Anul trecut spumantul Carrasia 2017 Vintage, produs de Carastelec, a câștigat titlu de Campion Mondial la ”The Champagne and Sparkling Wine World Championship”. Aceasta este o performanță notabilă pentru un vin spumant produs în România, declarat nr. 1 la categoria sa, depășind vinuri din regiuni celebre pentru producția de spumante, cum ar fi Champagne, Trento și Franciacorta.

Aceasta este prima oară când un spumant Carassia câștigă o finală la Campionatul Mondial de Spumante. Dar premiile nu sunt un domeniu străin cramei Carastelec, afacerea din Sălaj reușind să adune recunoaștere în domeniu încă de la lansarea din 2017 și de când participă la Campionatul Mondial de Șampanii și Vinuri Spumante.

Carastelec Winery este primul proiect gândit special să producă spumante și vinuri efervescente în România. În spatele brand-ului este un cerc de cinci prieteni, majoritatea cu rădăcini în Transilvania și stabiliți în Ungaria. De la ei a pornit ideea primei investiții unei crame de spumante produse în România, căreia i-au găsit loc în una dintre cele mai vechi zone producătoare de vin din țară, în apropierea masivului Măgura Șimleului, numită și insula cristalină a Transilvaniei.

Încă de la începuturile poveștii, crama l-a avut alături și pe enologul Csaba Bereczki, care s-a alăturat echipei Carastelec în 2014, direct de pe băncile facultății.

”Csaba a fost ales la recomandarea unui profesor de la Universitatea Sapientia din Târgu Mureș, și a fost încă de la început responsabilizat să conducă departamentul de producție datorită dedicării sale și poftei mare de evoluție în domeniul spumantului”, ne explică Ilonczai Balazs, director comercial Carastelec winery.

Crama care a creat categoria de spumant românesc

Crama a apărut pe harta viticolă a României în 2011, când s-au plantat 22 ha, cu soiuri alese pentru șampanizare. Când Carastelec a apărut, categoria de spumant românesc dedicat gastronomiei locale nu exista, astfel că echipa cramei din Sălaj și-a asumat această misiune de pionierat. Prima recoltă a fost în 2013.

De altfel, specificul acestei crame a reprezentat și cea mai mare provocare a acestei afaceri, și anume maturarea tradițională, cea care se întâmplă direct în sticlă și care durează cel puțin 2 ani.

Așa cum ne spune Balazs: ”provocări au fost și vor exista în continuare. Una dintre ele este păstrarea stilului spumantului în condițiile schimbările climatului. În fazele inițiale, cea mai mare provocare a fost atingerea unui nivel al afacerii în care se susține”. Asta pentru că de la recoltă până la vânzare și consum există acești ani în care se întâmpla magia maturării îndelungate, care este practic chintesența unui spumant bun.

Investiția inițială în pregătirea cramei a fost de aproximativ 5 milioane de euro, însă de atunci echipa modernizează și extinde crama în fiecare an, investiția totală ajungând în jurul sumei de 8 milioane de euro. Pe linia dezvoltării, anul acesta este programată mărirea plantației cu încă aproximativ 7 ha, însă de pe această plantare clienții se vor bucura de spumante abia în 6-7 ani.

În portofoliu Cramei Carastelec sunt trei branduri: CARASSIA, spumante obţinute prin metoda tradiţională, adică cu fermentare și maturare în sticlă, vinurile petiante FRIZA, băuturi ușor efervescente obținute fără adăugare de bioxid de carbon și VINCA, gama de vinuri liniștite.

Dezvoltarea plantației este un pas firesc pentru o cramă care a ajuns la producția maximă, în cei 5 ani pe piață crescând de la 150.000 de sticle la 170.000 de sticle pe an.

”Din punct de vedere al volumului, anul trecut am ajuns la capacitatea maximă ca și vânzare. Astfel 2024 pentru crama Carastelec va fi despre consolidarea în continuare a brandului nostru și despre a fi alături de partenerii noștri care ne-au ajutat și sprijinit în toate fazele afacerii noastre”, adaugă directorul comercial.

2023 a fost și cel mai bun an pentru cramă, având o creștere de 15% în volum și una de 26% ca cifră de afaceri. O altă bucurie pentru cramă este și consolidarea brand-ului Carassia, produsul fanion al cramei, pe piața de HoReCa. Din producția anuală, 25-30% merge la export, cu destinația Slovacia, Ungaria, Norvegia, Belgia, Japonia, Suedia, Austria, Olanda.

Carastelec a construit brand-ul partener cu partener și, așa cum ne spune Balazs: ”noi cel mai mult credem în relația cu oamenii. În momentul în care întâlnim pe cineva cu aceeași gândire axată pe calitate pe care o avem și noi, colaborarea devine una evidentă și de lungă durată. Cu cele mai multe restaurante lucrăm de ani buni de zile și dezvoltăm împreună proiecte și evenimente. De la bun început ne-am ales drumul către gastronomia locală de top și am găsit repede acei parteneri care au capacitatea de a consuma toata producția noastră. Astfel nu mai aveam capacitatea de a deschide și către retailul clasic.”

Spumantele Carastelec se găsesc în magazine online precum Emag, INDIVINO, Ethic wine, King.ro, Wineful.ro, Vinmag, în câteva vinoteci din aproape 20 de orașe din România, dar și în meniul câtorva restaurante. Lista completă o găsiți aici.

Palmaresului Carastelec și succesului brand-ului îi sunt atribuite două calități, piatră de temelie pentru cramă, cum ne spune chiar Ilonczai.

  1. filozofia pe care o urmărim, mai exact dedicarea pentru calitate iar secretul se afla în micile detalii pe care le respectăm
  2. terroir-ul local care permite să obținem struguri cu caracteristicile potrivite producției spumantelor de calitate.

Carastelec urmărește dezvoltarea brand-ului, creșterea capacității de producție și continuarea misiunii care a pus România pe harta spumantelor de calitate. Direcția turistică nu este neapărat în vizorul brand-ului, neconsiderându-se o cramă cu porțile deschise.

”Scopul nostru este producția de spumante de calitate, însă cu o programare în prealabil, porțile noastre sunt deschise pentru iubitorii de spumante.”


Proiectul „Antreprenori” este susținut de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.