Prima ediție organizată de start-up.ro și wall-street.ro a avut loc la finalul lunii martie și a reunit atât jucători locali, cât și internaționali.

Reprezentanți ai Pepco, Melarox, Euromaster, Vexio, Ruris, VTEX și Innobyte au fost invitații primei ediții a proiectului „A business breakfast for leaders: setting the trends for tomorrow’s success”. Continuă transformare digitală a organizației reprezintă principala destinație a investițiilor pentru companiile prezente în cadrul discuției.

„Este anul cu cele mai multe investiții din istoria companiei. Investim extrem de mult în digitalizare, care nu mai este doar o dorință, ci este un must”, precizează Gabi Cernea, Director Comercial Ruris.

„O parte importantă din investiții se vor duce în digitalizare, este o formă de a-ți pregăti viitorul și o formă care te va ajuta să-ți reduci costurile, să îți eficientizezi procesele. Digitalizarea nu mai este un moft, ci o parte integrantă a businessului”, precizează George Lopanov, managing Director Euromaster, punctând de asemenea la categoria de investiții și extinderea punctelor de lucru la nivel național.

„Investițiile merg în zona de automatizări și în extindere pe alte piețe din Europa. Grecia este una dintre piețele pe care ne extindem”, precizează Gabi Szabo - Team Lead Melarox

„Toate investițiile noastre sunt în digitalizare, nu avem cum să ne oprim având în vedere mediul în care activăm. Lucrăm intens în ceea ce privește automatizările, preferăm să optimizăm cât mai mult fluxurile de lucru”, precizează Costi Ilie, Manager Vexio, businessul pe care-l reprezintă fiind de asemenea concentrat și pe extinderea internațională a platformei în mai multe piețe.

Tot despre extindere a vorbit și Cătălin Ionuț Secăreanu, Expansion Manager - Team Leader o Pepco: „După Polonia, România este a doua cea mai importantă piață pentru Pepco. Vom deschide cel puțin 25 de magazine anul acesta.”

„Digitalizarea nu mai reprezintă o opțiune, a devenit esențială pentru companii, iar investițiile în această zonă oferă un avantaj competitiv și un impact semnificativ atât asupra proceselor interne, cât și asupra relației cu clienții”, a spus și Kiril Dinov, Growth Leader Eastern Europe la VTEX.

„La nivelul proceselor interne, digitalizarea aduce eficiență și automatizare, reducând erorile umane și timpul necesar pentru îndeplinirea sarcinilor. Implementarea sistemelor și a software-urilor avansate permite o gestionare mai bună a stocurilor, o planificare mai eficientă a resurselor și o optimizare a lanțului de aprovizionare. Aceasta conduce la reducerea costurilor operaționale și la creșterea productivității, ceea ce este esențial în perioade dificile pentru a menține afacerea sustenabilă”, a mai spus Dinov.

El a mai menționat și că investițiile acestea vin să completeze serviciile companiilor, care pot să răspundă mai eficient clienților și să le ofere o experiență personalizată bazată pe date și integrată cu inteligența artificială.

Lipsa predictibilității, una dintre principalele provocări

Desele schimbări legislative reprezintă una dintre principalele provocări aduse în discuție la întâlnirea desfășurată în cadrul proiectului „„A business breakfast for leaders: setting the trends for tomorrow’s success”.

Dincolo de lipsa de predictibilitate, aceste schimbări împing multe businessuri să transfere în prețuri povara adusă de majorările de taxe. Acolo unde pot fi transferate, deoarece sunt și situații în care astfel de mutări, construite fără un studiu de impact, pot ajunge să pună lacătul pe porțile business-urilor care nu pot ține pasul.

Participanții au fost optimiști în ceea ce privește estimările pentru anul 2024 și direcțiile în care se dezvoltă business-urile pe care le reprezintă, însă majoritatea dintre ei au fost rezervați în ceea ce privește anul 2025, având în vedere rundele de alegeri care se desfășoară anul acesta.

Oportunitățile pentru companii B2B

Digitalizarea aduce beneficii pentru orice tip de afaceri, inclusiv pentru cele B2B, care tradițional au un grad de digitalizare mai mic.

Astfel, arată Kiril Dinov, se pot îmbunătăți eficienței operaționale prin automatizarea proceselor de comandă, facturare, gestionarea inventarului, creșterea AOV-ului cu produse cross-sell și upsell și optimizarea lanțului de aprovizionare cu forecasting bazat pe AI.

„De asemenea, prin intermediul platformelor digitale, afacerile B2B își pot extinde aria lor de acoperire și pot accesa noi piețe și clienți. Utilizarea tehnologiilor digitale, cum ar fi inteligența artificială și analiza datelor, poate ajuta la identificarea tendințelor de piață și la luarea de decizii informate pentru creșterea afacerii”, mai spune reprezentantul VTEX.

„Observăm o creștere semnificativă a numărului de retaileri B2B care își încep procesul de digitalizare și caută soluții fiabile și flexibile, cum ar fi cele oferite de VTEX. În același timp, experiențele de cumpărare personalizate devin din ce în ce mai importante pentru succesul afacerilor, ceea ce presupune investiții în tehnologii bazate pe inteligență artificială și analiză de date, capabile să ofere recomandări personalizate și conținut relevant pentru fiecare utilizator”, a mai spus acesta.

13 concluzii pe scurt după masa rotundă

La final, am selectat câteva concluzii pe scurt pe care le-a aflat sau pe care le-am tras în urma discuției cu reprezentanții Pepco, Euromaster, Vexio, Ruris, Melarox, VTEX și Innobyte.

  1. George Lopanov, reprezentant Euromaster a explicat faptul că deși 2023 a fost un an bun în care compania a progresat și a avut un rezultat financiar în linie cu așteptările grupului, sunt anumite aspecte de luat calcul. Astfel, el menționează că s-a vândut mai puțin, dar mai scump, inclusiv pe fondul inflației și a creșterii costurilor.
  2. Pentru Vexio 2023 a fost bun, cu o creștere de 22%, iar primul trimestru din 2024 arată o creștere de 10-12% față de anul anterior, cifra de afaceri ajungând la 45 de milioane de euro. Din acest motiv, anumite business-uri sunt sub presiune astăzi, pentru că peste 50 de milioane intră impozitul de 1% pe cifra de afaceri care schimbă calculele.
  3. Există o concurență serioasă cu reprezentanții din alte țări, iar mediul de business din România nu îi avantajează pe concurenții locali. În plus, există o concurență puternică în piață din partea platformelor din China, cum ar fi Temu, Shein și altele.
  4. Antreprenorii s-au pus de acord că existe semnale pentru o recesiune în 2025, care va afecta inclusiv România. „Nu știm cât va mai rezista România”, au spus antreprenorii.
  5. Conform reprezentanților din industrie, o luptă care nu poate fi câștigată este cea a celui mai mic preț. Din China vor veni produse cu prețuri mici, dar clienții trebuie cuceriți cu experiență și expertiză. De exemplu, pentru Ruris există cel puțin 20 de competitori care vând produse asemănătoare, deci valoarea adăugată a serviciilor va fi importantă.
  6. Un amănunt important menționat de antreprenori legat de schimbările permanente și de lipsa de perspective e că foarte mulți antreprenori riscă să intre în burnout din cauza numeroaselor scenarii făcute.
  7. Ruris a făcut investiții în digitalizare pe zona de ERP, VMS, platforme de ordering pentru clienți, fidelizare B2B și B2C, dar și transformarea culturii.
  8. Tot în zona digitalizării, Euromaster trece în 2024-2025 printr-un proces de digitalizare și de redesenare a proceselor, ca o formă de pregătire a viitorului. Astfel, miza este ca în zona punctelor de vânzare să nu mai existe hârtii, ci un proces optimizat 100%.
  9. Pentru Pepco, dezvoltarea se va face tot în offline prin magazine, în localitățile cu minim 5.000 de locuitori și magazine de maximum 450 de metri pătrați la țară.
  10. Pentru Melarox miza este pe automatizări, dar și o privire spre alte piețe din Europa, cum ar fi Grecia, deși s-au retras din Ungaria din cauza taxelor ascunse și a impredictibilității din marketplace.
  11. Vexio a făcut numeroase investiții în automatizări și digitalizare nu de acum, ci în ultimii ani. Dar reprezentantul Vexio menționează că un lucru se va păstra neautomatizat - call center-ul va rămâne cu oameni, nu AI.
  12. Ce nu pot automatiza cei cu business-uri online? Zona de coletărie. Deși AWB-urile se generează automat, împachetarea trebuie făcută de oameni. Cu toate acestea, prin automatizări Vexio a ajuns la 25 de oameni în depozit, iar dacă nu ar fi avut aceste tehnologii ar fi avut nevoie de 60 de angajați.

Criza rebelilor Houthi din Marea Roșie a pus presiune pe costul transportului. Astfel, un container a ajuns în unele cazuri să aibă costuri triple.