Interviul cu Cristi Chițu este publicat în secțiunea “Antreprenori” de pe start-up.ro, susținută de către ING Bank, partener de creștere pentru afacerile din România.

Proiectul „Antreprenori” este sustinul de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.


Cristi Chițu este antreprenor de peste 15 ani. E fondator al Patiseriei Tineretului, iar acum s-a extins cu Pizza Shop & Espresso Bar și Amazoniq Coffee Shop.

A început să lucreze din studenție, s-a angajat la Carrefour Orhideea, a lucrat casier, apoi în promoționale, iar ulterior s-a angajat în domeniul bancar. Acolo a fost agent de vânzări, pentru ca ulterior să deschidă împreună cu trei colegi o firmă de consultanță financiar-bancară.

Dar a venit criza din 2008 și cumva patiseria i s-a părut atractivă. „Am fondat Patiseria Tineretului în anul 2012, după ce am avut trei eșecuri la activ. Criza financiară bancară din anii 2008-2010 m-a prins din plin nepregătit și așa am intrat în domeniul panificație și patiseriilor. Am conștientizat că este un domeniu care îmi place. Atunci am făcut legătura cu rețetele bunicii, mi-am adus aminte de copilărie și de anii lungi petrecuți la țară în copilărie și așa am decis să deschid Patiseria Tineretului în anul 2012”, spune Cristi Chițu.

Adevărata explozie a afacerii a început în 2016, când Chițu a decis că un antreprenor nu se oprește niciodată din învățat. A participat la evenimente de networking, s-a încris la facultate, a făcut și un master, dar și nenumărate cursuri de antreprenoriat.

În anul 2022 Patiseria Tineretului a închis cu o cifră de afaceri de 2 milioane de euro și un profit de 10%. Anul acesta compania țintește o creștere de 50% a cifrei de afaceri și au 65 de angajați în momentul de față, patru locații operate în regim propriu și 3 în franciză.

Chiar dacă ar putea duce afacerea la o profitabilitate mai mare de 10%, strategia sa de dezvoltare este să reinvestească în mod constant, de a merge în paralel cu credite bancare, dar și fonduri nerambursabile.

Cea mai mare provocare în dezvoltarea afacerii

„Cea mai mare provocare a fost atunci când a trebuit să iau decizia dacă mai continui sau nu. Dificultatea a fost legată de răspunsul la întrebarea de ce fac ceea ce fac și acolo am găsit cumva resortul interior de a continua. Am găsit acea determinare și răspunsul că mie îmi place ceea ce fac și trebuie să reușesc indiferent de ceea ce am de depășit, indiferent de dificultăți”, explică Chițu.

Dar a avut momente dificile. Înainte de Patiseria Tineretului în 2009 a resimțit criza financiară. Firma de consultanță era direct conectată la sistemul bancar și cum băncile nu mai acordau credite, nici el nu mai avea ce să vândă.

A durat 9 luni până să-și dea seama că acea firmă nu se va mai redresa, indiferent de ce ar face.

De asemenea, odată cu deschiderea Patiseriei Tineretului în noiembrie 2012, la 11 luni de la deschidere, a descoperit că primul său sediu a fost demolat. Credea că este contractual pe un domeniu privat, dar nu a fost așa. Dar a trecut mai departe și echipa i-a rămas alături.

În plus, și-a dat seama, că nu poate avea aceeași rețetă de extindere de la o locație la alta.

„Rețeta de succes pe o locație nu poate fi multiplicată și scalată la infinit dacă nu te adaptezi și dacă nu adaptezi sistemul astfel încât să poți forma echipe și acolo. Am conștientizat cât de important este echipa, cât de importanți sunt oamenii. În acei ani am deschis șapte locații și din șapte locații, am fost nevoiți să închidem cinci dintre ele, pentru că, indiferent ce aș fi făcut, am stat și la vânzare și am făcut tot ceea ce a fost nevoie ca să cresc vânzarea, lucrurile nu au mers”, explică fondatorul Patiseriei.

Cum treci de ultimii 3 ani complicați

Începând din 2020 business-ul Patiseriei Tineretului a fost afectat ba de pandemie, ba de războaie, ba de schimbări fisclae.

În pandemie a strâns cureaua, a dus angajații în șomaj tehnic și a accesat toate fondurile nerambursabile posibile pentru antreprenori.

„Atunci am conștientizat că dacă ești corect în firma ta și plătești taxe și impozite la timp, în momente grele, cum a fost pandemia, acest lucru va conta”, spune Chițu.

Ulterior războiului din Ucraina, prețurile la cereale au crescut, prețurile la gaze și energie electrică s-au mărit. Dar ei s-au adaptat continuu. „Investițiile nu s-au oprit, dar s-au diminuat”, explică Cristi Chițu.

Investițiile cele mai utile

Cristi consideră că cele mai importante investiții au fost în utilajele de ultimă generație. A dotat fabricile cu cuptoare care se spală singure, conectate la internet, care pot fi controlate de la distanță.

De asemenea, investiția în oameni a fost esențială. „Degeaba ai utilaje dacă nu știi să le folosești”, crede antreprenorul.

Iar pentru dezvoltare se bazează mult și pe colaborarea cu băncile pentru linii de credit și pentru fonduri.

Consideră că un antreprenor are nevoie de o flexibilitate mai mare din partea băncilor cu privire la sursele de finanțare. „Băncile se uită uneori prea mult în trecut și prea puțin în viitor. Dacă în următorii 5 ani aș vrea să mă extind cu 60 de locații în franciză ar fi greu să conving băncile”, explică antreprenorul.

Un sfat pentru alți antreprenori

„Să lase frica la o parte. Curaj și perseverență”, asta consideră Cristi Chițu că trebuie să aibă orice antreprenor.

De asemenea, gândindu-se la sine în tinerețe, spune că ar fi fost mai instinctiv.

„Decât să măsori de 10 ori și să tai odată, nu ajungi nicăieri. Apare sentimentul de frică. Antreprenorul este omul care gândește în soluții și întotdeauna își încurajează angajații, colaboratorii, partenerii de business și vede partea plină a paharului”, spune Chițu.

Iar pentru viitor, Cristi ar vrea ca oamenii să aibă mai multă încredere. Ar vrea să înființeze o academie de antreprenoriat și o academie de patiserie.

„Aș vrea să readuc tinerii la ideea școlilor de meserii, dar și la identificarea hobby-ului. Totul pleacă de la o pasiune. Dacă tu nu cunoști această pasiune, nu ai cum să ai succes. Nu toți suntem făcuți să fim directori sau manageri”, explică antreprenorul.