Ce vei afla, pe scurt, din acest material?

  • Questo e o aplicație prin care poți să descoperi orașele prin intermediul unor tururi individuale, numite jocuri
  • Au strâns 1,5 milioane de euro investiție în 2021 și acum caută o rundă de 630.000 de euro
  • Au avut o creștere de 2-3 ori în 2024 și aplicația a avut 500.000 de utilizatori înregistrați până acum
  • Questo are și 7 limbi de circulație internațională și potențialul văzut de Claudiu Petria e de 400 de milioane de oameni
  • Prima țintă de creștere este spre 5 milioane de utilizatori în toată lumea
  • Aplicația e populară în Statele Unite, Australia și Canada
  • Creatorii de jocuri din aplicație primesc 75% din venituri odată ce un joc este aprobat

Questo este o aplicație unde ca utilizator poți intra și dacă ești din București, poți găsi diferite jocuri prin care să descoperi orașul. Poate te duci pe urmele comunismului sau ale lui Mircea Eliade. Sau poate ești într-un oraș străin și îl vezi din perspectiva Vrăjitorului din Oz. E o formă de a călători diferită de site-urile tradiționale. Tururile acestea sunt numite jocuri de către Questo și sunt create și de ei, dar și de creatori de conținut locali. Aceștia din urmă fac bani de fiecare dată când cineva cumpără un joc.

Să zicem că te duci la Roma. Poți să intri pe Booking sau pe TripAdvisor și să găsești monumente și locuri unde poți să te plimbi, dar nu ai context. Din acest motiv, Questo te poate ajuta. Au jocuri prin care poți găsi cartierul boem Trastavere sau un tur al Romei bântuite. De ce nu, te duci pe urmele gladiatorilor. Totul e intermediat prin aplicație, dar tu faci lucrurile acestea în lumea reală.

Questo a fost creat de Claudiu Petria și Alex Govoreanu și în momentul de față vor să obțină o finanțare de 630.000 de euro prin SeedBlink, dar și de la investitori existenți cum ar fi Early Game Ventures și Sparking Capital.

Claudiu Petria a fost în studioul nostru pentru a discuta despre traseul Questo. Ei acționează pe o piață unde în 2023 200 de milioane de oameni au participat la tururi ghidate, dar jumătate dintre aceștia au vrut să le facă independent, fără grup. De asemenea, 80 de milioane de oameni se joacă Pokemon Go, un joc prin care orașul devine un adevărat spațiu unde să găsești personajele. Claudiu descrie Questo drept un "furnizor de fericire pentru oameni".

Poți urmări interviul integral în videoclipul de mai sus.

De asemenea, în format podcast audio îl poți asculta aici. E disponibil pe orice platformă folosești, fie că e vorba de Apple sau Spotify.

Mai jos, iată principalele lucruri pe care le-am aflat de la Claudiu.

Cum funcționează Questo?

  • Startup-ul românesc Questo este o aplicație care își propune să aducă oamenii din mediul online înapoi în mediul offline, permițându-le să descopere orașele prin diferite quest-uri și jocuri tematice.
  • "Noi creăm un context pentru ca tu să petreci timp de calitate cu prietenii și familia în afara casei. Facem asta fie în orașul tău, fie când călătorești în alt oraș", spune Claudiu Petria.
  • Claudiu Petria, CEO și co-fondator Questo, explică cum aplicația creează contexte de petrecere a timpului de calitate cu prietenii și familia, fie în orașul tău, fie când călătorești.
  • Aplicația a lansat jocuri inspirate din elemente culturale cunoscute, precum escape room-ul bazat pe cartea Vrăjitorul din Oz, care a avut un succes semnificativ în diverse țări (SUA, Australia, Canada etc.).
  • "Am lansat Vrăjitorul din Oz ca un adevărat festival. Oamenii se duc în diferite orașe, se costumează, fac lucruri împreună", spune co-fondatorul Questo.
  • Avantajul pe care-l vede la Questo e că poți să petreci timp de calitate în intimitate, fără să fii forțat de timp și să nu fii nevoit să te duci la o anumită oră.

Questo se bazează pe creatori de conținut locali pentru a dezvolta astfel de experiențe. Aceștia sunt scriitori, povestitori, game designeri, scenariști la Netflix și nu numai.

Ei își imaginează un traseu, o tematică și se pot folosi de Questo pentru a crea jocul, totul fiind ghidat pas cu pas într-un mod simplu.

Aplicația care a scos în stradă și 3.000 de oameni

  • Aplicația permite și utilizatorilor să creeze propriile jocuri personalizate, oferindu-le unelte și ghiduri pentru dezvoltarea acestora, existând cazuri în care creatorii au folosit platforma pentru aniversări sau evenimente speciale.
  • "Nouă ne place să le spunem la aceste evenimente speciale sau la cele tematice, cum e cel cu Vrăjitorul din Oz, festivaluri. În anumite orașe am avut și 3.000 de oameni care mergeau pe stradă. Din martie până acum 200.000 de oameni s-au jucat pe tematica Vrăjitorul din Oz. În București în noaptea de Halloween am avut 4.000 de oameni", spune Petria.

Pe lângă creatorii care vor să facă bani în mod pasiv prin aceste jocuri, uneori oamenii au folosit Questo pentru experiențe create precum un cadou pentru aniversarea cuiva, ducându-l prin toate locurile unde au avut amintiri într-un oraș de-a lungul timpului.

  • "Creatorii au tot ce e nevoie ca să construiască propriul joc. După aceea jocul intră într-un review făcut de noi și audiență. Trebuie să atingă un anumit standard de calitate pentru a deveni plătit. Creatorii primesc până la 75% din venituri. Avem jocuri care generează în Paris și 35.000 de euro pe an".
  • Questo a înregistrat peste 500.000 de utilizatori la nivel global și speră să ajungă la 1.000.000 de utilizatori în următoarele 12 luni și la 5 milioane de utilizatori în următorii doi ani.
  • Questo are și 7 limbi de circulație internațională și potențialul văzut de Claudiu Petria e de 400 de milioane de oameni
  • Metodele de promovare includ evenimente tematice, marketing de performanță și colaborări cu creatori locali, precum și cu branduri pentru activități sponsorizate.
  • De asemenea, menționează Claudiu, e o relație puternică ce se creează cu utilizatori. Questo are peste 35.000 de poze trimise de utilizatori din timpul activităților

Direcții educaționale, dar și de colaborare cu brandurile

  • Questo a colaborat și cu branduri pentru experiențe realizate împreună, dar acum fondatorii se uită la metode prin care să interacționeze această relație dintre utilizatori și branduri.
  • "Unii dintre creatori au ajuns la 456 de proiecte făcute cu brandurile. Ei știu foarte bine conținutul și lucrează direct cu brandurile, construiesc experiența și realizează activările. Ne dorim să lucrăm mai mult cu brandurile", spune Claudiu.
  • "În momentul acesta tehnologia noastră permite lansarea unui joc în peste 1.000 de orașe într-un timp foarte scurt".
  • Există și o direcție educațională în colaborare cu profesori care folosesc Questo pentru a învăța istorie sau alte materii prin jocuri interactive.
  • "Avem un profesor care an de an duce 300 de studenți în Rotterdam și are un joc inspirat de spioni. Îi duce pe elevi pentru a înțelege mai bine contextul orașului în cel de-Al Doilea Război Mondial".
  • Questo colaborează cu creatori locali pentru a dezvolta jocuri tematice autentice în diverse orașe și se străduiește să încheie parteneriate cu deținători de branduri cunoscute pentru a atrage o varietate de audiențe.

Finanțări și business-ul Questo

  • Questo a primit anterior o investiție de 1,5 milioane de euro, iar acum caută o nouă rundă de 630.000 de euro pentru a se dezvolta în această perioadă provocatoare
  • Questo a ridicat deja finanțări anterioare și se află într-o nouă campanie de atragere a investițiilor, având deja o parte din finanțare acoperită de investitori existenți.
  • “Vrem să creăm din ce în ce mai multe experiențe și teme pentru audiențe diferite. De asemenea, vrem să lucrăm cu branduri și IP-uri cunoscute, visul nostru e să facem experiențe Lord of The Rings, de exemplu", spune Claudiu despre necesitatea finanțării astăzi.
  • Campania de pe SeedBlink rulează până la finalul lui septembrie, chiar dacă e într-un context investițional complicat.
  • “Contextul s-a schimbat mult. E un sentiment de așteptare cumva, să vedem cine supraviețuiește, ce se întâmplă”, spune Claudiu.

Anul acesta Questo estimează o creștere de cel puțin 2-3 ori față de anul trecut. Questo este foarte aproape de profitabilitate în momentul acesta, dar vrea să investească totul în creștere.

  • Accentul pe calitatea experiențelor pentru utilizatori și feedback-ul constant din partea acestora sunt elemente centrale în dezvoltarea continuă a aplicației.
  • “Vrem să creăm 10-12 mari teme de succes pe ani care să aducă sute de mii de oameni. Sunt 700 de milioane de oameni care călătoresc anual și nu rezervă nicio o activitate", spune Claudiu.
  • Questo îmbină tehnologia cu experiențele offline, având în plan să extindă numărul de orașe și jocuri disponibile la nivel global, inclusiv prin colaborări internaționale.
  • “Fiind un startup destinat consumatorilor obișnuiți e mai provocator în fața investitorilor, pentru că cea mai mare atenție se duce spre alte modele de business", spune Claudiu
  • Principala piață pentru Questo rămâne Statele Unite, Australia, Canada, dar și țările relevante din Europa.
  • Printre provocările sau greșelile de până acum, Claudiu menționează faptul că au crescut echipa destul de mult și de rapid. De asemenea, la începutul Questo ascultau foarte mult feedback-urile și asta a însemnat că au modificat traseul produsului de câteva ori.