Subiectele săptămânii pe start-up.ro
- Sergiu Neguț la RBL Capitalul Românesc 360: ”trebuie să amestecăm sângele administratorilor publici cu cel al oamenilor din privat”
- Startup-urile din Moldova vin în fața investitorilor și partenerilor români
- Orbotix, startup-ul cu fondator român care vrea să trimită dronele să ne apere
- Alexandru Cîinaru, Orange | 7 produse digitale care pot revoluționa transformarea digitală
- Digitail, drumul din Iași la investiție series B și peste 10.000 de clienți din 40 de țări
- Ai un startup de tehnologie cu aplicabilitate în HoReCa sau retail? Înscrie-te până pe 30 noiembrie în F&B Business Accelerator
- GameHer: de ce este nevoie de o asociație pentru femeile din gaming în România
- Antreprenoriat în familie: Anca și Matei, centrul EKA | încrederea oarbă te trece probele de foc
- Cristi Popescu, Cris Technic | De la o casetă cu Kraftwerk, la discoteci de țară și antreprenoriat în sonorizare
- Delia Necula, Nagomi Experience | Cum a arătat primul an și de ce nu a semănat cu planurile de pe hârtie
- Cristina Pateșan, Flying Fox Garden | Când grădina părinților devine business de evenimente (și casă)
- Cosmin Răileanu, Depozit Virtual | Cum transformi toate dezavantajele în model de business
- #NOHACK Dictionary: Ce este doxxing și cum ne pot face rău informațiile private ajunse în online
După ce ați văzut ce materiale am publicat în această săptămână, mai jos sunt câteva informații pe care nu le-am publicat integral în această săptămână, dar facem un rezumat al acestora la final de săptămână, sub forma unor informații pe scurt. Sau cum era în trecut, în ziare, ca o știre de coloană.
Organizațiile europene vor AI dezvoltat local
Organizațiile europene acordă tot mai multă importanță controlului asupra datelor și infrastructurii, iar această tendință este de așteptat să accelereze cererea pentru soluții de inteligență artificială suverană, arată un studiu Accenture.
În Europa, 62% dintre organizații caută soluții suverane ca răspuns la incertitudinile geopolitice actuale, un procent mai ridicat fiind înregistrat în Danemarca (80%), Irlanda (72%) și Germania (72%). Sectoarele cu cerințe stricte de reglementare și date sensibile sunt cele mai dispuse să adopte AI suverană, printre acestea numărându-se sectorul bancar (76%), serviciile publice (69%) și utilitățile (70%).
Această tendință este așteptată să crească în următorii doi ani, întrucât 60% dintre organizațiile europene intenționează să își majoreze investițiile în tehnologii AI suverane, în special în Germania (73%), Italia (71%) și Elveția (64%).
Suvernatitate digitală în Europa
Schwarz IT, furnizorul intern de soluții și servicii IT al Grupului Schwarz, a participat la ediția din acest an a GoTech World, cel mai amplu eveniment de business și tehnologie din Europa Centrală și de Est. Compania a adus în prim-plan tema suveranității digitale și modalitățile prin care Europa își poate consolida independența tehnologică.
În prezentarea sa intitulată „From Dependency To Discovery: Europe’s Journey To Digital Sovereignty”, Octavian Ichim a subliniat că Europa are resursele, talentul și energia necesare pentru a-și construi propriul drum digital.
„Suveranitatea digitală nu este despre izolare, ci despre curajul de a crea fără restricții. Europa nu trebuie să copieze Silicon Valley sau să se teamă de Shenzhen, ceea ce ne lipsește este încrederea în noi înșine: să inovăm în manieră proprie,să transformăm încrederea într-un avantaj competitiv, să dezvoltăm produse nu doar pentru utilizatori, ci pentru oameni, pentru cetățeni”, a declarat Octavian Ichim, CEO Schwarz IT România.
El a evidențiat și contextul global actual, în care peste 70% dintre angajați folosesc AI fără autorizare, 63% dintre organizații nu au politici de guvernanță AI, iar 95% dintre proiectele AI enterprise eșuează . În opinia sa, adevărata suveranitate digitală presupune o înțelegere extinsă asupra datelor, instrumentelor folosite, fluxurilor de informații, operațiunilor și conformității.
Ana Opriță, Dorin Boerescu | 2Performant | "Ne pregătim de o majorare de capital de 6,25 de milioane de lei și extindere internațională"
Cu 14% mai multe tranzacții cu cardul de Black Friday
NETOPIA Payments anunță o nouă ediție record a zilei de Black Friday, cu rezultate care confirmă consolidarea pieței de comerț electronic din România. Volumul total procesat vineri, 7 noiembrie 2025, a înregistrat o creștere de 19% față de anul 2024, în timp ce numărul total de tranzacții online cu cardul a crescut cu 14%. De asemenea, numărul comercianților activi a fost mai mare cu 8% comparativ cu anul anterior.
Comportamentul de cumpărare al românilor a arătat o tendință clară către achiziții realizate mai devreme în zi. De Black Friday cumpărăturile au început încă de la primele ore ale dimineții, spre deosebire de cumpărăturile obişnuite din timpul anului, care se deruleazǎ în general în intervalul 11:00–14:00. La ora 7:00, volumul procesat a fost echivalent cu un vârf obișnuit de tranzacționare din restul anului. Cele mai aglomerate momente ale zilei au fost la orele 11:00, 13:00 și 14:00.
Valoarea medie a unei tranzacții a fost de 400 de lei, cu 60% peste media anuală, indicând o creștere a apetitului pentru produse cu valoare mai ridicată. Printre cele mai populare categorii de achiziții s-au numărat retailul generalist, transportul aerian, băuturile alcoolice, cosmeticele, cauciucurile auto, încălțămintea, electronicele și produsele pentru amenajări interioare.
Black Friday a crescut după doi ani de stagnare
Black Friday 2025 marchează un punct de cotitură pentru eCommerce-ul românesc. După doi ani de stagnare, ziua de vineri revine pe creștere, cu +10% la numărul de tranzacții, iar întreaga săptămână de campanie înregistrează un avans valoric de +20%, cu un vârf de +48% în ziua de joi. Potrivit analizei anuale realizate de platforma SaaS de eCommerce MerchantPro, segmentele Pharma, Sport, Auto&Moto și Cărți urcă puternic, în timp ce categoriile Fashion, Home&Deco și Articole pentru copii frânează sub presiunea comerțului asiatic low-cost.
Performanțele înregistrate pe un eșantion reprezentativ de magazine locale de pe platforma MerchantPro incluse în analiză în fiecare an, indică o schimbare în felul în care românii și-au planificat achizițiile, comparativ cu ultimii 2 ani, dar și o mutare a atenției către domenii noi.
14.000 de clienți la Flip.ro de Black Friday în 10 zile
Black Friday confirmă schimbarea de paradigmă în retailul tech: produsele recondiționate devin noul standard pentru cumpărăturile inteligente. În primele 10 zile de Black Friday la Flip.ro mai mult de 14.000 clienți au generat vânzări de peste 35 de milioane de lei. În plus, anul acesta, 10.000 dintre produsele disponibile au cel mai mic preț din an.
Cele mai căutate produse în prima zi de campanie au fost iPhone 16 Pro, iPhone 14 și iPhone 13, semn că interesul pentru modelele premium recondiționate este în creștere. Entuziasmul s-a văzut și în modul în care oamenii s-au pregătit pentru reduceri: în perioada de teasing și în prima zi de Black Friday, peste 60.000 de persoane din România, Bulgaria, Ungaria și Grecia s-au abonat la newsletter-ul Flip.ro pentru a fi la curent cu ofertele.
VTEX în Gartner Magic Quadrant
Gartner a recuncoscut VTEX platforma globală de comerț pentru brandurile enterprise, ca Challenger în raportul Magic Quadrant 2025 pentru Comerț Digital, o confirmare a „Abilității de a Executa” și a „ Viziunii Complexe”, pe măsură ce companiile se îndreaptă către un comerț guvernat și bazat pe Inteligența Artificială (AI).
“Pentru VTEX, desemnarea drept Challenger reafirmă rolul său de forță critică în comerțul digital, susținând nevoile operatorilor de la nivel enterprise,” a declarat Mariano Gomide de Faria, Fondator și Co-CEO al VTEX. „Noi venim să împingem convențiile liderilor de odinioară, transformând complexitatea comerțului enterprise în claritate și forță competitivă pentru brandurile globale. Arhitectura noastră de comerț digital adaptabilă permite capabilități B2B scalabile, o inteligență omnichannel de retail de neegalat și sisteme AI autonome, guvernate pentru a unifica operațiunile cu agilitate și a construi pentru o eră a comerțului autonom (agentic).”
Simtel, venituri de 327 de milioane de lei în 9 luni
Simtel, grup de inginerie și tehnologie listat pe Piața Principală a Bursei de Valori București și unul dintre liderii naționali în domeniul energiei regenerabile, raportează, la nivel consolidat, venituri operaționale de 326,7 milioane de lei în primele nouă luni din 2025, în creștere cu 88% față de aceeași perioadă din 2024. Din aceste venituri, cifra de afaceri consolidată s-a ridicat la 322 de milioane de lei, o majorare cu 96% comparativ cu primele nouă luni ale anului trecut. Profitul net consolidat în primele nouă luni din 2025 a fost de 2,7 milioane de lei, o diminuare cu 69% față de primele nouă luni din 2024, în contextul în care majoritatea livrărilor și încasărilor sunt planificate pentru finalul acestui an.