Faptul că firmele românești nu au o strategie în direcția deschiderii magazinelor online evidențiază unele probleme mai profunde, de tip structural și de cultură antreprenorială, care fac ca trecerea către e-commerce să nu fie o miză importantă pentru acestea.

Studiul relevă faptul că lipsa sprijinului executiv reprezintă principala barieră percepută ȋn calea deschiderii unui magazin online, o alta fiind lipsa cunoștințelor tehnice privind platformele e-commerce. Dar aceste aspecte trebuie privite ȋn contextul celorlalte bariere identificate: lipsa personalului specializat și lipsa resurselor financiare.

CustomSoft, companie integrator de soluții de e-commerce cu peste 15 de ani experiență în piața locală, a realizat această cercetare urmărind îndeosebi obținerea de date relevante pentru piața de comerț electronic. Scopul principal al studiului a fost de a identifica ritmul și beneficiile adopției comerțului online în segmentul care adresează afacerile - B2B.

Demersul a avut loc la mai bine de un an de la apariția schimbărilor profunde induse de pandemia de coronavirus, când transformarea digitală a accelerat dramatic impactul și amploarea comerțului electronic.

Potrivit estimărilor ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), în România sectorul de e-commerce a atins pragul de 5,6 miliarde de euro la finalul anului 2020, cu 30% mai mult decât în 2019, când valoarea comerțului online a fost estimată la circa 4,3 miliarde de euro.

Din rândul companiilor respondente în cadrul studiului efectuat de CustomSoft, 10% dintre acestea au afirmat că își bazează vânzările exclusiv pe propriul magazin online, în timp ce alte 18 procente folosesc atât un magazin fizic, cât și unul online.

Majoritatea, 29%, au un magazin online cu o vechime cuprinsă între 2 și 5 ani, iar 61% dintre comercianți le-au dezvoltat folosind platforme de e-commerce predefinite.

Nivelul investițiilor pentru implementarea unei platforme de e-commerce a fost preponderent sub 3.000 de euro, 29% dintre respondenți alocând un buget din această marjă. La polul opus, 9,7% dintre companiile participante la studiu au estimat la peste 80.000 de euro investițiile pentru această platformă.

Pentru 35% din companiile cu profil B2B care dețin un magazin online durata medie a implementării a fost de 1 an, ca pondere fiind urmate de cele care au avut un ritm mult mai rapid, de mai puțin de 3 luni, cu 27%.

Ritmul de recuperare al investițiilor în e-commerce pentru magazinele B2B din România este sub media recomandată de industrie unde cercetările arată că recuperarea investiției se face într-un an, companiile de tip SaaS în 5-6 luni, iar cei aflați la început, în mai mult de 1 an. Companiile participante la studiul CustomSoft, care au implementat o soluție e-commerce, susțin că investiția inițială nu a fost încă recuperată (23%), iar 39% din cei care au recuperat investiția au avut 2 ritmuri, respectiv mai puțin de 6 luni (19,4%), și 1 an (19,4%).

Acestea sunt doar o mică parte a rezultatelor consistente extrase la finele cercetării de piață. Pornind de la aceste date, Octavian Dumitrescu, CEO și fondator CustomSoft, a concluzionat: „Conceptul de e-commerce este folosit din ce în ce mai mult pe piața locală, însă fără să existe o îndrumare sau ghidare a ceea ce implică dezvoltarea unui astfel de canal. Acest studiu ne-a oferit o multitudine de informații relevante pentru momentul actual și ne propunem ca, pe baza acestora, să oferim companiilor și specialiștilor din retail suportul necesar pentru a lua cele mai bune decizii de dezvoltare viitoare”.