Tools4Startups
Ai o firmă nouă aflată în primul an de la înființare? Activează oferte exclusive de la partenerii de încredere ai antreprenorilor din România și pune startup-ul în mișcare.
Verifică aici
Cristian Cîrloganu a descoperit kombucha, o băutură fermentată și sănătoasă, acum opt ani, pe când era în Statele Unite. A văzut rafturi întregi de produse în supermarketuri și a realizat că-n România nu există o alternativă sănătoasă la băuturile răcoritoare carbogazoaase. A început afacerea, de fapt, cu această viziune în minte. Rafturi întregi de kombucha în supermarketuri. Nimic mai mult. Apoi a început să... fermenteze visul.
S-a întors în țară și a făcut chiar el rețetele, a fermentat ceaiul, a îmbuteliat, livra și factura. Primul laborator a fost chiar într-o casă transformată în spațiu de producție autorizat, iar primele vânzări au început în iunie 2020, imediat după perioada de lockdown din pandemia Covid-19, cu distribuție în 10 locații HoReCa. Astăzi Tonic Blend este și în rețele de supermarketuri și hipermarketuri și se dezvoltă dincolo de kombucha.
„Nevoia de răbdare e esențială, mai ales când ești foarte mic. Dacă nu ai răbdare și vrei succesul imediat, dezamăgirea va fi foarte mare”, spune Cristian Cîrloganu.
Stai alături de noi - în curând vom publica interviul video integral, un experiment pentru a oferi nu doar varianta editată, ci și cea pentru cei care vor să vadă tot dialogul. Căci în spatele oricărui material de presă, mai ales unul video, stau cut-uri și alegeri editoriale. Pentru cei care vor dori să vadă integral, în următoarele zile vom publica interviul complet.
Provocarea de a fi formator de piață
Provocările au fost numeroase. „Este foarte greu să cuantifici cât de mare este piața, dar știu cât de greu a fost să intrăm și să ne impunem,” mărturisește fondatorul. Răbdarea a fost o virtute esențială, mai ales pentru un business mic, aflat la început de drum. „Dacă nu ai răbdare și vrei să se întâmple totul imediat, dezamăgirea este mare, mai ales în retail, unde totul se mișcă lent.”
De altfel, Cristian spune un lucru la care nu m-am gândit prea des. Atenția oamenilor pentru lucrurile noi a scăzut. E limitată. Așa că e din ce în ce mai dificil să ofere atenție și pentru produse care nu au mai fost văzute vreodată pe piață.
„Am încercat ca producător în primii ani să spargem bariera prin a participa la evenimente, a ne conecta cu persoane, cu influenceri”, spune Cîrloganu.
La patru ani distanță de la primul an al afacerii Tonic Blend a fost pe creștere constantă, iar 2025 va fi cel mai bun an, mai ales de când au intrat în Carrefour și în OMV.
Ce putea fi făcut diferit în primul an
Tonic Blend a început imediat după pandemie. Cristian spune că nu are regrete față de lucrurile făcute atunci, dar ar fi acordat atenție suplimentară unui anumit lucru.
Un alt aspect crucial pentru reușită este înțelegerea profundă a cifrelor. „Chiar dacă nu vine instinctual, orice business are în spate cifre. Odată ce le înțelegi, nu mai poți amâna deciziile, trebuie să acționezi.” Această lecție a fost învățată pe propria piele, mai ales că antreprenorul a pornit fără experiență în logistică, producție sau vânzări, dar cu un vis clar – să ofere românilor o băutură naturală și sănătoasă.
A pornit din intuiție și mai puțină planificare, iar la șase luni după lansare Tonic Blend nu era foarte departe de început.
„Când ești la început planificarea nu are niciun sens. Aveam câteva locații, maximum 10, duceam fiecare sticlă pe care o produceam, eram singur în producție”, își amintește Cristian Cîrloganu despre momentele aflate la șase luni după lansare.
Ba chiar mărturisește că era pe punctul de a închide afacerea la un moment, dar nu a făcut-o. Drept dovadă astăzi Tonic Blend crește.
„Am acționat mult pe bază de intuiție și experiență acumulată din greșeli, dar învățarea continuă este cheia.”
Ce sfaturi din experiență proprie are Cristian Cîrloganu, Tonic Blend
La finalul interviurilor din seria „Antreprenorii sunt”, unde încercăm să aflăm esența antreprenoriatului și secretele primului an al unui business, vrem să aflăm câteva sfaturi. Nu din cărți, ci din proprie experiență.
- „Vorbește mult despre ideea și afacerea ta, chiar dacă suntem într-o lume unde avem impresia că lucrurile se pot fura și pot fi făcute imediat de altcineva. Nu e așa”
- „Orice business din orice domeniu are în spate cifre. Nu procrastina, orice zi în care amâni înseamnă să pierzi”
- „Ascultă de oameni bine intenționați și e important să găsești mentori apropiați”
- „Crezi în visul tău”
Antreprenorii Sunt - cum e primul an al afacerii?
Antreprenorii Sunt... este un proiect realizat de start-up.ro cu susținerea SmartBill România.
În proiectul Antreprenorii sunt... vei descoperi că primul an a fost special pentru orice antreprenor.
- Când au considerat că afacerea e stabilă
- Cum au planificat primul an al afacerii
- Vei afla cum au pornit afacerea și ce greșeli strategice au făcut
- Ce aveau disponibil în momentul lansării în piață și ce ar avea astăzi
- Unde era business-ul la 6 luni după înființare
Partenerii noștri în proiect sunt SmartBill România, care le fac viața mai ușoară antreprenorilor din România de 18 ani prin digitalizare, facturare și o experiență modernă. Peste 165.000 de firme se bazează pe SmartBill pentru facturare și gestiune.
De curând au lansat Tools4Startups, o platformă care ajută afacerile la început de drum, cele care au maximum 12 luni de la înființare, ca subiectul conversației noastre din proiectul "Antreprenorii Sunt...".