În același timp, 73% dintre acestea sunt conduse, încă, de către fondatori și se pregătesc pentru succesiune. În total, în doar 27% dintre cazuri, companiile cu o cifră de afaceri de peste un milion de euro sunt conduse de lideri care au preluat conducerea afacerii de la fondatori, față de 53% dintre companiile la nivel global chestionate de EY.

Totodată, 100% dintre antreprenorii români cu afaceri de familie cu venituri de peste un milion de euro au identificat responsabilul sau persoanele responsabile pentru succesiune, față de 87% la nivel global. Ceea ce demonstrează că proprietarii acestor afaceri sunt proactivi în acest sens.

Iar dacă la nivel global Consiliul de Administrație este cel mai des responsabil pentru realizarea succesiunii – în proporție de 44%, urmat de proprietari și CEO, în țara noastră, proprietarii sunt responsabili în 78% dintre cazuri, urmați de CEO (15%) și Consiliul de Administrație (5%).

Calitățile unui succesor

Însă planificarea succesiunii nu are efect major dacă aceasta nu este dublată de un proces continuu de actualizare a informațiilor în cadrul familiei și de sprijinul total din partea acestora. În plus, succesorii trebuie să fie pregătiți continuu pentru a prelua frâiele afacerii. În acest context, ce calități își doresc fondatorii afacerilor de familie să aibă următoarea generație care va veni la cârma business-ului?

În medie, afacerile de familie impun membrilor familiei trei ani de experiență profesională în afara companiei înainte de a se alătura afacerii într-o poziție de management, reiese din același studiu realizat de EY. În România, jumătate dintre afacerile de familie cu afaceri de peste un milion de euro nu cer o astfel de experiență, în timp ce 31% dintre fondatori se așteaptă ca următoarea generație să aibă o experiență între 1 și 4 ani, iar 19% doresc o experiență de 5 sau mai mulți ani, câștigată în alte firme înainte de venirea în compania pe care o primesc moștenire.

Totodată, etica în afaceri este considerată a fi cel mai important aspect în formarea noii generații de către 63% dintre antreprenori, fiind urmată de necesitatea unor cunoștințe legate de antreprenoriat (57%) și dobândirea unor calități de leadership (56%). La nivel global, etica în afaceri a întrunit 59% dintre cerințele antreprenorilor, calitățile de lideri fiind cerute de 58% dintre fondatorii de business, iar cunoștințele despre antreprenoriat fiind cerute de 55%.

Implicarea în afacerea familiei

Trebuie să menționăm, în același timp, că afacerea de familie implică cunoștințe specifice care trebuie însușite de succesori prin educație și cursuri despre strategii de creștere și guvernanța afacerii de familie. Mai mult decât educarea educarea succesorului, acesta trebuie atras în cadrul afacerii. Iar pentru a considera afacerea de familie ca fiind o oportunitate interesantă pentru carieră, succesorul ar trebui implicat într-un proiect în cadrul business-ului cât mai devreme.

”Fiica mea lucrează pentru companie încă din 2009. Membrilor de familie le-am dat departamente care îi caracterizează, inovația și dezvoltarea, iar eu m-am concentrat pe menținere”, spune Doina Cepalis, proprietara grupului Te-Rox, unul dintre cei mai mari producători de scaune de copii pentru mașină, un business de 28 de milioane de euro.