 25-34 de ani (+31%). La polul opus, categoria de vârstă pentru care s-a înregistrat creșterea cea mai mică este 55-64 de ani, în cazul căreia suma medie a cheltuielilor realizate de un client, în primul semestru al anului, a fost cu 8,4% mai mare (850 EUR/client).
Topul comercianților
Schimbările produse în comportamentul consumatorilor au influențat și structura clasamentului comercianților, în primele șase luni ale anului. După sumele totale ale tranzacțiilor înregistrate cu Revolut în această perioadă, pe primele două locuri s-au situat rețelele Lidl și Mega Image, urmate de Emag, OMV Petrom și Booking.com.
Românii au alocat bugete mai mici achizițiilor de aparatură electrică, electronică și IT&C (-19% în sem. I 2022 vs sem. I 2021), dar au plătit mai mult la benzinării (+20%) și pe platforma booking.com (+145%). Booking.com s-a aflat în top 5 comercianți atât în rândul GenZ, cât și printre Mileniali și Generația X (24-35 și 35-44 ani).
Top 5 comercianți pentru utilizatorii din categoria 18-24 ani a fost format din: Lidl, OMV, Mega Image, Bolt.eu și Glovo, pentru segmentul 25-34 ani - Emag, Lidl, Mega Image, OMV, Booking, pentru segmentul 35-44 - Lidl, Emag, OMV, Mega Image și Booking.com, pentru segmentul 45-54 - Lidl, Mega Image, OMV, Kaufland, Emag.
”Datele din primul semestru al anului 2022 indică o revenire a clienților la un stil de viață mai alert și la reluarea călătoriilor, atât în interiorul țării, cât și dincolo de granițe. Călătoriile, ieșirile la restaurant și apetitul pentru divertisment sunt o dovadă că societatea și-a revenit la preocupările de dinainte de pandemia de COVID-19. În același timp, vedem și primele semne ale unui comportament precaut în rândul consumatorilor, axat pe diminuarea cheltuielilor recurente. Rolul nostru este să le ușurăm misiunea și să îi ajutăm să obțină maximum de la banii lor, în tot timpul anului, nu doar atunci când sunt în vacanță”, a declarat Gabriela Simion, General Manager Revolut Bank, sucursala România.