Pentru a te ajuta să răspunzi la aceste întrebări, am făcut o listă de lucruri pe care vor să le știe investitorii înainte să pună banii pe masă.
- Performanțele financiare. Trebuie să le poți demonstra investitorilor că firma ta are performanțe foarte bune, mai ales dacă ești în căutarea de finanțare din partea unei bănci. În același timp, investitorii de tip VC vor fi interesați de potențialul unor venituri mari și oportunitățile unui exit. Trebuie să fii pregătit să răspunzi la întrebări legate de stabilitatea financiară a companiei, semne de creștere și planuri de emitere de acțiuni sau împrumuturi pentru stimularea creșterii. De asemenea, planul de rambursare a datoriilor trebuie să demonstreze că afacerea ta este capabilă să facă față obligațiilor financiare. Fii pregătit ca investitorii să-ți evalueze fluxurile de venituri, costurile de achiziție și cifrele de afaceri.
- Experiență în industrie și afaceri. „A greși e firește, atâta timp cât nu e pe banii noștri”, ar putea spune investitorii. De aceea, ei vor căuta să investească în antreprenori și echipe de management care au în spate performanțe înalte și abilități de leadership dovedite. În timp ce investitorii de tip VC urmăresc experiența de business și istoricul în industrie, cei de tip business angel pun accent pe chimia pe care o împărtășesc cu antreprenorii, întrucât se implică mai mult în afacerile în care investesc.
- Caracterul inovator al companiei. Investitorii vor să vadă prin ce este diferit produsul sau serviciul tău sau modul de abordare al afacerii. Demonstrează-le investitorilor, cu dovezi concrete, că există o piață relevantă și suficient de mare care să merite finanțarea. De exemplu, VC-urile sunt interesate, în particular, de aspecte precum caracterele dreptului de proprietate și avantajul competitiv. Investitorii vor să vadă trăsături care te diferențiază de potențiali competitori, cum ar fi protecția proprietății intelectuale, licență exclusivă, marketing exclusiv și relații de distribuție.
- Model de business eficient. Având în vedere că o idee are valoare abia atunci când este pusă în practică, startup-ul tău va avea o valoare strategică atunci când va începe să genereze profit. Mergi în fața investitorilor cu modelul de business actual și demonstrează-le că va ajuta compania să fie și mai profitabilă. La fel ca și în cazurile de mai sus, fiecare tip de investitor urmărește anumite criterii la un startup, tocmai de aceea este important să îți adaptezi planul de afaceri în funcție de așteptările fiecăruia. De exemplu, fondurile VC și investitorii angel pun accent pe piață și aspecte financiare. Un model de business eficient, te poate face atractiv și pentru un credit de la bancă. Un model de business e important pentru analiza dosarului. Poți obține un credit de tip “Investește Românește” de la Banca Transilvania dacă aplici aici și dacă vrei să dezvolți produse locale.
- Oportunități de afaceri și nevoi în piață. În cele din urmă, investitorii de tip angel investesc în soluții care rezolvă probleme majore pentru piețe mari, în timp ce VC-urile urmăresc caracteristicile pieței, cum ar fi creșterea semnificativă și concurența limitată, atunci când investesc. În același timp, o bază de consumatori cât mai mare și mai stabilă demonstrează impactul major pe care îl are o companie în piața targetată. De asemenea, este important ca investitorii să vadă că startup-ul tău nu doar poate crește rapid, dar poate și gestiona o rată de creștere sporită.