Informațiile săptămânii de pe start-up.ro

Mai jos vei găsi câteva dintre cele mai importante materiale de pe start-up.ro de săptămâna aceasta. Apoi știri în format scurt care nu au intrat în ultimele zile pe start-up.ro, dar sunt informații de care poți avea nevoie.

Nu putem acoperi toate știrile din domeniu, nici nu ne propunem. Din acest motiv, vă oferim un nou format, mai simplu, mai eficient, care se întoarce la originile jurnalismului: știrea de coloană. Aceasta este numărul 27 al acestui rezumat săptămânal.

Contakt, retailer de accesorii GSM, vizează afaceri de 138 mil. lei în 2025

Contakt, liderul pieței locale de accesorii GSM, estimează pentru 2025 o cifră de afaceri de 137,9 milioane de lei și anunță o extindere accelerată a rețelei proprii, cu 25 de noi locații planificate la nivel național. În paralel, compania pregătește lansarea unor noi branduri proprii și intrarea pe piețe regionale precum Polonia, Cehia, Serbia și Ungaria.

În 2024, compania a încheiat anul cu afaceri de aproape 130 milioane lei, în creștere cu 10% față de 2023, și un profit net de peste 15 milioane lei.

Contakt îşi consolidează poziția prin investiții în retailul fizic, care rămâne principalul canal de vânzare, cu 232 de locaţii active la finalul lui 2024, dintre care o parte au fost preluate prin achizitii directe.

Deşi numărul tranzacţiilor s-a menţinut în 2024, valoarea medie a bonului a urcat cu peste 11%, semn că tot mai mulţi clienţi se orientează către produse din gama superioară.

Pe acest fond, Contakt a ajuns la o marjă netă de peste 12% în 2024, peste media din retailul specializat, în ciuda presiunilor generate de costuri logistice, volatilitatea cursului valutar și scumpirea materiilor prime.

Helpship, investiții strategice pentru extindere regională

În 2024, grupul euShipments.com, lider în industrie la nivel de Europa a investit aproape 1,3 milioane EUR în extinderea și automatizarea centrelor logistice, iar o parte importantă din această investiție a fost direcționată către unitatea Helpship din Oradea.

„Cu aceste investiții, Helpship își consolidează poziția ca centru logistic regional și facilitează extinderea afacerilor românești în UE”, declară Svetlozar Dimitrov, CEO euShipments.com. „Amplasarea strategică a depozitului din Oradea oferă un avantaj important pentru comerțul electronic transfrontalier.”

Centrul de fulfillment și cross-docking Helpship din Oradea asigură timpi de procesare reduși pentru comenzile expediate în peste 27 de țări europene, prin intermediul unei rețele de peste 800 de metode de livrare.

Mihai Manole, CEO Tema Energy: Piața centrelor de date din România este în etapa "gain momentum”

Construcția unui centru de date în România costă cu minimum 25% mai puțin față de Europa de Vest, iar numeroși jucători din energie, imobiliare și telecomunicații au planuri concrete pentru centre noi.

Piața locală de centre de date se află într-o perioadă de creștere semnificativă, cu multe construcții și extinderi de centre de date și interes major din partea

dezvoltatorilor europeni și americani, potrivit datelor Tema Energy, cel mai mare proiectant și constructor de centre de date din România, cu afaceri de 20 de milioane de euro anul trecut, mai mult cu 30% față de 2023.

„Pentru a stimula această industrie, autoritățile trebuie să sprijine atragerea marilor investitori, creând exemple de succes prin reglementarea procesului de avizare a construcțiilor, simplificarea racordării la utilități, subvenții pentru energie și scutiri de taxe, după modelul altor state europene, precum Italia și Spania”, a afirmat Mihai Manole, director general Tema Energy.

Bucureștiul înregistra în 2024 o rată de neocupare (vacancy rate) de 5% în centrele de date, aproape la jumătate față de 9,8% pentru regiunea FLAP (Frankfurt, Londra, Amsterdam, Paris – cea mai dezvoltată din Europa) și mult sub estimarea de aproximativ 7,9% pentru 2025.

Universitatea Politehnica Timișoara implementează proiecte de infrastructură în valoare de peste 200 de milioane de lei prin PNRR

Universitatea Politehnica Timișoara are în implementare proiecte proprii cu finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență în valoare de peste 200 de milioane de lei. Acești bani europeni asigură modernizarea campusului universitar și oferă studenților, dar și cadrelor didactice, un mediu de studiu și cercetare la cele mai înalte standarde.

„Cu acești bani reușim să renovăm complet patru cămine studențești, construite în anii ’60. Vor deveni unități de cazare moderne cu baie în fiecare cameră, practic vor fi ceea ce ne cer studenții de câțiva ani. Noi, ca universitate, chiar dacă avem un patrimoniu mare, majoritatea clădirilor sunt construite în urmă cu 50-100 de ani. După 1990, investițiile în acestea au fost puține, nu prea aveai oportunități și bani să le renovezi. Au mai fost făcute câteva cosmetizări, însă abia acum reușim să le aducem la nivel european. O mare parte dintre laboratoare am reușit deja să le reabilităm cu ajutorul companiilor sau veniturilor proprii si din cercetare, însă cele care au rămas nerenovate vor fi aduse și acestea la standarde moderne, tot cu fonduri europene”, a declarat Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara.

„Am văzut unele statistici care arată că 70% din investițiile din România provin din fonduri europene. Noi ne-am creat o echipă bună să atragem fonduri și prin PNRR, și prin alte programe operaționale, cum ar fi Programul Regional Vest, și prin orice linie de finanțare disponibilă. Noi suntem în situația în care pentru fiecare leu primit pentru infrastructură de la bugetul de stat, atragem alți 20 de lei din fonduri europene”, a continuat Florin Drăgan.

Etichetele digitale de preț (ESL) pot reduce costurile pentru retaileri, cu până la 70%

Pe măsură ce adoptarea tehnologiei la nivel global crește, piața etichetelor digitale de preț (ESL) este estimată să ajungă de la 1,2 miliarde de dolari în 2023, la 3,5 miliarde de dolari până în 2031.

Pentru o accesibilitate mai bună a clienților, ESL-urile pot încorpora funcții vocale ce oferă informații despre prețuri și produse, dar și coduri QR pentru informații audio prin intermediul smartphone-urilor. Pentru persoanele cu mobilitate redusă, controlul vocal și funcțiile de confirmare tactilă, cum ar fi o atingere ușoară pentru detalii suplimentare sau ajustări tarifare, oferă o interacțiune incluzivă.

„Retailerii români sunt printre primii care testează o soluție hibrid de afișare a prețurilor, care combină eficiența etichetelor digitale de preț cu etichetele tradiționale de hârtie. Prin implementarea ESL pentru aproximativ o treime dintre produsele de la raft, în principal pentru articolele cu rulaj mare, și păstrarea etichetelor de hârtie pentru restul produselor, retailerii obțin o imagine unitară a prețurilor. Această abordare inovatoare reduce semnificativ costurile de implementare, îmbunătățește viteza de afișare a prețurilor cu aproape 50% și asigură o acuratețe a acestora de aproape 100% prin actualizări în timp real. Exorigo-Upos oferă soluții ESL personalizate care se adresează atât retailerilor mari, cât și celor mici, asigurând o instalare profesională și suport tehnic complet pentru a garanta buna funcționare a operațiunilor”, a declarat Marek Nowakowski, Director General Exorigo-Upos România.

Complice.ro: Piața experiențelor, după 5 ani de la pandemie

Complice.ro a traversat cei 5 ani post-pandemie cu o direcție clară: să transforme experiențele dintr-un „nice to have” într-o soluție constantă pentru wellbeing și engagement. Dacă în 2020, într-un context de incertitudine generală, businessul s-a adaptat rapid, pivotând spre experiențe online, anul 2021 a adus o revenire treptată la interacțiune și o explozie a nevoii de reconectare. În 2022, Complice.ro a depășit obiectivul de dublare a businessului, marcând o relansare puternică a segmentului corporate, creștere ce s-a menținut și în 2023, când afacerile s-au dublat din nou, pe fondul unei cereri tot mai mari pentru evenimente tematice și soluții experiențiale dedicate echipelor. În 2024, businessul s-a stabilizat la 850.000 Euro, dar cu un număr cu 30% mai mare de clienți și cu 4 din 5 companii orientate spre experiențe personalizate, cu impact emoțional ridicat.

Dacă în perioada pandemiei s-au remarcat experiențele online adaptate lucrului la distanță, ulterior companiile s-au reorientat către formate fizice, personalizate și cu tematici relevante pentru cultura organizațională. Activitățile de tip team experiences – construite în jurul unor concepte creative, colaborative sau aparent competitive – au devenit principalele alegeri în zona de evenimente de echipă (team building, management meeting etc).

Cum poate o soluție IT să crească vânzările și veniturile

Automatizarea și digitalizarea continuă să fie elemente importante de luat în calcul de către orice business care își dorește să își crească vânzările și veniturile. Una dintre soluțiile care contribuie semnificativ la aceste obiective este esFields EVO, aplicație care se adresează zonei de vânzări și distribuție, eliminând investițiile inițiale, necesare pentru infrastructură și licențe software și oferind și un grad înalt de flexibilitate și scalabilitate.

„esFields, soluția noastră SFA cu peste 1.500 de utilizatori activi, are acum o vesiune nouă, esFields EVO, mult îmbunătățită, care include ultimele tehnologii din industria software, un design proaspăt și o experiență și mai prietenoasă pentru utilizatorii săi. Soluția optimizează fluxurile de lucru pentru echipele de teren prin distribuirea online a sarcinilor și automatizează colectarea de informații, facilitând interacțiunea companiei cu clienții sau punctele sale de lucru. Ulterior, datele colectate pot fi transferate în sistemele ERP și analizate prin integrarea cu PowerBI. Astfel, ele pot servi unor decizii de business cât mai informate și orientate către dezvoltarea afacerii”, a declarat Răzvan Udrea, Software Development Manager la compania românească de IT EXE Software.