Află opiniile specialiștilor din comunitatea start-up.ro
Textele publicate în categoria Subiectiv sunt responsabilitatea autorilor, fiind opinii asumate de aceștia. Dacă vrei să afli mai multe opinii ale specialiștilor, urmărește categoria Subiectiv.
Urmărește specialiștii!
O a două lecție cheie: vocabularul trebuie adaptat mai ales că nișa de training experiențial este cunoscută destul de vag, deși trainingul online în mod sincron este deja accesibil publicului de business. Foarte mulți dintre noi înțelegem ideea de training, însă ce face valoros un training, care sunt tehnicile și abordările relevante, rămâne încă un mister pentru mulți oameni cu experiență în zona de business.
A treia lecție: am văzut încă o dată puterea dezvoltării iterative de conținut și cum pitch-ul a crescut în relevanță și impact după fiecare rundă de feedback. Personal, consider că lucrul în echipă ne-a ajutat să ne calificăm mai departe în bootcamp, etapa pre-accelerator.
Cu ce e diferit un pitch față de o prezentare dintr-un training
Atunci când te pregătești pentru un pitch, ca antreprenor e important să știi felul în care constrângerea de timp implică un conținut mai condensat, nu este timp de interpretări sau variații în mesaj, iar conținutul vizual are nevoie de o amplificare mai mare față de materialele clasice de training. În cazul nostru, pentru a sublinia în mod vizual anumite idei am construit șabloane vizuale de impact, filme și animații. Pentru a susține mesajul, am analizat date și am calculat statistici. Pentru că pitch-ul include și o sesiune de întrebări și răspunsuri, am pregătit răspunsuri în avans pentru a oferi informația cât mai rapid și fără ezitare. Pentru unele start-up-uri întregul efort ar putea să fie perceput și mai dificil pentru că totul trebuie pregătit și livrat în limba engleză, după o structură mai degrabă fixă, posibil necunoscută celor care sunt la prima experiență de acest fel.
Dacă ar fi să aleg trei elemente cheie ale unui pitch, cred că adresarea corectă, structura conținutului și statisticile sunt cele mai importante.
- O adresare corectă și cât mai clară a problemei cu care se confruntă clienții sau utilizatorii.
- Structura de conținut care să creeze claritate și să împlinească așteptările evaluatorilor.
- Informațiile/statisticile care să creeze rapid o imagine a posibilităților, dar și să ajute pentru a depăși scepticismul inițial.
De asemenea, subliniez și cât de importante sunt prezentarea simplă a soluției și echipa implicată în realizarea ei.
În cazul prezentării Colltrain, cred că-i remarcabil faptul că am creat un produs pentru o piață internațională, am depășit etapa de MVP și că avem clienți în Europa cu care am colaborat pentru a transformă activitățile de training pentru mediul online.
Totuși, cred că nu a fost destul de clar diferența între tipul de training pe care îl susținem cu aplicația Colltrain (training la distanță în care un trainer interacționează live, direct cu participanții, așa cum ar face-o în sala de curs) față de aplicațiile de e-learning care susțin self-paced learning, unde participantul în mod individual consumă conținut preînregistrat. Este posibil să mai treacă ceva timp până ca această diferența să fie foarte clară deoarece doar 5% din traineri, în ultimii 2 ani, au reușit să își transforme activitățile din sala de training în activități online cu un impact egal sau superior.
Un coleg m-a întrebat cum aș gândi un program de training despre pitching, dacă aș avea această oportunitate. În primul rând, cred că ar fi util un astfel de program și l-aș gândi într-un format experiențial de învățare în echipe, astfel încât cei care participă să construiască înțelegerea pe experiențele comune ale celorlalți participanți. De asemenea, aș include o componentă de pre-work, astfel încât participanții să aibă imaginea punctului din care pleacă și la final să înțeleagă valoarea pe care au dezvoltat-o. Pentru transformarea conținutului sunt necesare sesiuni de feedback și dezvoltare iterativă, pas cu pas, pe fiecare din secțiunile unui pitch deck. Nu în ultimul rând, exemplele, cum arată materialele utilizate de alte start-up-uri, ar putea să ofere un reper, o sursă de inspirație, dar și validarea propriilor încercări. La final, prezentarea și încadrarea în timp vor da forma finală produsului. Prin această abordare, participanții ar putea avea la final propriul pitch pregătit. I-aș încuraja pe participanți să vină cu alți colegi din propria echipa pentru a crește implicarea și resursele de care au nevoie pentru a reuși. După finalizarea cursului, aș sugera ca participanții să susțină pitch-ul în fața unor posibili investitori, experți sau cunoscuți, și să-l adapteze în funcție de feedback (fine tuning). Am putea încheia programul cu o sesiune de lessons learned/lecții învățate, în care să consolidăm experiențele trăite de participanți în aceste sesiuni de prezentare.
Marian Știrbescu, CEO și co-fondator al Colltrain, este antreprenor cu experiență de peste 15 ani în industria de training. El a creat startup-ul tech Colltrain, platforma prin care participanții pot să lucreze în echipe și să trăiască experiențe de învățare într-un mediu în care au ocazia să se exprime activ și să interacționeze productiv. Recent a participat în mai multe sesiuni de pitching și a rezumat lecțiile învățate din aceste experiențe, în comparație cu alte idei din sala de training.