Cătălin Mihălache este cofondatorului brandului de ceasuri Stemata, unul dintre cele două branduri românești care produc astfel de dispozitive la noi în țară.
Stemata a început în 2020 destul de timid, ca o încercare a unui student la urbanism. După mai multe bariere, inclusiv cea a părerilor din mediul online despre brand, Stemata se dezvoltă și pare că a găsit un spațiu în zona ceasurilor personalizate și care nu intră în categoria ieftină de preț. A fost o alegere conștientă a lui Cătălin Mihălache.
Tânărul antreprenor spune că a început spiritul antreprenorial la 14-15 ani, pe site-urile de anunțuri, unde vindea încălăminte. Odată ajuns la facultate, la urbanism, a început inițial un business care aducea ceasuri personalizate din Turcia, cu ajutorul unor colegi. După ce aceștia s-au retras, Cătălin a rămas în industria ceasurilor și a desenat propriile sale modele pe care le-a denumit Stemata.
Stai alături de noi - în curând vom publica interviul video integral, un experiment pentru a oferi nu doar varianta editată, ci și cea pentru cei care vor să vadă tot dialogul. Căci în spatele oricărui material de presă, mai ales unul video, stau cut-uri și alegeri editoriale. Pentru cei care vor dori să vadă integral, în următoarele zile vom publica interviul complet.
Cum prinzi curaj cu un business de ceasuri
„Nu eu am ales ceasurile, ci ceasurile m-au ales pe mine”, spune Cătălin. Nu știa pe ce piață va activa atunci când a lansat. Ba chiar credea că drumul său antreprenorial se va termina rapid.
„Am descoperit astăzi că sunt mai mulți oameni pasionați de ceasuri decât credeam. În 2020 mă gândeam că gata, am avut 30 de clienți luna asta și niciun român nu-și va mai dori un ceas gravat de la noi”, spune Cătălin. Din fericire pentru el, astăzi s-a relaxat, pentru că uneori 30 de comeniz nu sunt într-o lună, ci într-o singură zi, după ce au investit mult în promovare online, în poziționare, iar el și-a schimbat atitudinea față de antreprenoriat.
„Am prins mai mult curaj. Eu m-am schimbat, nu atât brandul. M-am maturizat, nu mai iau sfaturi de la oameni care nu fac business. M-au ținut în loc sfaturile și părerile oamenilor 2-3 ani. Ba că nu le plăceau ceasurile, ba modelul de business, ba de mine. Și nici măcar nu erau clienți. Am revenit acum la origini, să-mi placă mie ce fac, iar dacă oamenii sunt mulțumiți, cu atât mai bine”, spune Cătălin Mihălache.
Stemata nu a avut o evoluție liniară. A început bine, iar apoi a avut un an de pauză. Pentru că fondatorul s-a angajat. „Am lucrat pentru vreo 3-4 companii. Am zis că poate nu știu eu să fiu antreprenor și vreau să fur experiență de la alții. Dar nu a funcționat pentru mine”, își amintește Cătălin.
Dar perioada aceea l-a ajutat să se clarifice, să decidă să nu se mai gândească la oameni și părerile lor. Pentru că inițial toată lumea avea o opinie despre ceasurile lui sau despre cât costă. Și, din păcate, inițial opiniile acestea l-au influențat.
„Era totul despre cum să arate ceasul, cât să coste, cum să mă comport eu, ce trebuie să fac, că trebuie să mă duc în Elveția să studiez ceasurile, să fac antreprenoriat, să fac ceasuri diver, să mă fac scafandru. Eram stresat de toarte ideile astea venite din toate părțile. Fugeam, fugeam, iar asta se reflecta și în business”, își amintește Cătălin în timpul interviului.
De altfel, perioada aceea l-a învățat că mai întâi se construiește antreprenorul, iar apoi afacerea.
Planificare în primele luni de business
Începuturile Stemata au fost cu multă planificare, deși Cătălin nu avea studii de antreprenoriat și nici exemple în familie. Dar a reușit să găsească un partener pentru a finanța afacerea cu ceasuri și să lanseze primele modele, Stemata Code. În ultimii ani au urmat colecții precum Stemata Signum în 2021, Stemata Sirius, Cassiopeia în martie 2024 și Horizon, primul ceas automatic proiectat de către români.
Dincolo de planificare, Cătălin spune că cel mai important în primele luni, dar și ulterior, e ca antreprenorul să investească în dezvoltare personală.
„Găsești resurse din nimic. Ai acces la resurse constant, atât timp cât ești aliniat cu conștiința ta. Dacă știi ce nu este ok, atunci ești liniștit”, spune Cătălin.
Traseul un pic alambicat al Stemata se vede și în evoluția din primul an. La șase luni de când îl lansase, business-ul se dezvolta business, dar ulterior a început să scadă. Motivul? Părerile oamenilor. A aplecat urechea prea mult la opiniile lor și asta i-a oprit ascensiunea, dar astăzi spune că s-a transformat și e mult mai relaxat cu sine.
Antreprenorii Sunt - cum e primul an al afacerii?
Antreprenorii Sunt... este un proiect realizat de start-up.ro cu susținerea SmartBill România.
În proiectul Antreprenorii sunt... vei descoperi că primul an a fost special pentru orice antreprenor.
- Când au considerat că afacerea e stabilă
- Cum au planificat primul an al afacerii
- Vei afla cum au pornit afacerea și ce greșeli strategice au făcut
- Ce aveau disponibil în momentul lansării în piață și ce ar avea astăzi
- Unde era business-ul la 6 luni după înființare
Partenerii noștri în proiect sunt SmartBill România, care le fac viața mai ușoară antreprenorilor din România de 18 ani prin digitalizare, facturare și o experiență modernă. Peste 165.000 de firme se bazează pe SmartBill pentru facturare și gestiune.
De curând au lansat Tools4Startups, o platformă care ajută afacerile la început de drum, cele care au maximum 12 luni de la înființare, ca subiectul conversației noastre din proiectul "Antreprenorii Sunt...".