Conform celui mai nou studiu SAS, desfășurat cu ajutorul Coleman Parkes Research Ltd., China este lider, 83% din decidenții din companii chineze declarând că organizațiile lor au implementat astfel de tehnologii.

Procentajul este considerabil mai mare decât în Marea Britanie (70%), Statele Unite (65%) și Australia (63%).

În paralel însă, companiile din SUA au un avans în ceea ce privește implementarea completă și maturitatea tehnologiilor AI (24%), comparativ cu China (19%) și Marea Britanie (11%).

Ce înseamnă asta în privința impactului economic global al AI-ului și AI-ului generativ? Într-un raport din 2023, McKinsey a estimat că AI-ul generativ ar putea adăuga echivalentul a 2,2 – 4,6 trilioane de dolari anual economiei globale, într-o varietate de scenarii de utilizare.

Cifra este comparabilă cu PIB-ul Marii Britanii în 2021. Impactul ar crește influența inteligenței artificiale cu 15%, până la 40%.

Având în vedere aceste implicații economice, SAS și Coleman Parkes au intervievat 1.600 de decidenți din piețe globale importante. Respondenții lucrează în industrii diverse, precum cea bancară, a asigurărilor, sectorul public, științe sociale, sănătate, telecomunicații, energie și utilități, manufactură, retail, și servicii profesionale. Cele mai mici organizații din studiu au între 500 și 999 de angajați, iar cele mai mari au peste 10.000 de lucrători.

”Deși China este lider la rata de adoptare a AI-ului generativ, acest indice nu se traduce neapărat și într-o implementare eficientă sau într-un randament mai bun”, afirmă Stephen Saw, Managing Directo la Coleman Parkes. ”De fapt, SUA se află în prim-plan, cu 24% dintre companii care au implementat complet AI generativ, comparativ cu 19% în China.”

Studiul global include indicatori care arată că diverse regiuni ale lumii sunt pregătite să introducă AI-ul generativ, însă în etape diferite.

”De fiecare dată când e vorba de o nouă tehnologie, companiile trebuie să navigheze prin etapa de descoperire, pentru a separa promisiunile de realitate și pentru a înțelege complexitatea implementărilor practice în cadrul organizației. Am ajuns în această etapă cu AI-ul generativ”, declară Bryan Harris, Executive Vice President și CTO la SAS. ”După ce trecem de etapa reclamei și a promisiunilor, vorbim acum despre implementări concrete ale AI-ului generativ, ce duc la livrarea de rezultate repetabile și de încredere pentru companii.”

Cum arată topul regiunilor în privința folosirii complete și implementării AI-uli generativ în procesele organizațiilor?

  • America de Nord: 20%
  • Asia – Pacific: 10%
  • America Latină: 8%
  • Europa de Nord: 7%
  • Europa de Est și Sud-Vest: 7%

Care sunt regiunile care au implementat politici de utilizare a AI-ului generativ?

  • Asia – Pacific: 71%
  • America de Nord: 63%
  • Europa de Est și Sud-Vest: 60%
  • Europa de Nord: 58%
  • America Latină: 52%

Câți dintre cei care plănuiesc investiții în AI generativ în următorul an fiscal au un buget dedicat?

  • Asia – Pacific: 94%
  • Europa de Nord: 91%
  • Europa de Est și Sud-Vest: 91%
  • America de Nord: 89%
  • America Latină: 84%

Industriile și diviziile funcționale adoptă AI-ul generativ la niveluri diferite

Sabine VanderLinden, CEO și Venture Partner, Alchemy Crew, consideră că industriile care investesc în AI generativ au potențial ridicat: ”Viitorul afacerilor este transformat de inteligența artificială generativă”, afirmă aceasta.

”Într-adevăr, integrarea AI-ului generativ în procese de business – de la profilare dinamică în marketing la cereri de asigurări precise – oferă oportunități nemaiîntâlnite pentru eficiență, personalizare și prognoze strategice. Adoptarea acestei tehnologii este esențială pentru păstrarea unei poziții fruntașe într-o piață foarte competitivă, și totodată foarte dificil de anticipat.”

Când vine vorba de segmente de industrie, datele arată că industriile bancară și telecom conduc în topul încorporării de sisteme cu AI generativ în darul operațiunilor zilnice.

Cum arată implementarea completă a AI-ului generativ în procesele de business obișnuite?

  • Banking: 17%
  • Telecom: 15%
  • Asigurări: 11%
  • Științe sociale: 11%
  • Servicii profesionale: 11%
  • Retail: 10%
  • Sectorul public: 9%
  • Sănătate: 9%
  • Manufactură: 7%
  • Energie și utilități: 6%

Care industrii folosesc deja AI-ul generativ zilnic?

  • Telecom: 29%
  • Retail: 27%
  • Bancar: 23%
  • Servicii profesionale: 23%
  • Asigurări: 22%
  • Științe sociale: 19%
  • Sănătate: 17%
  • Energie și utilități: 17%
  • Manufactură: 16%
  • Sectorul public: 13%

Care departamente din organizații folosesc sau plănuiesc să folosească AI generativ?

  • Vânzări: 86%
  • Marketing: 85%
  • IT: 81%
  • Financiar: 75%
  • Producție: 75%

Obstacole în calea implementării și folosirii AI-ului generativ

Cea mai importantă dintre provocările pe care le întâmpină organizațiile care doresc să folosească AI generativ în mod curent este lipsa unei strategii generale.

Doar 9% din respondenți declară că sunt foarte familiari cu adoptarea AI-ului generativ de către propria companie. Dintre respondenții ale căror organizații au implementări complete de AI generativ, doar 25% se declară foarte familiari c strategia de adoptare.

Chiar și decidenții responsabili pentru decizii de investiții tehnologice sunt străini față de inteligența artificială – asta se întâmplă și în cazul companiilor care conduc topul adoptărilor.

9 din 10 decidenți tehnologici seniori admit că încă nu înțeleg pe deplin AI-ul generativ și potențialul de a transforma procesele de business. La 45%, oamenii din pozițiile CIO sunt cei mai înțelegători față de strategiile de adoptare pentru AI generativ. Doar 36% dintre CTO, însă, înțeleg aceste strategii.

Chiar dacă există aceste lacune de înțelegere, majoritatea organizațiilor (75%) susțin că au pregătit bugete pentru a face investiții în AI generativ în următorul an fiscal.

Alte provocări pe care le întâmpină organizațiile includ:

Datele: pe măsură ce organizațiile adoptă AI-ul generativ, ajung la concluzia că au insuficiente date pentru a calibra modelele lingvistice mari (LLM). De asemenea, odată începută încorporarea sistemelor, ajung la concluzia că nu au uneltele potrivite pentru a implementa cu succes inteligența artificială. Șefii departamentelor de IT sunt, în principal, îngrijorați cu privire la confidențialitatea datelor (76%) și securitatea datelor (75%).

Reglementările: doar 10% din organizații afirmă că sunt întru totul pregătite să se alinieze viitoarelor reglementări din AI. O treime intre organizațiile care au făcut implementări complete cred că pot respecta reglementările. Doar 7% din companii oferă traininguri avansate privind guvernanța în domeniul inteligenței artificiale generative. Și doar 5% au la îndemână un sistem fiabil pentru a măsura biasul și riscurile de securitate în modelele lingvistice mari.

Cu toate că există obstacole, unii dintre cei care au adoptat timpuriu aceste sisteme au înregistrat deja beneficii palpabile. 88% dintre companii raportează o experiență și satisfacție a angajaților îmbunătățită, 82% afirmă că au scăzut costurile operaționale, iar 82% se bucură de o creștere a ratei de retenție a clienților.