Săptămânal start-up.ro este platforma media unde povestim despre antreprenorii din România, trenduri internaționale și tehnologii. Iată cele mai importante materiale de săptămâna aceasta de pe site.
Cele mai importante materiale de pe start-up.ro din ultima săptămână
- China: influencerii care dau sfaturi medicale sau financiare trebuie să aibă diplome
- Lansarea primului raport despre ecosistemul comunităților din România
- Lenovo Legion Pro 7 - rulează orice joc vrei tu la setări grafice maxime
- 41 de startup-uri medtech intră în acceleratorul Rubik Garage
- Dragoș Petrescu, City Grill Group: ”un lider adevărat caută mereu oameni mai buni decât el”
- Partea a II-a — Oameni. Ritm. Execuție. 7 sfaturi pentru ce urmează după „start” într-un startup
- Românii de la dcs plus, companie de travel-tech, achiziționați de Abingdon Software din UK
- Legea burnout în România din nou în Parlament. De unde a apărut și ce propune legea epuizării la muncă
- Românii de la Stock.estate, record pentru primul proiect din afara granițelor. Viziunea pentru 2026
- Startup-ul românesc de drone BraveX, parteneriat cu o firmă germană pentru dezvoltarea de soluții de coordonare a roiurilor de drone
- Adapta Robotics în acceleratorul TBDC Horizon: ”e impresionant să vezi cum sprijină guvernul ecosistemul de startup-uri”
- Cristobal Alonso, investitor | PROW 2025 Timișoara: „Urăsc terminologia cu unicornii”
- .lumen va dezvolta următoarea generație de ochelari pentru nevăzători cu ajutor financiar dintr-un grant european
- Plasturele cu testosteron, o nouă opțiune pentru femeile aflate la menopauză
Nu putem acoperi toate știrile din domeniu, nici nu ne propunem.
Din acest motiv, vă oferim un nou format, mai simplu, mai eficient, care se întoarce la originile jurnalismului: știrea de coloană.
Cum arată Black Friday la români
Cel mai recent studiu realizat de agenția de cercetare de piață MKOR, „Black Friday Consumer Trends 2025”, dezvăluie portretul unui consumator-strateg, care abordează cel mai mare eveniment de shopping al anului cu o planificare meticuloasă.
Ana Opriță, Dorin Boerescu | 2Performant | "Ne pregătim de o majorare de capital de 6,25 de milioane de lei și extindere internațională"
Reducerea semnificativă a cumpărătorilor impulsivi este cea mai puternică revelație a studiului. Un covârșitor 93% dintre cei care intenționează să facă achiziții își pregătesc o listă în avans, începând procesul cu 3-4 săptămâni înainte.
Epoca în care Black Friday era sinonim exclusiv cu tehnologia și electrocasnicele a apus. În 2025, coșul mediu s-a diversificat dramatic, incluzând produse din 3.9 categorii diferite, în medie (+1 față de 2024).
Ramburs, peste 50% în preferințele românilor la comenzi online
România rămâne una dintre puținele piețe din Europa unde plata ramburs este utilizată în peste 50% din totalul comenzilor. În această perioadă, gestionarea numerarului devine un proces critic în lanțul operațional.
Packeta România, platformă digitală globală pentru comerțul online și parte a Packeta Group, companie de tehnologie și logistică cu prezență extinsă în Europa, estimează o creștere de aproximativ 60% a volumelor de livrări în campania Black Friday 2025, comparativ cu o perioadă obișnuită.
Conform European E-commerce Report 2025, comerțul online din România va depăși 12,9 miliarde euro, în creștere cu 9% față de 2024, peste media europeană. Comerțul electronic reprezintă 3,3% din PIB, iar 63% dintre românii cu vârste între 16 și 74 de ani cumpără online.
Marketplace sau magazin specializat de Black Friday?
De Black Friday, românii se orientează din ce în ce mai mult către cumpărături din marketplace-uri online precum eMAG sau Altex, unde mizează pe cele mai bune reduceri. 7 din 10 urmăresc produsele dorite pe astfel de platforme, iar aproape 5 din 10 se uită în paralel și la magazine online specializate, în detrimentul magazinelor fizice unde doar 2 din 10 spun că vor căuta reduceri în acest an, potrivit celui mai recent sondaj Cargus, pe un eșantion de 1.036 de respondenți din mediul urban. Prețul rămâne cel mai important criteriu de selecție a produselor cumpărate pentru 88% dintre respondenți, urmat de costul transportului (26%) și recenziile altor clienți (22%). 14% dintre respondenti iau în calcul și timpul de livrare și politica de retur atunci când plasează comenzi de Black Friday.
Astfel, aproape 44% spun că sunt dispuși să aștepte livrarea produselor achiziționate de Black Friday până la 7 zile,10% spun că pot aștepta și mai mult dacă termenul de livrare le este comunicat transparent la momentul achiziției, iar pentru 9% acest aspect nu este deloc important dacă reducerea este foarte bună. Interesant este că tinerii din generația Z se dovedesc chiar mai flexibili: 30% dintre ei menționează că ar putea aștepta produsele comandate mai mult de o săptămână, atâta timp cât termenul este comunicat transparent.
Competențele de AI devin noile "competențe Office"
Tot mai mulți angajatori au început să introducă pe lista de cerințe din anunțurile de angajare competențe digitale și cunoștințe de AI, atât pentru job-urile care au legătură directă cu acestea, precum cele din domeniul IT sau digital marketing, cât și pentru cele conexe, cum ar fi inginerie, vânzări, analiză de date, web design sau marketing.
„Deși există un interes evident și în creștere al angajatorilor de a cere angajaților să dobândească abilități digitale și să se folosească de instrumentele de inteligență artificială, unul dintre sondajele pe care le-am realizat anul acesta ne arată că doar 4 din 10 angajați folosesc în mod regulat inteligența artificială în sarcinile de la birou pentru a reduce volumul de muncă sau pentru a obține rezultate mai rapide. Rata de adopție este mai ridicată în cazul job-urilor zona white collar (absolvenți de studii superioare) și a specialiștilor. Pe de altă parte, jumătate dintre angajatori spun că angajații și candidații nu sunt familiarizați cu instrumentele de inteligență artificială și că nu sunt suficient digitalizați. Asta în contextul în care consideră că abilitățile digitale vor fi cele mai căutate în următorii 5 ani”, spune Bogdan Badea, CEO eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România.
Doar 5% din companiile globale sunt pregătite pentru viitor
Un nou raport realizat de Boston Consulting Group (BCG) arată că doar 5% dintre companiile din lume au atins nivelul de maturitate necesar pentru a fi considerate „pregătite pentru viitor” (future-built) în domeniul inteligenței artificiale (AI). Aceste companii captează cea mai mare parte a valorii generate de AI, pe măsură ce tehnologia transformă rapid industriile la nivel global.
Potrivit raportului “The Widening AI Value Gap: Build for the Future 2025”, companiile „future-built” nu se limitează doar la scalarea AI, ci reinventează fundamental modul în care își desfășoară activitatea. Acestea obțin de 1,7 ori o creștere mai mare a veniturilor, un randament total pentru acționari (TSR) de 3,6 ori mai ridicat și marje EBIT cu 1,6 ori mai ridicate decât restul companiilor.
Rezultatele listării pe bursă ale Cris-Tim
Cris-Tim Family Holding a atras 454,35 milioane lei prin derularea ofertei publice inițiale.
Cris-Tim Family Holding, liderul piețelor de mezeluri și de ready-meals („mâncăruri gata preparate”) din România, anunță finalizarea cu succes a ofertei publice inițiale derulate în perioada 17 – 29 octombrie 2025. Prețul final de ofertă pentru cele 27.790.000 acțiuni ale companiei oferite în cadrul ofertei publice a fost stabilit la 16,5 lei/acțiune („Prețul Final de Ofertă”). Prețul de vânzare aplicabil investitorilor de retail care au subscris acțiuni în primele 4 zile ale ofertei, beneficiind de discountul de 5%, este de 15,675 lei per acțiune.
Compania a atras de la investitorii de retail și instituționali 454,35 milioane lei. Fondurile atrase prin derularea ofertei publice inițiale, atât cele obținute în urma subscrierii de acțiuni noi (parte a majorării de capital social), cât și cele obținute prin vânzarea de acțiuni existente, vor fi folosite în proporție semnificativă pentru susținerea planurilor de investiții ale Cris-Tim