Dacă ți-ai luat un laptop cu placă video RTX și vrei să treci imediat la treabă să nu uiți să instalezi cele mai recente drivere oferite de Nvidia deoarece acestea optimizează anumite fluxuri de lucru în aplicații creative precum Blender, Adobe Photoshop sau DaVinci Resolve. Pentru gaming, Nvidia are driverele Game Ready Driver, ce aduc optimizări pentru cele mai recente jocuri lansate. Pentru creatorii de conținut, compania are driverele Studio.

Ce este Nvidia Studio, cum descarci, cum instalezi.

Nvidia Studio sunt drivere create de Nvidia pentru plăcile sale a cărei țintă sunt creatorii de conținut, iar obiectivul este să optimizeze aplicațiile creative să ruleze și mai bine.

De exemplu, cel mai recent studio driver la ora redactării acestui articol, versiunea 472.84, aduce suport și optimizări pentru Blender 3.0, Nvidia Omniverse, Isotropix Clarisse, Cyberlink PowerDirector, DaVinci Resolve, BorisFX Sapphire sau JangaFX Embergen.

Ca să folosești Nvidia Studio Drivers poți să le cauți pe Google apoi să le descarci, dar mai simplu este să descarci aplicația GeForce Experience și acolo ai un tab numit Drivers și găsești întotdeauna versiunea cea mai recentă. La fel de simplu, din aplicație poți trece de la Studio Driver la Game Ready Driver și invers.

Nvidia Studio Driver vs Game Ready driver

Poate că și tu te-ai întrebat care este diferența dintre ele și pe care ar trebui să-l folosești și în ce situații. După cum le spune și numele, un driver este potrivit pentru gaming și conține optimizări și aduc un plus de performanță în cele mai recente jocuri lansate. Iar Studio este pentru programe creative, pentru editare foto și video sau creații grafice.

Dar asta nu înseamnă că-ți limitează activitatea. Poți foarte bine să te joci cu driverele Studio instalate și poți să editezi în Premiere Pro fără griji cu Game Driver Ready. Dacă vrei tot ce e mai bun de la PC-ul sau laptop-ul tău ar trebui să alegi și driverele potrivite pentru ceea ce ai de făcut. Bun și în practică, cum se traduce asta? Păi am făcut-o eu, ca să nu fi tu nevoit să o faci și mai jos găsești diferite teste realizate în aplicații creative și benchmark-uri cu driverul Nvidia Game Ready și cu cel Studio

Noi la start-up.ro și în cadrul VideoCorp lucrăm foarte mult cu video și este foarte important ca toate producțiile video pe care le facem să fie editate rapid, eficient și primul lucru pe care l-am făcut a fost să editez și să dau export la un proiect video de 8 minute compus din clipuri 4K, 1080p, ce conține elementele grafice, imagini, coloană sonoră și efecte sonore în format FHD. Cu driverele Game Ready, acest proiect a fost exportat în 2 minute și 54 de secunde. Cu driverul Studio acest timp a fost scurtat la 2 minute și 45 de secunde. Poate părea puțin, însă gândește-te că acestea sunt secunde câștigate, nu pierdute și la un proiect mai mare și mai complex poți câștiga și mai mult timp. Iar în unele cazuri o întârziere a unui proiect poate costa o companie sute sau mii de dolari.

În DaVinci Resolve am lucrat cu un proiect tot de 8 minute, doar cu clipuri 4K, cu elemente grafice, sunet, iar acesta a fost exportat în format UHD 4K în 11 minute și 37 de secunde cu driverele Game Ready, iar cu Studio timpul nu s-a schimbat.

După video am zis să trec la câteva teste de randare grafică. Am început cu V-Ray Benchmark care testează cât de rapid randează placa video anumite scene. Acesta are două teste V-Ray GPU CUDA și V-Ray GPU RTX. În cadrul primului test am obținut un punctaj de 1013 cu driverul game ready și 1006 cu cel Studio. Însă în cazul celui de-al doilea test, situația a fost inversată și am văzut un plus de performanță de 7,2%.

Apoi am trecut la Octane Benchmark. Cu acest program se randează diferite proiecte grafice și la final primești o notă pentru fiecare proiect. După cum se poate vedea în imagini, randările realizate cu driverul Studio au primit note mai bune în toate situațiile. În unele cazuri diferența a fost mai mare, în altele mai mică. În total, plusul de performanță adus de driverele Studio a fost de 2,2%.

Următorul program de benchmarking testat a fost Blender Benchmark cu clasicele teste BMW, Classroom și Fishy_Cat. În acest caz, timpul de randare a fost același, indiferent de driverul folosit. Am continuat cu Blender și am descărcat câteva proiecte de pe site-ul oficial și le-am randat pentru a vedea dacă există o diferență în acest caz. Și aici timpul de randare a fost similar sau în marja de eroare cu o secundă mai bun cu driverele Studio.

Cu programul Autodesk Maya am folosit Arnold Benchmark pentru a testa timpul de randare și în acest caz am văzut o îmbunătățire odată cu folosirea driverului Studio. O randare completă cu driverul Game Ready a durat 54 de secunde, iar în cazul Studio timpul a fost de 50 de secunde.

Un ultim test pe care l-am făcut a fost să rulez 3DMark și să văd cum se descurcă în testul TimeSpy și V-Ray, cel care testează performanța ray-tracing. În cazul testului de ray tracing, rezultatele au fost aceleași indiferent de driver, iar în testul Time Spy situația a stat cam la fel cu rezultate similare, iar în unele cazuri chiar un plus pentru driverele Studio. În Halo Infinite, nu am sesizat o diferență de FPS, indiferent de driverul folosit.

Îmi este clar că pentru a face treabă bună trebuie să ai și uneltele potrivite. În cazul de față trebuie să ai un laptop performant (poți să cauți ce ai nevoie aici) sau un desktop PC cu o placă video de ultimă generație. Acesta este doar un prim pas, deoarece apoi trebuie să folosești și driverele potrivite pentru a „stoarce” și ultimul strop de performanță. În unele cazuri, precum în testul V-Ray Benchmark, diferența de performanță a fost consistentă dintre cele două drivere. În alte cazuri, performanța a fost similară. Însă de ce să nu aduci un plus de performanță dacă poți? Mai ales că e atât de simplu să treci de la un driver la altul. Nu trebuie să le cauți pe internet sau să te complici.

Deci dacă ești interesant să îți iei un laptop pentru editare video și alte munci creative atunci poți încerca unul din gama Nvidia Studio, apoi să alegi driverul Studio și ești gata de treabă. Însă la fel de bine poți să mergi pe un laptop de gaming autentic și când ai nevoie să faci treabă schimbi driverele.

Platformă de test

Windows 11

Procesor Ryzen 5 5600X

Placă video Nvidia RTX 2080 Ti

32 GB memorie RAM DDR4

SSD Samsung 970 Pro

Toate testele au fost repetate de trei ori în cazul fiecărui program.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.