Pandemia ne-a luat prin surprindere în 2020, dar anul viitor nu mai avem aceeași scuză. Ni s-a demonstrat că o strategie de comunicare de criză nu este opțională, ci cheia pentru a-ți păstra o poziție puternică pe piață, chiar și în fața valului de criză. În condițiile în care lumea s-a schimbat în ultimele luni, planul de PR și comunicare nu poate rămâne la fel.

Cum va arată lumea de PR și comunicare în 2021? Iată care sunt principalele trenduri pe care June Communications le-a identificat:

  1. Experiența digitală va deveni experiența umană

Consumatorii vor căuta o conexiune umană cu brandurile. Vor să simtă că la capătul celălalt există un alt om, care îi ascultă și le înțelege nevoile și dorințele, și care poate empatiza cu dificultățile prin care trec. Distanțarea socială ne-a forțat să renunțăm la multe dintre oportunitățile de relaționare sau networking, iar experiența contactului uman s-a mutat în online.

Cum pot crea brandurile experiențe umane? Prin evenimente online, care să reunească oameni cu aceleași interese și să-i implice direct în subiectele de discuție, prin conținut autentic, prin intermediul căruia consumatorul se poate identifica cu eroul acțiunii și simți ascultat, și prin foarte multă empatie.

Tehnologia va ajuta brandurile să redea consumatorilor experiențe care nu mai sunt la fel de accesibile, când semnalele din piață arată scăderi dramatice în traficul retailerilor offline. Concepte de Live Stream Shopping, cum este Streams.Live dezvoltat de Oveit, vor deveni din ce în ce mai populare. Acestea îmbină conceptul de sesiuni video live cu experiența de shopping offline, pentru ca retailerii să poată crea o interacțiune autentică cu publicul lor, dincolo de ceea ce oferă momentan e-commerce-ul.

  1. Automatizările de marketing vor aduce o experiență personalizată

Automatizările de marketing presupun folosirea de software pentru a-ți automatiza anumite activități de marketing repetitive, de exemplu emailing, postări pe Social Media sau campanii de marketing, pentru a fi eficient și a oferi consumatorilor o experiență cât mai personalizată.

67% dintre marketerii de succes foloseau automatizările de marketing încă din 2017, conform unui studiu Salesforce, iar 21% dintre aceștia plănuiau să le folosească în anii următori.

Aceste automatizări îți permit să trimiți un email de bun venit cuiva care tocmai s-a înscris la newsletter sau un email în care îl întrebi dacă e interesat de servicii video, pentru că ai observat că a citit un articol despre asta pe blogul tău. În 2021, nu va mai fi suficient o formulă de salut personalizată în newsletter, ci să stabilești o comunicare și o interacțiune profund personalizată cu fiecare persoană și să le creezi o experiență unică, în funcție de datele pe care alege să le împărtășească cu tine.

  1. Pilonii comunicării vor fi agilitatea și relevanța

Marketerii vor deveni și mai agili în anul următor dacă vor să prindă momentul optim pentru a trimite un mesaj bine construit persoanei prospectate. Platformele de automatizare și toate celelalte tool-uri digitale îi vor ajuta să-și ducă la îndeplinire acest scop.

Ca să fii relevant este nevoie să fii atent la context, să rămâi sensibil la evenimentele curente, dar și să îți cunoști foarte bine consumatorul și să știi în ce etapă a buyer’s journey se află. Implică o combinație între creativitate și acțiune bazată pe date.

  1. Consumatorul dorește participare, iar brandul va genera engagement

Consumatorii vor să facă parte din conversație și nu doar să asiste la un monolog din partea brandurilor. Modurile prin care îi poți implica pe consumatori sunt diverse: să le ceri feedback la finalul unui webinar, să-i încurajezi să participe prin conținut propriu și apoi să-l distribui pe rețelele oficiale sau să-și aducă propria contribuție într-un anumit proces.

Invitația la participare nu va fi valabilă doar pentru brandurile B2C. De exemplu, compania IT Smart Systems a lansat de curând Smart Payment Gateway, un hub de integrare pentru ecosistemul de open banking, prin care facilitează accesul consumatorilor - furnizorilor terți de servicii, inclusiv fintech-uri, la interfețele API expuse de bănci. Pentru a implica direct audiența țintă în acest proces, ITSS a invitat consumatorii să testeze mediul creat, să dea feedback și să contribuie cu idei inovatoare, în cadrul unui workshop experiențial.

  1. Obiectivul principal al PR-ului va fi să stabilească relații de calitate

În succesul unei campanii de PR, metricii importanți de urmărit nu vor mai fi reach-ul sau frecvența, ci calitatea relațiilor construite. Chiar și în cazul influencerilor, brandurile vor fi mai atente la rata de engagement și interacțiunile cu membrii comunității, în loc de reach sau numărul de urmăritori.

Când vorbim de relații, vorbim despre cum reușește un brand să mențină o comunicare strânsă și constantă cu jurnaliștii, de exemplu, sau să transforme un potențial client într-unul existent și fidel sau un urmăritor de pe Instagram într-un promotor al brandului.

Le recomand în special startup-urilor să folosească tacticile de PR digital în 2021, prin care să se conecteze cu consumatorul și să creeze povești cu care acesta rezonează. Vor reuși să genereze trafic de calitate prin link building, engagement real prin campanii de Social Media și Influencer Marketing și vor ști cum să jongleze cu mediile digitale pentru a crea o experiență unică pentru fiecare consumator”, spune Iuliana Floricică, co-founder June Communications.

  1. Brandurile se vor baza pe misiunea companiei în comunicare

Companiile care știu de ce există și pentru cine au fost create să servească, vor avea un avantaj major în 2021. Misiunea companiei va fi o ancoră într-o mare de schimbări fără precedent.

Așa cum s-a întâmplat și anul acesta, multe dintre companii vor fi nevoite să-și schimbe sau să-și diversifice obiectul de activitate, așa că e important să înțeleagă esența existenței lor și să-și îndeplinească promisiunile făcute consumatorilor prin misiunea companiei.

“De ce-ul” din spatele înființării unei companii va fi inspirația și motivația pentru angajați, elementul unic în fața competitorilor, motivul pentru care cineva va alege să cumpere de la anumit brand și un element important pentru investitori în evaluarea unui start-up.

  1. Încrederea se va construi plecând de la valorile consumatorilor

Ca să poată livra promisiunile făcute, brandurile vor face un pas înapoi către valorile consumatorilor. Punctul de plecare este clasica segmentare socio-demografică a audienței, și apoi să adauge lista de motivații și valorile importante pentru ei. Doar așa vor putea să identifice corect oportunitățile prin care le pot fi de ajutor.

Recomandarea noastră este să afle toate aceste detalii direct de la consumatori. Să aibă o conversație în care să discute despre ce dificultăți întâmpină în acel moment sau ce obiective au pe listă, mergând cât de în detaliu e posibil, pentru a-și forma o imagine clară. Această strategie nu este valabilă doar pentru clienți, ci și pentru parteneri, jurnaliști, influenceri și orice altă persoană pe care vor să o țină aproape și să-i câștige încrederea.

  1. Comunicarea va fi una integrată

Deși focusul s-a mutat pe digital în ultima perioadă, în 2021 se va folosi mai degrabă o comunicare integrată, o combinație a mediilor și canalelor potrivită fiecărui brand sau mesaj. O campanie de Social Media poate fi continuată cu un mesaj outdoor, sau un spot TV poate fi combinat cu reclame în alte medii, pentru o experiență holistică. Scopul acestei abordări este să urmărească potențialul consumator de-a lungul ritualurilor lui zilnice și să ajungă la el la locul și momentul potrivit.

2021 va fi despre experiențe personalizate și conexiuni umane. Brandurile vor pleca de la misiunea companiei și valorile importante pentru consumatori și vor crea experiențe unice, folosindu-se de tehnologie și instrumente digitale. Focusul se va muta pe relații și engagement vs. reach și frecvență. Iar canelele offline nu vor fi ignorate, ci integrate inteligent în comunicare.

În această misiune de a fi mai aproape și relevante pentru consumator, brandurile vor fi nevoie să asculte mai atent și să transmită empatie în fiecare mesaj creat.