Ceea ce diferențiază poate Namzya de multe afaceri e că de puține ori poți spune că o afacere a fost prima în România. Că a transformat piața. Dar Andra și Marcela au reușit acest lucru.
Namzya a pornit în 2017 din inițiativa celor două, care anterior se cunoscuseră și au devenit prietene și colaboratoare. Una îmbina experiența de web development, una de advetising. Astăzi Namzya lucrează cu branduri precum Nissan sau Lamborghini pentru a le da acestora un nume. Dar deși uneori totul pare simplu, în spatele unui nume este multă cercetare, știință, ba chiar cele două menționează că e mai bine să nu fii atât de creativ când faci un proces de naming.
Marcela și Andra s-au cunoscut în 2012 la cursurile de master ale programului "Marketing Online" din cadrul ASE. Andra avea o firmă de web development cu soțul ei, iar Marcela o agenție de publicitate cu soțul său.
“Încă de la prima întâlnire a noastră, am simțit că aveam aceeași viziune profesionala. Ne doream foarte mult să facem o carieră în domeniul advertising-ului și speram să facem ceva care să rămână în mintea oamenilor pentru totdeauna. Foarte repede ne-am unit forțele celor două firme pentru a începe să oferim servicii web și de publicitate integrate pentru piața din România”, spune Andra Guțui pentru start-up.ro.
În 2017 au trecut printr-un proiect care implica și zona de naming. Brusc, ideea de a se specializa pe această nișă a apărut, iar Marcela i-a propus Andrei să deschidă o asemenea companie.
Spre piața internațională
Încă din primul moment și-au dat seama că pentru așa ceva ar trebui să se ducă pe piața internațională. Era un concept necunoscut în România și doar câteva exemple erau în lumea largă.
“În primul rând, noi aveam deja o oarecare experiență în zona de advertising pe piața locală, știam cât de multe agenții de branding, agenții de publicitate, agenții de digital marketing sunt în România și eram conștiente că în această industrie, cel puțin în țara noastră, bătălia pentru câștigarea unui client era, și încă este, cruntă“, spune Marcela.
Nu au vrut să treacă prin pitch-uri, o metodă de selecție de către branduri a agențiilor care este extrem de competitivă, o formulă neplătită și care implică uneori săptămâni de muncă.
“În al doilea rând, amândouă am avut dintotdeauna o viziune globală și am simțit, încă din momentul în care ne-am cunoscut, că ne dorim să construim împreună ceva „mare”, care să treacă granițele țării. Dacă cu business-urile anterioare nu am reușit, am simțit că aceasta era ideea câștigătoare care ne poate propulsa pe piața internațională, și așa a fost“, mai spne Marcela.
Naming și renaming
Primul proiect la care au lucrat împreună a fost unul de renaming pentru o companie din Marea Britanie care comercializa servere și diverse componente IT.
“Am ajuns să colaborăm cu acea companie prin intermediul unei recomandări primite de la un fost client al Marcelei. Ne-a plăcut enorm de mult procesul pe care l-am dezvoltat special pentru acest prim proiect și așa ne-am dat seama că este domeniul ideal pentru noi”, spune Andra.
S-au documentat în piață înainte de a porni și și-au dat seama că pentru marile corporații brandingul este o nevoie reală. Au descoperit asta cu mașina Nissan Juke. Nissan nu lucra cu o agenție de naming, ci cu una de branding care subcontracta apoi. Așa că și-au dat seama că e potențial pentru a lucra direct cu producătorii.
Astăzi echipa Nissan din Tokyo lucrează după procesul de naming creat de către Namzya.
Au urmat apoi proiecte mai mici din zona de cafea, snacks, electrocasnice, iar apoi au colaborat cu Verisure, unul dintre cei mai mari producători de sisteme de alarmă din Europa. Acela a fost primul proiect mare și drumul spre mai departe.
Dar deși s-au dus spre o nișă, au vrut să se nișeze și mai mult. Au vrut să fie agenția de branding a industriei auto.
"Proiectele de naming din zona auto necesită un proces de documentare mult mai laborios care ne oferă șansa de a descoperi o mulțime de lucruri noi. Și ai mai multă libertate decât în alte industrii”, explică Andra Guțui.
“În general, sunt dorite nume de mare impact, nume metaforice care să trezească anumite emoții în mintea potențialilor clienți. Iar responsabilitatea pe care o ai în a livra un nume final disponibil 100% pentru înregistrarea lui globală, fără ca el să aibă conotații lingvistice negative în foarte multe limbi diferite este foarte mare”, explică aceasta.
Dar dincolo de acest lucru, rămâne visul lor de la început, de a face ceva ce poate să dăinuiască pentru totdeauna. Numele din industria auto rămân cu siguranță.
Agenție de naming sau agenție de branding?
O agenție de naming nu este una de branding. Deși una de branding, poate avea uneori o componentă de naming. Dar sunt diferențe mari.
“Diferența majoră între ceea ce facem noi și o agenție tradițională de branding o face însuși procesul de naming și importanța care i se alocă în etapa de construire a identității brandului”, explică Marcela Sărmășan.
În agenția de branding, explică ea, focusul e pe construirea întregii identități - strategie, poziționare, nume, tagline, identitate vizuală. Numele e doar un task aici.
“În cazul nostru, numele este singura vedetă a muncii noastre. Pentru a ajunge la numele perfect pentru un brand, putem munci chiar și până la trei-patru luni, într-un proces cu multiple sesiuni de discuții și feedback cu clientul. Spre deosebire de o agenție de branding, unde găsirea numelui potrivit este un proces creativ, la noi acest proces se duce către zona de „știință”, unde partea creativă e doar o mică bucată”, explică Marcela.
Țineți minte acest lucru, pentru că se va mai repeta. Naming-ul nu e creație, ci e știință. Mai ales că procesul de naming înseamnă studiul pieței, categorie de nume folosită în industria clientului, cercetări lingvistice, trademark.
“Pe scurt, într-o agenție de branding, naming-ul este o piesă a unui puzzle. Pentru noi este însuși puzzle-ul alcătuit din multe piese.”, spune Marcela.
Preconcepțiile despre naming
Ce e așa de greu să dai un nume? E greu. Că nu e un moment de genialitate. Marcela menționează că preconcepția publicului larg este că oricine poate crea un nume.
“În special în mediul antreprenorial, când cineva deschide o afacere sau lansează un produs, are sentimentul că numele este un brainstorming de familie”, spune Marcela.
Poate aceste lucruri merg așa în cazul unei afaceri mici, locale, dar într-un business mare lucrurile devin discutabile. Iar această preconcepție se transmite și în dorința clienților de a acorda bugete pentru un proces de naming.
“Însă când vorbim de nume lansate din start la nivel național sau internațional, nu se poate face doar un brainstorming între prieteni și familie. Și având mentalitatea despre care vorbeam, oamenii consideră că numele nu e un lucru pentru care trebuie să aloce buget, că îl pot face și ei”, spune Marcela Sărmășan.
Dar cu toate acestea, succesul lor internațional le-a făcut cunoscute și în România și în ultimii 6 ani au reușit să schimbe mentalități. Până la colaborările internaționale, cele două nu au simțit un interes extraordinar, ba mai mult companiile românești mai mult întrebau dacă nu fac și logo-uri, site-uri sau campanii de promovare.
“Cu alte cuvinte, majoritatea clienților din România cu care am discutat înainte de a începe să avem succes la nivel global, nu puteau accepta ideea de a plăti „doar pentru un nume”. Partea de naming era văzută ca un serviciu minor oferit eventual ca bonus într-un pachet mai mare de servicii. După ce reușitele noastre au început să fie observate în piață, situația s-a schimbat. Destul de multe companii românești sunt deschise la o colaborare pe un serviciu exclusiv de naming”, spune Andra Guțui.
Au ajuns cunoscute cu adevărat în România când au anunțat colaborarea cu Lamborghini, unul dintre cele mai cunoscute branduri auto. "Am sedimentat imaginea noastră ca agenție de top. Și nu a fost o singură mașină, ci patru mașini. De asemenea, apoi am colaborat cu multiple companii precum Nissan; Alstom, The Glenlivet, Loro Piana și multe altele”, spune Andra. Procesul "științific" al Namzya a fost folosit pentru Lamborghini Revuelto, Lanzador, Invencible și Temerario.
La final, le-am provocat pe Andra și Marcela în discuție la două întrebări punctuale de imaginație.
Cuvântul românesc cel mai frumos care ar putea fi nume de produs.
"Zbor. Ne duce cu gândul la copilărie, când visam să zburăm la propriu sau la figurat. Trezește o emoție puternică și dorința de a întinde aripile către noi orizonturi ale vieții".
Mașina pe care și-ar fi dorit să pună amprenta ca naming
"Bugatti La Voiture Noire. E unul dintre cele mai bune nume pe care le-am văzut vreodată. Mai ales pronunțat în timp ce te uiți la acea mașină puternică, complet neagră".