România este una dintre țările europene care pot surprinde la un aspect. Există o reprezentare destul de importantă a femeilor în antreprenoriat. Discriminarea pe bază de gen e o realitate, din păcate, de multe ori, dar acest lucru se poate schimba treptat prin implicarea în comunități. Cu acest gând a pornit la drum și Carmen Mihalca, fondatoarea antreprenoare.ro.

Conform indexului Global Entrepreneurship Monitor 2017, rata de inovare a afacerilor conduse de femei este în România de 31,3%, spre deosebire de cea regională de 27,7%.

„Piața din România are destul de multe nișe neacoperite și că antreprenoarele românce sunt atente la ce se întâmplă în lume și în țară și încep să ofere servicii noi, care să răspundă nevii de diversificare a pieței. Inovația vine și din faptul că perspectiva feminină de afaceri este mai incluzivă și observă lucruri pe care afacerile conduse de bărbați nu le-ar vedea niciodată, de exemplu, nevoile mamelor cu copii mici”, spune Carmen Mihalca într-un dialog cu start-up.ro.

Pe Carmen Mihalca o descoperiți și pe BizTool.ro, platforma noastră care face legătura dintre specialiști și antreprenori. Poți apela la serviciile ei și să o contactezi aici.

Primul drum în afaceri

Carmen spune că în 2001 a fost pentru două săptămâni angajată. A realizat rapid că nu-i place. Era studentă a matematică-informatică, îi plăcea libertatea și IT-ul. A fost absolventă de mate-info și apoi a devenit programatoare, într-o perioadă când numărul femeilor în industria aceasta era mult mai mic decât acum.

„Am văzut diverse oportunități de dezvoltare a afacerilor prin intermediul cunoștințelor mele de programare. Împreună cu prietenul meu de atunci (actualul meu soț) am implementat primul soft de management al ofertelor unei agenții imobiliare din Cluj, o bursă de transport și mărfuri, un soft de monitorizare și multe altele. Am lansat proiecte pentru clienți din România, Europa și SUA, iar de 12 ani sunt specialist SEO și de 4 ani partener Google Ads”, spune Carmen.

Nevoia de implicare în comunitatea femeilor antreprenor a pornit pe 1 martie 2018, când a făcut un grup de Facebook numit „Antreprenoare”, din dorința de a ajuta femeile antreprenor să crească, să se educe și să se promoveze.

Cum s-a ajuns la antreprenoare.ro

antreprenoare.ro e o platformă de comunicare și întâlnire pentru femeile antreprenor din România. Inițial a fost creat un catalog al afacerilor acestora, iar dezvoltarea platformei se face și în funcție de dorințele acestora.

Astfel, platforma oferă astăzi și o zonă de cupoane de reduceri pentru business-urile antreprenoarelor evenimente, dar și un canal de YouTube dedicat.

În plus, a dezvoltat și o zonă de povești ale acestor antreprenoarelor. La început a existat proiectul care trebuia să aducă 100 de interviuri cu antreprenoare din România, iar acum totul e tematic. „Fiecare lună are o temă specifică și folosim aceste teme pentru a ne provoca să ne dezvoltăm, să creștem, să ne promovăm reciproc. Luna iunie este, de exemplu, luna jocului și am introdus conceptul de gamificare în comunitate. În fiecare zi din săptămână jucăm un joc care să ne ajute să ne promovăm, să ne cunoaștem, să colaborăm și să ne dezvoltăm”, spune Carmen Mihalca.

Startul pentru antreprenoare.ro a fost în 2018, în momentul când Carmen, după cum spune chiar ea, „a primit un diagnostic cumplit”. A vrut să regândească misiunea ei și după ce lucrurile au revenit la normal a pus la cale antreprenoare.ro.

„În martie 2020, după o luna jumătate de implementare am lansat platforma, ca un cadou pentru femeia antreprenor româncă, oriunde s-ar afla”, spune ea.

„Avem comunități ale femeilor antreprenor pe diverse activități, din toate regiunile României și din Diaspora. Fiecare poate alege comunitatea care i se potrivește la un moment în viață, poate să se întâlnească cu membrele comunității din regiuna sa sau poate participa online în comunitate la evenimentele acesteia”, spune Carmen. Ea crede că doar prin faptul că antreprenoarele se cunosc și colaborează pot face lucruri mai bune.

De ce e nevoie de o comunitate de femei antreprenor?

Carmen spune că oamenii au trăit mereu în triburti, comunități, aproape unii de alții, s-au ajutat și s-au dezvoltat în comunitatea apropiată lor. „Internetul ne-a deschis oportunități nemăsurate. Un avantaj major al comunităților este recomandarea pe diverse domenii de activitate. Ai nevoie de un cadou personalizat? Vrei să consumi local? Ceri o recomandare în comunitate. Comunitățile adună și păstrează doar oameni cu interese comune și personalități asemănătoare și se rafinează singure în online”, spune Carmen Mihalca.

Ea spune că de când a lansat antreprenoare.ro a reușit să-și facă prietene și să cunoască femei care se pot susține reciproc în business.

Serviciile pe care le oferă pe antreprenoare.ro sunt gratuite și nu există momentan un plan de monetizare clar stabilit. „Am vrut să fac un cadou pentru femeia puternică din România pentru că, timp de 4 luni, prin spitalele de oncologie din Cluj am văzut cum se poate reinventa și cât de puternică poate fi o femeie”, spune Carmen Mihalca.

Cum încurajezi femeile spre afaceri

La start-up.ro nu am făcut niciodată vreo diferență. Pentru noi toate poveștile au fost doar afaceri, era ceva normal să fie fondate de o femeie sau de un bărbat, nu conta. Dar discriminarea de gen există în continuare. O vedem în trafic, o vedem pe internet și uneori în afaceri.

Carmen spune că a întâlnit-o chiar ea. Povestește că a lucrat pentru un client american cinci ani de la distanță, acesta crezând că discută cu un bărbat, iar când a descoperit profilul lui Carmen de pe LInkedin majoritatea proiectelor au încetat.

„Cred că e nevoie de o schimbare de mindset a tinerelor generații și asta presupune o educație antreprenorială a copiilor și tinerilor. Generațiile mature sunt mai greu de educat pentru a porni pe calea antreprenoriatului, dar generațiile tinere vin cu forța ideilor noi și care acoperă nevoile lor. E nevoie de mai multă implicare din punctul acesta de vedere. A noastră, a părinților, cât și a guvernanților. Avem nevoie de gândire antreprenorială din copilărie, nu să creștem generații de muncitori”, spune Carmen Mihalca.

Pentru tinerele femei din România spune că trebuie să analizeze, să ia atitudine, să schimbe universul și să se educe. „Avem nevoie de antreprenoriat creativ”, încheie Carmen.