Printre proiectele câștigătoare ale hackathonului care a avut loc pe 7-8 octombrie se numără soluții de geo-agricultură, de gestionare a incendiilor în zonele fără acces la telefonie mobilă sau internet, dar și o aplicație de încărcat videoclipuri din spațiu, fiecare imagine fiind apoi transformată într-un sunet.

Echipele care merg mai departe reprezintă cele cinci orașe în care a avut loc competiția în acest an în România (offline în București și Cluj-Napoca și online în Oradea, Timișoara și Iași), fiind aleasă o echipă per oraș.

Astfel, cele cinci echipe câștigătoare sunt: Dvloper.io pentru București, R.A.G.E la Cluj- Na-poca, Open 360 în Timișoara, Kilonova în Iași și Soft Hoarders în Oradea.

Mai mult de 50.000 de participanți din peste 400 de orașe

Cele cinci echipe au fost alese dintr-un total de 28 de echipe în România. În ceea ce privește numărul participanților, în România au fost 189 de concurenți, țara noastră fiind pe locul al șaselea în Europa ca număr de participanți.

La nivel global au fost mai mult de 50.000 de participanți din peste 400 de orașe.

Misiunea NASA International Space Apps Challenge este de a stimula colaborarea, creativitatea și gândirea critică, de a încuraja interesul pentru explorarea Pământului și a spațiului, de a crește gradul de conștientizare la nivel global a datelor NASA și de a dezvolta următoarea generație de oameni de știință, ingineri, specialiști în tehnologie și designeri.

În timpul hackathonului, participanții utilizează datele publice ale NASA (National Aeronautics and Space Administration) și ale partenerilor săi din agențiile spațiale.

La hackathon pot participa programatori, oameni de știință, designeri, ingineri, pasionați de tehnologie, specialiști în storytelling din întreaga lume.

Cine sunt câștigătorii din România și ce soluții au propus

Dvloper.io, echipa care a câștigat competiția din București, a propus Demeter, o aplicație de geo-agricultură care se adaptează la nevoile parcelei. Astfel, soluția poate îmbunătăți capaci-tatea de luare a deciziilor și de prognoză, oferă o analiză a randamentelor recoltelor din trecut și date pentru planificarea viitoarelor recolte (de exemplu, ce tip de cereale sunt cele mai po-trivite pentru a fi cultivate), sau poate economisi consumul de apă. Membrii echipei sunt Răzvan Georgescu, Thushara și Andrei Zvirid.

R.A.G.E, echipa câștigătoare la Cluj, a creat un sistem de alertă timpurie în caz de urgență pentru zonele cu risc de incendii. Sistemul ar putea trimite mesaje de urgență și informații către și dinspre zone și comunități izolate care nu au acces la infrastructura GSM sau la in-ternet. Membrii echipei sunt Gabriel Oltean, Eusebiu Ștefan Coltanel, Răzvan Udrea și Adrian Costea.

Open 360, echipa care va reprezenta Timișoara, a realizat o platformă de tip marketplace prin care voluntarii pot urmări proiectele NASA Open Science preferate, primind în fiecare săptămână un e-mail cu progresele realizate în cadrul proiectului. Membrii echipei Open 360 sunt Alexandru-Florin Boboc și Cătălin Andrei Bora.

Kilonova, echipa câștigătoare la Iași - formată din elevi de liceu, a dezvoltat Selenotone, un site prin intermediul căruia utilizatorii au posibilitatea de a încărca un videoclip din spațiu. Acest videoclip este apoi procesat de un program creat de echipa Kilonova care oferă ulterior un sunet corespunzător elementelor vizuale. Membrii echipei sunt liceenii Dragoș Lazăr, Oc-tavian Găinaru, Andrei Pătrașcu, Maria Vasilache, Teodor Moscaliuc și Rareș Neculau.

Soft Hoarders, echipa câștigătoare din Oradea, a creat o aplicatie de educație și conștientizare a utilizării apei care se numește "The Water Cycle: Balancing Act”. Membrii echipei sunt Bogdan Alexandru Văduva, Vlad Ciunel Vlad și Alexia Bulubasa.

“Participarea ca jurat la hackathonul NASA International Space Apps Challenge a fost o expe-riență grozavă, iar ceea ce mi-a plăcut foarte mult a fost faptul că am văzut din nou ce oa-meni creativi are România. În ceea ce privește participanții la edițiile viitoare, cred că ar trebui ca aceștia să își gândească soluțiile cât mai în detaliu, să vadă cine și cum ar utiliza soluțiile propuse. Ar ajuta foarte mult ca participanții să se gândească dinainte ce teme vor alege astfel încât în timpul hackathonului să aibă foarte clar în minte cum va arăta soluția lor. De asemenea, mi-ar plăcea să aibă mai multă încredere în ei, iar atunci când își prezintă soluțiile să gândească și să vorbească ca niște învingători. M-am bucurat să văd în echipe oameni foarte tineri pentru că un astfel de eveniment le permite să găsească soluții la probleme reale în afara birocrației, fără niciun fel de limite. Astfel, participanții chiar pot da frâu liber imagi-nației”, a declarat Armand Domuța, General Manager al Restart Energy și membru al juriului NASA International Space Apps Challenge.

NASA International Space Apps Challenge (Space Apps) este un hackathon internațional pentru programatori, oameni de știință, designeri, povestitori, creatori, constructori, specialiști în tehnolo-gie. În timpul hackathonului, echipe din orașe din întreaga lume utilizează datele publice ale NASA (National Aeronautics and Space Administration) și ale partenerilor săi din agențiile spațiale pentru a aborda probleme din lumea reală de pe Pământ și din spațiu.

Space Apps Challenge este un program inovator de incubare al NASA, organizat anual. Pro-gramul cooptează mii de oameni din întreaga lume, care lucrează cu datele publice ale NASA timp de 48 de ore. De la lansare, în anul 2012, NASA Space Apps Challenge a cooptat peste 220.000 de oameni din peste 185 de țări și teritorii.

Space Apps este administrat de Divizia de Științe a Pământului, Direcția Misiunii Științifice, la se-diul NASA din Washington, DC.