Pe vremea aceea, scriam că “Sound Heroes este o boxă bluetooth în formă de robot umanoid, creată de o echipă de români specializați în campanii de crowdfunding de succes. Până în acest moment au fost strânși 435.000 de dolari, o finanțare cu 2.176% mai mare decât cea cerută inițial.”. Între timp, au mai adăugat 200.000 de dolari finanțare.

Sound Heroes promitea mai multe variante de boxă, dintre care un speaker și un subwoofer. Din păcate, la doi ani distanță, românii nu par aproape să livreze boxa. Ba chiar ultimele update-uri fac referire la subwoofer.

Calendarul inițial

Hai să vorbim despre calendarul inițial de livrare. Cei de la Sound Heroes au avut campania între mai și iulie 2017, iar termenul de livrare era octombrie-noiembrie. Produsul urma să fie produs în China. Ce se întâmplă acum? Ei bine, deși cei de la Sound Heroes spun că ar fi livrat produsul, opiniile oamenilor sunt diferite.

Modificări de calendar

Producția a întârziat, dar putem vedea câteva update-uri făcute de echipa Sound Heroes. Pe 14 august 2018, în al 34-lea update, producătorii promiteau livrarea pe 31 august. De asemenea, boxele Ad’Om Premium, care erau mai complexe, urmau să fie livrate pe 20 septembrie.

Ce se întâmplă acum?

Vom lăsa cei care au făcut comenzile să vorbească și vom cita câteva lucruri din pagina de Indiegogo încă live pe care o au cei de la Sound Heroes.

  • “Mi s-a spus că livrarea va fi în octombrie 2017, apoi octombrie 2018, apoi ianuarie 2019, Nu am primit”
  • “Refund, vă rog. Gata cu minciunile. Vă voi da în judecată dacă e nevoie”
  • “Unde sunt boxele mele? Am plătit pentru două. Sunt deja doi ani de la prima estimare!”
  • “Nu mai răspund deja, am fost înșelați. Rușine!”
  • “Băieți, mă amânați de la lună la lună cu livrarea spre Statele Unite”
  • “Suntem aproape de iunie. Abia aștept să citesc următoarea scuză penibilă despre întârzieri la fabrică”
  • “Salut. Bună veste despre subwoofer. Îmi amintește de serviciul de rahat de la unele restaurante care aduc felul principal înainte de aperitive”
  • “Ce fel de jocuri faceți voi acolo?”

Mai multe comentarii pot fi văzute pe Indiegogo, dacă dai click pe acest link. Cei de la Kalium Labs, firma care produce boxa, au spus că în momentul de față nu mai acceptă refund-uri, pentru că a început producția.

Într-un interviu pentru Business Magazin, cei doi fondatori ai produsului, Daniel Văduva și Mylan Louertani, nu au vorbit despre problemele de fabricație, ci despre cheltuieli și inovație. În echipa de campanie pentru Sound Heroes a fost și Andrei Ursachi, acesta ocupându-se de zona de marketing.

Ce învățăm din această poveste?

Povestea este una cu tâlc pentru lansarea unui produs hardware, cu tehnologie, finanțat pe Indiegogo.

În primul rând, e o lecție pentru noi, jurnaliștii, care scriem despre astfel de proiecte. Am scris și noi în 2017, din dorința de a ajuta antreprenori care să construiască produse. Și din această dorință uneori nu poți să judeci bine proiectele de crowdfunding. E o lecție să fim mai așezați și să vedem dacă sunt șanse sau nu ca produsul să fie livrat. De altfel, crowdfunding-ul este o promisiune: plătești în avans și aștepți un produs. Riscul e uriaș, oricum ar fi. Excepția ar fi la produsele mai simple, care nu conțin atât de multă tehnologie și care nu depind de fabrici din China, de exemplu. Riscul e să pici...de prost.

În al doilea rând, e o lecție pentru clienți. Vedem foarte des proiecte de Kickstarter finanțate cu sume uriașe. De asemenea, au fost proiecte de tip ICO, cu monede virtuale nou-lansate finanțate cu zeci de milioane de dolari. Vrem să avem acele produse. Vrem să fim primii care le au. Arată bine în renders, în acele imagini digitale. Poate chiar prototipul arată bine. Dar avem așteptări greșite. Și trebuie să ne asumăm că e un risc uriaș să fie ori o țeapă, ori un calcul prea optimist al antreprenorilor, mai ales dacă vorbim despre produse tehnologice care vor fi produse în fabrici din China.

În al treilea rând, e o poveste cu tâlc pentru antreprenori. Crowdfunding-ul e folosit pentru a finanța în avans producția, dar și pentru promovare și marketing. E atractiv dacă e făcut bine. Dar antreprenorii trebuie să fie realiști cu termenele de livrare, mai ales dacă realizează produse complexe. În plus, crowdfunding-ul te poate urca, dar și coborî. Acum, de exemplu, Kalium Labs și Sound Heroes au această pată pe imagine, cu un client service prost, care răspunde greu și care amână la nesfârșit produse.