Lectură de 5 min

Cristian Cristea, Pet Stuff | De la o afacere pornită cu 6.000 de lei la un spital veterinar non-stop

Abonează-te pe  
De la un pet shop în 2006, studii de specialitate în medicină veterinară, Cristian Cristea a crescut în antreprenoriat. A decis să facă pasul cel mare prin a deschide un spital veterinar non-stop, Pet Stuff și a prins pandemia în plină dezvoltare. Astăzi, Pet Stuff a ajuns la 80 de angajați, 250 de colaboratori și s-a alăturat unui grup internațional printr-un exit strategic, LuxVet.

Tools4Startups

Ai o firmă nouă aflată în primul an de la înființare? Activează oferte exclusive de la partenerii de încredere ai antreprenorilor din România și pune startup-ul în mișcare.

Verifică aici

Pet Stuff a avut un traseu organic, spune astăzi Dr. Cristian Cristea, de la un pet shop în cartierul Crângași din București în 2006 și s-a transformat în clinică veterinară, pentru ca în 2018 să lanseze spitalul veterinar non-stop, dintr-o nevoie identificată la clienții lor.

Afacerea a început cu 6.000 de lei, împrumutați de la prieteni și de la părinți. Cu acești bani s-a alăturat pet shop-ului Pet Stuff.

Pe lângă experiența unui spital non-stop, Cristian a adăugat și caracteristica de "low stress", adică tratamente care să nu streseze suplimentar animalele atunci când ajung pentru a fi tratate.

“Ce m-a condus pe zona aceasta este faptul că am luat contact cu Clubul Câinilor Utilitari, un ONG care se ocupă de salvarea victimelor în mediul natural și de sub dărâmături. Ei au un program numit Școala lui Codruț, un program de dresaj pentru câinii adoptați. Am salvat un rotweiller din adăposturile de stat și i-am găsit un adoptator în Germania. Am participat la cursuri pentru a învăța cum e să ai un animal gestionabil", spune Cristian Cristea.

În acest context, alături de Clubul Câinilor Utilitari și salvând un câine din adăposturile de stat a învățat ce înseamnă experiența low stress pentru un animal.

“Această modalitate ne permite nouă să ne apărăm de accidente, să ne protejăm integritatea corporală, dar ajută și la o recuperare mai ușoară a pacienților", spune el.

La finalul lui 2024, după patru ani de când a pornit spitalul veterinar non-stop, Pet Stuff a vândut operațiunile către grupul polonez LuxVet. Astfel, pe lângă spitalul Pet Stuff, Cristian Cristea are astăzi un rol de Chief Medical Officer în cadrul grupului care se extinde prin achiziția de clinici în România. De asemenea, pentru anul următor, Pet Stuff urmărește deschiderea unui nou spital veterinar și în zona de nord a Capitalei, dar și posibilitatea de lansare a unui serviciu de ambulanță veterinară.

O evoluție de business din cerința clienților

Până la a deschide spitalul, echipa a trecut printr-o evoluție naturală. Fiecare modificare a fost făcută și din cerința clienților.

"Părinții pacienților noștri ne rugau să facem acest pas. Dar am învățat că un spațiu imens, plin de aparatură scumpă nu este suficient. Am învățat să construim o echipă foarte bună. Dacă nu ai o echipă bine sudată, nu vei atinge un nivel superior", spune Cristian Cristea.

Din 2006 până în 2018 Pet Stuff a avut o creștere constantă, organică. Odată cu investiția în spital, Pet Stuff a ajuns la o creștere stabilă de 10-15% pe an, în afară de momentul pandemiei, când lucrurile au stat și mai bine.

"Cel mai tare ne bucură alinierea și apartenența la grupul LuxVet, ceea ce înseamnă că ne-am făcut treaba bine. Nu au fost singurii interesați de noi și ne bucurăm să facem parte din mișcarea ce va duce la o standardizare a serviciilor medicale veterinare", explică Cristian Cristea.

Cum arată primul an al unui spital veterinar

Spitalul veterinar a venit după 12 ani de experiență și primul an l-a surprins pe Cristian Cristea. "Aveam planuri extinse pentru marketing, să mergem la cabinetele din zonă și din alte orașe pentru a ne prezenta. Cu toate acestea, au venit către noi cazuri de second opinion de la alți colegi ai noștri și care ne-au recomandat mai departe", spune doctorul Cristea.

Astfel, deși planificau o campanie de marketing mai extinsă au reușit să ajungă rapid la o rețea de 180 de parteneri care trimit constant cazuri către spital, inclusiv colegi din Republica Moldova care se bazează pe spitalul Pet Stuff dacă au de-a face cu niște cazuri mai complexe care trebuie tratate într-un spital.

Așadar, din punct de vedere medical și al dezvoltării, Pet Stuff a avut o ascensiune rapidă, lucrurile pe care le-ar schimba Dr. Cristian Cristea la dezvoltarea din primul an ar fi o mai bună coordonare pentru finalizarea spitalului. "Am dat drumul în decembrie 2019 cu jumătate din capacitate pentru că echipele nu au reușit să termine la timp lucrarea. Așadar, m-aș fi informat mai bine pentru a lucra pe zona de amenajare", spune Cristea.

Dacă până la spital a funcționat mult pe instinct, când au deschis spitalul au planificat foarte mult, pentru că vorbeau deja despre salarii și bugete mai mari. Cum s-a pregătit pentru lansarea spitalului? S-a educat cu câțiva ani înainte.

"Din 2014-2015 m-am educat pe zona antreprenorială. Până atunci eram parte a echipei medicale și când terminam acolo mă apucam printre picături și de antreprenoriat. Dar pentru spital am planificat 80% și am folosit 20% instinct", explică doctorul.

12 ani de experiență care au dat rezultate

După 12 ani de a crește brandul Pet Stuff, trecerea spre un spital veterinar a fost mai ușoară datorită experienței, dar și concentrării pe antreprenoriat a lui Cristian Cristea.

Astfel, la șase luni de când fusese lansat, spitalul ajunsese mai departe decât își imagina Cristian. "Ne-au impresionat colegii și medicii din proximitate care au venit spre noi inclusiv cu animalele lor", explică unul dintre fondatorii Pet Stuff.

Pet Stuff a crescut astfel, inclusiv în pandemie, când au reușit să nu închidă activitatea, deși au avut costuri cu 25% mai mari pentru protecția personalului. Cu toate acestea, creșterea a fost de 35% în acel an.

Pandemia și testul său l-a făcut pe Cristian să considere și că business-ul este unul stabil. Dincolo de proceduri bine stabilite, spune că a considerat că lucrurile sunt stabile și când echipa de fondatori a reușit să plece în concediu fără griji, pentru că au reușit să organizeze lucrurile bine.

Patru lucruri pe care ar trebui să le știe antreprenorii

  • Încearcă să dai 100% pentru a primi înapoi de la business
  • Urmează-ți visul, ținește sus, nu te da niciodată înapoi
  • Trebuie să ai o atitudine pozitivă și să dai 100% din ce poți tu să dai
  • Un business e croit după principiile de viață și morale ale fondatorilor

Antreprenorii Sunt - cum e primul an al afacerii?

Antreprenorii Sunt... este un proiect realizat de start-up.ro cu susținerea SmartBill România.

În proiectul Antreprenorii sunt... vei descoperi că primul an a fost special pentru orice antreprenor.

  • Când au considerat că afacerea e stabilă
  • Cum au planificat primul an al afacerii
  • Vei afla cum au pornit afacerea și ce greșeli strategice au făcut
  • Ce aveau disponibil în momentul lansării în piață și ce ar avea astăzi
  • Unde era business-ul la 6 luni după înființare

Partenerii noștri în proiect sunt SmartBill România, care le fac viața mai ușoară antreprenorilor din România de 18 ani prin digitalizare, facturare și o experiență modernă. Peste 165.000 de firme se bazează pe SmartBill pentru facturare și gestiune.

De curând au lansat Tools4Startups, o platformă care ajută afacerile la început de drum, cele care au maximum 12 luni de la înființare, ca subiectul conversației noastre din proiectul "Antreprenorii Sunt...".

Abonează-te pe  
Pe aceeasi tema: