Viorel Chiriță și Dragoș Safta au început Carne și Sare în 2022, iar după doi ani vor încheia cu o cifră de afaceri de 2 milioane de euro. Au avut o ascensiune fulminantă, cu 3 locații fizice, o hală de producție și o rețea de parteneri de încredere.

Carne și Sare pune la dispoziție coaste de vită, burger, brisket, mânzat maturat, obrăjori de mâncare, osso buco, dar și orice alt produs din carne de care au nevoie clienții. De asemenea, s-au extins pentru a oferi fulgi de sare naturali.

"Ideea business-ului s-a născut din dorința de a da viață unui concept nou, modern, premium de carmangerie și măcelărie. Am vrut să fim diferiți, de la aspectul magazinelor, până la noi tăieturi de carne, rețete ready to cook și ready to eat, produse maturate, dar și produse tradiționale cum ar fi mici, cârnați, pastramă, telul nostreu fiind să acoperim restaurante HoReca și gurmanzii lor", spune Dragoș Safta, co-fondator al Carne și Sare, într-un dialog cu start-up.ro.

Se știe cu Viorel de 10 ani, au lucrat împreună într-o echipă de vânzări B2B în domeniul telecomunicațiilor și au reinventat, spune el, echipa aceea. Dar nu au fost doar corporatiști transformați în antreprenori. Le-a plăcut zona de mâncare.

“Eu am fost și cofondator la Rerum Food, fiind francizați Spartan. Am investit și am operat 8 locații de fast food, plus un concept propriu de restaurant cu autoservire", spune Dragoș. Așa că și-a făcut mâna acolo.

Un business deschis de gurmanzi

Carne și Sare a pornit de la faptul că Dragoș și Viorel sunt gurmanzi.

"Nu știam o carmangerie de nivelul Carne și Sare în București. Sunt carmangerii cu renume, dar trebuie să luăm de la fiecare câte un produs pe care-l căutăm. Nicăieri nu găseam, de exemplu, oase cu măduvă pentru grătar sau obrăjori de porc sau un atricot bun", spune Safta.

A căutat să integreze tot ce alții, după cum spune, poate nu au avut curaj sau inspirație să o facă. Să aibă o ofertă completă și să aibă oameni care să scoată cam orice preparat dintr-o carcasă, fie ea de porc, mânzat sau berbecuț.

De altfel, descrie ceea ce nu i-a plăcut la carmangeriile și măcelăriile văzute în București. "Lipsa de varietate, de personalitate, de curaj, de a ieși din tiparul faianței albe pe pereți și a mirosului de carne așezată pe niște tăvi care cândva erau albe".

Astăzi Carne și Sare are 3 sedii fizice, o linie de producție și e un mix între HoReCa și oameni pasionați de carne bună.

"Primul pas a fost să găsim pe cineva din domeniul măcelăriei. Am găsit apoi locația și ne-am propus să dezvoltăm business-ul la mai mult de un singur sediu, dorind în final un sistem de franciză sănătos și profitabil", explică Dragoș.

Astăzi au dezvoltat afacerea și într-un an și jumătate au ajuns la 2 milioane de euro cifră de afaceri. Colaborează cu 10-15 clienți constanți din zona HoReCa și dezvoltă serios această nișă, dorind extinderea pe orizontală a acestui business. De asemenea, planul următor, e francizarea.

"Lucrăm la contractele de franciză, la programe de gestiune pentru viitorii francizați, ca aceștia să aibă cât mai puțină bătaie de cap și să se concentreze pe experiența pe care o vor simți clienții", explică Dragoș Safta.

În constantă extindere și căutare a afacerii

Carne și Sare este o afacere construită pe ideea de a fi diferită, dar și pe a aduce marfă de calitate. O afacere care se clădește pe testate.

"Trebuie să ne placă nouă produsele, trebuie să merite să plătim noi din poziția de client pentru un anumit produs. Dacă trece acest test, ajunge și în vitrinele noastre de prezentare și vânzare. Continuăm testarea acestuia cel puțin 3-4 livrări, pentru că vrem să ne asigurăm că nu se schimbă nimic de la o livrare la alta", spune Safta.

Provocarea pentru Carne și Sare e să comunice clienților de ce carnea de calitate are și un anumit preț. "Un produs de calitate, cum ar fi un antricot de mânzat care a fost crescut cu cereale, nu va fi niciodată la acleași preț cu un mânzat crescut pe pășune. Pentru asta trebuie să știi să le transmiți clienților aceste informații și să te poziționezi de la bun început ca să poți vinde scump", spune Dragoș Safta.

Pentru asta consideră că trebuie să ai personal pregătit, care să recomande anumite produse și să știe de ce e diferență dublă de preț între două bucăți de antricot.

Extinderea fizică a fost, de asemenea, esențială. “Nu am fi reușit să creștem doar în online. Clientul intră la noi în magazine și simte un vibe, aude o muzică bună, își clătește ochii în vitrine și se creează o experiență", explică Safta.

E o provocare și să găsească produse "Made in Romania". "E cel mai greu de găsit mânzat fraged, moale, cu calitate constantă, crescut cu cereale. Aici nu excelăm, probabil din cauza costurilor și a temerii că nimeni nu o să plătească un preț corect pentru o marfă de calitate", spune antreprenorul.

Dar vede că încet apar furnizori cu marfă marmorată, perselată, care oferă o calitate superioară.

Cum au folosit finanțarea factory by Raiffeisen Bank?

Cei de la Carne și Sare sunt printre afacerile care au beneficiat de o finanțare factory by Raiffeisen Bank pentru dezvoltare. Cu ajutorul acestei finanțări Carne și Sare au terminat proiecte deja începute, cum ar fi cele două noi magazine din Otopeni și Domnești, dar și hala de producție.

"factory by Raiffeisen Bank a fost o revelație. Un duș cu apă caldă care ne-a făcut să aflăm că-n domeniul bancar există oameni, iar ceea ce părea imposibil poate fi posibil dacă ideea este bună. Ne-a ajutat în momente cheie ale acestui business", explică Dragoș Safta, co-fondator al afacerii.

Finanțările au dus la terminarea proiectelor începute anterior care erau finalizate în proporție de 60%. "Banii au fost punctul pe i", spune Dragoș Safta.

Dacă nu ar fi avut banii, s-ar fi dus spre variante personale, dar ar fi fost mai greu și, menționează Dragoș, au vrut mereu să se finanțeze intern, nu să apeleze la investitori angel sau fonduri de investiții.

"Relația cu factory a fost deschisă, naturală, constructivă, de viitor, sinceră, cu susținere și încredere", explică Safta. Iar cu ajutorul acestor investiții suma totală intrată în business este astăzi de aproximativ 1 milion de euro pentru a ajunge la momentul unde sunt astăzi.

Pe termen mediu, planul de extindere este la nivel de București, iar ulterior în țară în sistem de francizare. Dar Dragoș menționează și că au alte idei care nu se regăsesc astăzi în piață.


Factory by Raiffeisen este un program destinat antreprenorilor din România, care vor să-și crească afacerea și au nevoie de finanțare, îndrumare și mentorat. Factory este programul care îi ajută pe antreprenori să creadă în ideea lor, oferindu-le resursele și climatul în care își pot pune în aplicare ideea de business. Programul acceptă înscrieri pe tot parcursul anului și oferă sprijin și finanțare pentru afaceri la început de drum, business-uri din domenii cât mai diverse. În factory cresc companii cu impact pozitiv în societate. În prezent, peste 430 de business-uri au fost finanțate prin factory, iar valoarea totală a finanțărilor se ridică la aproximativ 24 milioane de euro.