“M-am uitat puțin pe piața de muzică din București și am văzut că nu există un loc unde lumea să poată să vină, să facă schimburi, să asculte vinilul înainte să îl cumpere,” ne spune Constantin Vasile când este întrebat despre proiectul lui, Bazar de Muzică, o mică afacere din București de unde poți cumpăra muzică în formă fizică.

Totul a început la evenimentul Bazar de Cotroceni, unde Constantin a vândut peste 100 de albume din colecția sa personală, în fața porții. El spune că nu cunoștea piața, că le-a dat prea ieftin, dar că atunci l-a lovit realizarea că albumele le găsește ușor și că poate să acumuleze stoc.

Pe atunci încă era confortabil cu viața de corporație, spune el, dar odată ce cuțitul a ajuns la os și a făcut pasul către antreprenoriat, nu s-a mai întors. ”Tranziția mi s-a părut ușoară, fără stresul din corporație. La început am lucrat eu singur, am făcut totul în magazin, de la rafturi la etichetare, și munca era plăcută, fără stres sau deadline-uri.”

Un salt în gol, un Bazar creat

Constantin descrie începuturile Bazarului ca un salt în gol, unde nu știa sigur ce se va întâmpla mai departe. A căutat o locație cât mai mică, cu costuri cât mai reduse, totul fiind bootstrapped (n.r. - bootstrap se referă la antreprenorii care decid să finanțeze cu propriile economii sau bani de la familie/prieteni).

Acum, la un an de la deschiderea locației, există planuri de extindere pentru a face micul Bazar din București mai accesibil și spațios. Fondatorul spune că nu și-ar dori mai multe locații, pentru că nu ar avea capacitatea de a replica atmosfera originală, și că până și deschiderea site-ului a venit cu incertitudine la început. Totuși, din cauza cerinței mari de la oamenii care nu puteau ajunge în capitală, dar care își doreau să achiziționeze de la Bazar, site-ul a devenit recent o realitate.

Chiar dacă singurul considerent a fost prețul locației, fondatorul s-a lovit de alte dificultăți, precum lipsurile legislative pentru micii comercianți ca el. ”La mine este comerț cu amănuntul la bunurile de ocazie, adică bunuri second hand. Legislația este concentrată pe industria vânzării de mașini second hand, nu pe ce facem noi. Trebuie să ne mulăm pe legislația actuală, pentru că ei nu știu că existăm.”

Cum formezi o comunitate fizică în era muzicii online

”La Bazar de Muzică, ne propunem să fim locul tău preferat pentru socializare și pentru a descoperi muzică din toate genurile” este descrierea pe care o găsești pe site-ul lor.

Unul dintre cele mai mari obiective ale afacerii a fost cea de a întemeia o comunitate în jurul muzicii, un prilej de socializare, pentru că Constantin a crezut că ne lipsește un astfel de spațiu la noi.

”Există spații în București care creează comunități, dar nimic în jurul muzicii. Nu era un loc unde lumea să poată să vină, să browse-uiască muzică, să scoată un disc să îl asculte, asta nu era. Simțeam că nu era, iar lumea simte că scopul acestei afaceri nu este 100% profitul. E un refugiu al meu. ”

Într-o eră digitalizată și invadarea spațiilor creative de către inteligența artificială, fondatorul nu este îngrijorat, ci crede că acestea nu vor putea simula, cel puțin în viitorul apropiat, emoțiile reale, umane, și originalitatea creativă a oamenilor. Am mai întrebat și alți iubitori de muzică ce cred despre asta, aici.

Recomandări de artiști tineri

Bazar de Muzică a devenit viral pe social media din cauza videoclipurilor scurte unde cer clienților recomandări de muzică (am recomandat și eu câteva melodii la ei, aici), iar de atunci o varietate de artiști și celebrități le-au călcat pragul pentru a recomanda sau promova diverse melodii.

Diversitatea acestor oameni e ce face diferența, adaugă Constantin. ”E o experiență. Platformele online îți pun niște ochelari de cal și îți arată recomandări în funcție de ce nevoi de monetizare au ei. Un magazin îți oferă fix posibilitatea asta, a unui magazin clasic record shop, de a căuta activ muzică.”

Pentru că noi nu vrem ochelari de cal, i-am cerut și noi lui Constantin câteva recomandări de artiști români pe care să îi ascultăm pentru a ne mări colecția, printre care trupele Plant, D.E.N.I.S și FUCK YOU! DRACU.

Interviul integral îl găsești pe canalul nostru de YouTube, start-up, sau aici: