Cei mai activi clienți sunt românii cu vârsta cuprinsă între 25 și 45 de ani, care comandă în special produse alimentare și cosmetice organice.
Peste 320.000 de clienți, 680.000 de comenzi și 5 milioane de produse – reprezintă pe scurt cifrele înregistrate de Vegis.ro la împlinirea a 10 ani pe piața de produse naturale și organice din România. Mierea de Manuka rămâne, la nivelul celor 10 ani, cel mai comandat produs, fiind urmată în topul vânzărilor de alimente, condimente bio, vitamine și cosmetice organice.
În urmă cu 10 ani, piața de produse naturale și organice era considerată aproape inaccesibilă. Vegis.ro avea un portofoliu de 600 de produse listate, însă apăruse deja cerere pe această nișă, astfel că a înregistrat în primul an 7.500 de comenzi. În urmă cu 5 ani, cei mai mulți considerau aceste produse mai degrabă alegeri exclusiviste, dar deveniseră interesante și accesibile unei categorii tot mai mare de clienți, iar Vegis.ro a depășit pragul de 125.000 de comenzi.
La 10 ani de la lansare, magazinul online a livrat aproape 700.000 de comenzi, iar cele mai active zile au fost cele de Black Friday din 2020, respectiv 2021 când s-au înregistrat peste 3.500 de comenzi. În prezent, Vegis.ro are un portofoliu de 10.000 de produse. De asemenea, se observă o evoluție în coșul mediu de cumpărături. În urmă cu 10 ani acesta era de 125 de lei, în urmă cu 5 ani ajunsese la 143 de lei, iar în prezent este, în medie, 160 de lei, iar numărul mediu de produse este 8.
Schimbări în comportamentul de consum
Dincolo de evoluția comenzilor sau a coșului de cumpărături, cea mai mare evoluție se observă în comportamentul de consum al românilor. Percepția a fost cu adevarat schimbată - și într-un mod accelerat - de pandemie. Produsele organice și naturale sunt o necesitate atunci când vrei să adopți un stil de viață sănătos, iar anumite categorii de clienți – cum sunt părinții – le includ în cumpărăturile uzuale.
Observăm o orientare tot mai evidentă a clientului către calitate, branduri cunoscute, diversitate în coșul de cumpărături. În parte acest lucru s-a datorat inițial și faptului că românii au investit mai puțin în călătorii, ieșiri și alte tipuri de achiziții, concentrându-se mai mult pe sănătate. Însă, deși vârful pandemiei a trecut, iar mulți dintre români și-au reluat stilul de viață, preferința pentru alimente sănătoase, naturale, se menține, semn că schimbarea este una de profunzime, a precizat Mihai Bucuroiu, general manager și fondator Vegis.ro.
Astăzi, clientul Vegis.ro este reprezentat în proporție de 35% de bărbați și 65% de femei. 45% dintre clienți au vârsta cuprinsă între 25 și 45 de ani, iar cele mai multe comenzi vin din București, Timișoara, Cluj-Napoca, Iași și Brașov. Peste 80% dintre comenzi sunt făcute de pe mobil. Prin comparație, la lansarea Vegis.ro, doar 5% dintre acestea erau plasate de pe dispozitive mobile, iar în 2017 procentul ajunsese la 50%.
Potrivit unui sondaj realizat de Vegis.ro, bugetul alocat lunar pentru menținerea unui stil de viață sănătos variază între câteva zeci de lei, pentru 15% dintre respondenți și ajunge până la câteva sute de lei. În timp ce 23% declără că investesc peste 500 lei lunar pentru alimentație și activități sănătoase, 44% alocă între 100 si 300 lei.
Top produse comandate pe Vegis.ro în perioada 2012-2022
- Miere de Manuka
- Scorțișoara BIO
- Boswellia (Tămâie) Capsule
- Orz verde pulbere BIO
- Antioxivita
- Spirulina pulbere BIO
- Vitamina C capsule
- Quercetina capsule
- Colagen și acid hialuronic capsule
- Șampon cu bicarbonat
Evoluția cifrei de afaceri și a pieței
Primul an al Vegis.ro a fost încheiat cu o cifră de afaceri de 142.000 de euro, iar după 5 ani aceasta crescuse de aproape 10 ori, adică 1,38 milioane de euro. 2021 a fost încheiat cu o cifră de afaceri de 3,8 milioane de euro. Pentru 2022, Vegis.ro estimează o creștere de 20%, pe fondul investițiilor realizate în 2021, care includ o mai bună experiență de shopping și creșterea ofertei de produse și a stocurilor cu 35%, alături de parteneriate cu branduri consacrate de pe piața de profil.
Piața este într-o continuă creștere. La nivel european, doar piața de alimente organice a fost evaluată în 2021 la 54 miliarde de euro. În România, încă suntem timizi, dar creșterea este constantă și continuă. După 10 ani, putem spune că românii încep să privească produsele naturale și organice ca o necesitate, iar în alți 10 ani vor fi privite ca o normalitate. Estimările noastre arată că piața din România se va dubla până în 2032, inclusiv pe fondul creșterii numărului de jucători de pe acest segment, a mai precizat Mihai Bucuroiu.